29 אוגוסט 2015 | מערכת StartIsrael
הגיע הזמן להתייחס ברצינות לצרכים הטכנולוגיים של בני הגיל השלישי והרביעי

פיתוחים טכנולוגיים ומדעיים שונים מאפשרים לנו היום לחיות זמן רב יותר, להיות בריאים יותר, לשמר יכולות קוגנטיביות ופיזיות לאורך זמן רב יותר – ובכך לשפר את איכות חיינו גם בגילאי הזקנה. הארכת תוחלת החיים תרמה לגידול משמעותי ורציף באוכלוסיית המבוגרים. עד לאחרונה נקראה אוכלוסייה זו "אוכלוסיית הקשישים", אך תיאור זה אינו מתאים לרובם בכלל

פיתוחים טכנולוגיים ומדעיים שונים מאפשרים לנו היום לחיות זמן רב יותר, להיות בריאים יותר, לשמר יכולות קוגנטיביות ופיזיות לאורך זמן רב יותר – ובכך לשפר את איכות חיינו גם בגילאי הזקנה. הארכת תוחלת החיים תרמה לגידול משמעותי ורציף באוכלוסיית המבוגרים. עד לאחרונה נקראה אוכלוסייה זו "אוכלוסיית הקשישים", אך תיאור זה אינו מתאים לרובם בכלל - רבים מהאנשים הללו מתנדבים, נהנים מתרבות ופנאי, תומכים במשפחותיהם, מחפשים אחר חוויות חדשות וערך בחייהם. יחד עם זאת, הם גם מתמודדים עם שינויים רבים ביכולותיהם הקוגנטיביות והפיזיות, עם ירידה ברמת ההכנסה, ועם האופן בו הם נתפשים בקרב הציבור הרחב, מה שמצריך אותם להתמודד עם אתגרים הולכים וגדלים שתכליתם להשאירם חלק מהמרקם החברתי.

 

במהלך העשור הקרוב 50% מאוכלוסיית האיחוד האירופי תהיה בגילאי 65 ומעלה. לפי תחזית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אוכלוסיית המבוגרים בישראל צפויה לגדול ב-80% עד שנת 2030. זהו פלח שוק הולך וגדל בעל צרכים ייחודיים, אשר דורשים פיתוח מוצרים ושירותיים מתאימים. עם זאת, ברחבי העולם מעטים התאגידים והיזמים אשר זיהו את פוטנציאל השוק הטמון באוכלוסיה זו. מגזר המבוגרים דורש מוצרים מותאמים במגוון תחומים, אך כיום עדיין מוצעים מעט מדי פתרונות שאכן נותנים מענה אמיתי וממוקד לצרכיהם של בני 60 ומעלה.

 

מוצרי תרבות, פנאי ותיירות, שירותים תומכי קהילה המאפשרים למבוגרים להמשיך ולגור בביתם, עזרים ופתרונות רפואיים, מוצרים פיננסיים וגם מוצרים המנגישים את עולמות הטכנולוגיה, הרשתות החברתיות והעולם הוירטואלי למבוגרים – אלו הם רק מקצת התחומים, אשר כאילו רק מחכים למי שיביאו את החדשנות וההתאמות לטובת אוכלוסיה הולכת וגדלה, בעלת כוח קניה ובעיקר – רצון עז ליהנות מהחיים.

 

ראשית, חשוב שהניגשים להציע מענה לאוכלוסיה זו יבחינו בין שני מגזרים הקיימים בתוכה. מי שהשכילו לעשות את ההבחנה הזו לראשונה בארץ הם בנק הפועלים, אשר סימנו את אוכלוסיית המבוגרים כיעד אסטרטגי לתמיכה בה ולפיתוח מוצרים מדוייקים עבורה. בתוך אוכלוסיית המבוגרים ישנם בני הגיל השלישי, אשר הינם עצמאיים, בעלי מסוגלות פיזית וקוגנטיבית להוביל את חייהם. אנשים אלו מחפשים פעמים רבות להמשיך לעבוד במידה מסוימת, להתנדב, לנסוע לחו"ל, להשתתף בפעילויות פנאי, ספורט ותרבות, ולהיות פעילים ביותר בגזרה המשפחתית – טיפול בנכדים, הובלת התא המשפחתי בכל הקשור להחלטות משמעותיות כלכליות ומהותיות. בשונה מהם, בני הגיל הרביעי חוו הידרדרות במצב הפיזי ו/או הקוגנטיבי והם זקוקים לסיוע ותמיכה, בין אם בביתם ובין אם במסגרת מוגנת.

 

בנוסף, חשוב כי מוצרים ושירותים המיועדים לאוכלוסיה זו יותאמו אליה מתוך ידע והבנה עמוקה של קהל היעד. מפרסמים רבים מתייחסים כמעט בזלזול לקהל המבוגרים, במקום להתאים את ההצעה לדרישותיהם. בני הגיל השלישי דורשים פעמים רבות לקבל מידע רב אודות המוצר בו הם מעוניינים, וזאת בשונה מקהלים צעירים הממהרים לרכוש. בני הגיל השלישי, אשר ידועים כמי שנרתעים ולא פעם מהססים לרכוש מוצר חדש – הם גם קהל נאמן מאוד לארגונים שמקדישים להם יחס אישי, הנחיות ברורות וממשק משתמש נוח.

 

זהו קהל שאינו מגיב בחיוב להצעות מרצדות ומקפצות המנסות לדחוק בהם להוציא את הארנק במהירות  - אלא דווקא במי שידגישו את התועלות הספציפיות למבוגרים – בשעות הפעילות הרלוונטיות, תוך מתן פתרון ברור לאתגרים השונים, החל מפתרון בעיות תחבורה ועד לרעידות ביד בעת הלחיצה על מקשים.

 

יזמים שישכילו להכיר את פלח האוכלוסייה החשוב והצומח הזה, ולפתח מענה ייעודי לצרכיו הספציפיים – עשוי ליהנות הן משוק בעל פוטנציאל כלכלי משמעותי והן מההזדמנות לאפשר חיים טובים יותר למי שהיו חלק מבניית החברה שלנו כפי שהיא כיום.

 

והנה ההזדמנות שלכם, היזמים, לעשות את הצעד הראשון:

 

ב-21 בספטמבר תיקח ישראל חלק בתחרות בינלאומית שייסדו הארגון המוביל בתחום פיתוח הטכנולגיות לגיל השלישי Aging 2.0 וחטיבת היזמות של גוגל – "30 ב-30 ב-30".

 

את האירוע הישראלי של התחרות מארח האקסלרטור RallyTechForGood שמתמחה במיזמים מתחום הסושיאל-טק ובמחזור הקרוב אף יקדיש מסלול מיוחד למיזמים מתחום האייג'ינג.במסגרת התחרות, במשך 30 ימים מתקיימים אירועים ב-30 ערים,בהן מתחרים 30 מיזמים על הזכות לחשוף את הטכנולוגיה לבכירי התעשייה וכן להציג את הפיתוח שלהם בתערוכה הגדולה ביותר בתחום- AgeTech Expo שתתקיים בנובמבר בסן פרנסיסקו. ההרשמה לתחרות מתקיימת בימים אלה, באמצעות הלינק הבא:

http://impacthubtlv.ravpage.co.il/agingtlv

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.