9 ספטמבר 2015 | מערכת StartIsrael
האם התחבורה הציבורית תצליח לייצר תחליף ראוי לרכב הפרטי ?

פרויקט בניית הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שיצא לדרך לאחרונה, מסמל יותר מכל את השינוי המבורך שחל בעשור האחרון בתחום התחבורה הציבורית בישראל.

פרויקט בניית הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שיצא לדרך לאחרונה, מסמל יותר מכל את השינוי המבורך שחל בעשור האחרון בתחום התחבורה הציבורית בישראל. החל משיפור התנהלות רכבת ישראל, דרך הרכבת הקלה בירושלים ועד לשינויים הרבים בתחבורה שבכבישים (הקמת חברות אוטובוסים מתחרות; הוספת נתיבי תחבורה ציבורית; הפעלת מוניות שירות בימי שבת). ועדיין, נשאלת השאלה, האם השינויים מספיקים? האם באמת יבוא היום ובו התחבורה הציבורית "תשתלט" על השימוש ברכב הפרטי?

 

 

הישראלים והרכב הפרטי שלהם

 

המספרים שעומדים בכל הקשור אל תעשיית הרכבים הפרטיים בישראל אינם משתמעים לשתי פנים. למעלה מ-2.3 מיליון רכבים פרטים נעים על כבישי הארץ; הגידול במספרם נע מדי שנה בשיעור של 3-4 אחוזים; קרוב לשני שליש ממשקי הבית בישראל מחזיקים ברכב אחד לפחות. למעלה מ-20% מחזיקים בשני רכבים לפחות. הנתונים מדברים בעד עצמם. גם הסטטיסטיקה הבוחנת את דרכי הגעתו של הישראלי הממוצע למקום עבודתו חדה וברורה: שני שלישים מגיעים ברכב הפרטי, כל השאר בדרכים אחרות (אוטובוסים, רכבות, אופניים, ברגל או במונית).

 

 

נסיעה ברכב הפרטי – מכל היתרונות שבעולם...

 

היתרונות הבולטים ביותר בשימוש ברכב פרטי קשורים לזמן ולנוחות. נסיעה בזמנים הנוחים לך, כשמכלול זמן הנסיעה ברכב הפרטי יהיה כמעט תמיד קצר יותר מאשר בתחבורה הציבורית (גם אם, למשל, נסיעה ברכבת קצרה יותר, היא תכלול, לרוב, נסיעה או הליכה עד ומתחנת הרכבת, המתנה לרכבת וכו'). על הנוחות אין צורך להרחיב. מיזוג, פרטיות, שקט, מוסיקה, אפשרות לשיחות טלפון שקטות ונעימות. מנגד, נסיעה בתחבורה ציבורית מאפשרת מנוחה, קריאה, עבודה וכדומה; היא זולה משמעותית מאחזקת רכב הכוללת דלק, ביטוח רכב, טיפולים וכו' היא מסייעת להפחתת זיהום האוויר; מונעת עייפות המצטברת מנהיגה מרובה; ועוד.

 

כששמים את הדברים על המאזניים, עבור מרבית האנשים, אין תחליף לנסיעה ברכב פרטי ובצדק. לפרטיות ולנוחות אין שווי כספי מוגדר והדבר חשוב לכולנו, אין על כך ויכוח. למרות ההוצאה הכספית על ביטוח לרכב, טיפולים ותחזוקה וגם עם השיפור המשמעותי בתחום התחבורה הציבורית, עוד לא הומצא האוטובוס בו תיסע לבדך, ועוד לא קיימת הרכבת שתצא מפתח ביתך בשנייה שתצא את דלת הבית. "זמן זה כסף" הוא לא סתם ביטוי, הוא מציאות חיים. כך שגם אם נסיעה ברכב עולה קצת יותר, בפרספקטיבה של זמן, היא חוסכת לכם לא מעט עלויות...

 

כך שכל המהללים והמכריזים קבל עם ועדה שהמהפכה כבר כאן ובקרוב ייכחדו הנסיעות ברכב הפרטי של אזרחי ישראל, צריכים להבין שמדובר בחלום חסר סיכוי. לנצח ישלוט שוק הרכבים הפרטיים בכבישי ישראל. עוד כמה אלפי אנשים שייסעו בתחבורה הציבורית מדי יום לא ישנו את הידיעה הברורה – הדרך הנוחה, המהירה והטובה להתנייד בכבישי ישראל הינה באמצעות הרכב הפרטי.  נסיעה נעימה ובטוחה!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.