21 ספטמבר 2015 | אורי גפני
50 גוונים של אקסלרציה – איך לבחור את האקסלרטור המתאים עבורך (אם בכלל)

הטרמיניולוגיה וההבדלים בין כל התכניות, אקסלרטורים, מאיצים, אינקובטורים וחממות לא תמיד ברורים והרי ברור שהניסיון להכליל עשרות תכניות שונות, שלכל אחת מהןDNA ומודל ייחודי משלה, נדון מראש לכישלון. למה צריך לכוון כשמגישים מועמדות לתכנית שכזו. וגם, אילו שאלות יש לשאול וכיצד לבחור את האקסלרטור המתאים עבורך (אם בכלל).

לשמור או לא לשמור את האקוויטי... זאת ה-שאלה!

 

כידוע לכולנו, ישנה כמות מכובדת (ביותר) של תכניות יזמות בארץ והרשימהרק הולכת וגדלה מדי יום. ישנם אף אלו שיגידו שיש ממש "אינפלציה" של אקסלרטורים בשוק.

 

הטרמיניולוגיה וההבדלים בין כל התכניות, אקסלרטורים, מאיצים, אינקובטורים וחממות לא תמיד ברורים והרי ברור שהניסיון להכליל עשרות תכניות שונות, שלכל אחת מהן DNA  ומודל ייחודי משלה, נדון מראש לכישלון.

 

התכניות השונות נמצאות בבעלות מגוונת של תאגידים, מוסדות אקדמים, ממשלת ישראל, עיריות וגופים פרטיים. לכל תכנית אינטרסים, צרכים ודרישות שונות.חלקן לוקחות אקוויטי, חלקן לא. חלקן נמשכות 3 חודשים, 6 חודשים או שנה ואף יותר.

 

 

אשמח לשתף אתכם ב'אני מאמין' שלי לגבי מה ניתן להפיק מהשתתפות ב"אקסלרטור". למה צריך לכוון כשמגישים מועמדות לתכנית שכזו. וגם, אילו שאלות יש לשאול וכיצד לבחור את האקסלרטור המתאים עבורך (אם בכלל).

 

מרבית האקסלרטורים מציעים ליזמים (פחות או יותר ובאיכות משתנה כמובן) את השירותים הבאים:

 

- חלל עבודה משותף

- סדנאות והרצאות לפי מתודולוגייה כלשהי

- שעות ייעוץ ע"י נותני שירות מקצועיים

- מנטורינג על ידי יזמים מנוסים, משקיעים ומומחים

- חבילת הטבות ושירותים בעלת ערך "שווה כסף"

 

חלקם גם מציעים מימון ראשוני בהיקף של כמה עשרות אלפי דולרים בעבור אחוזים בחברה (לרוב 5%-8%).

 

החלק המעניין באמת הוא שישנם עוד כמה ערכים שכלל לא תמצאו על הבאנר השיווקי. הערכים האלו נכנסים בדלת האחורית, אבל יש שיאמרו שהם אולי אלו שעושים את ההבדל האמיתי עבור היזמים:

 

קבוצת תמיכה

ההשתתפות באקסלרטור מהווה הזדמנות יוצאת דופן להכיר יזמים מרשימים וחדורי מוטיבציה המתמודדים עם קשיים ואתגרים דומים לשלך ולעבוד לצדם. השיתוף, העצות והתמיכה ההדדית בין היזמים המשתתפים בתכנית, חשובים לא פחות מכל סדנה או פגישה, אם לא יותר. הקשרים ההדוקים שנוצרים לאורך התכנית בין המשתתפים מלווים אותם גם בהמשך הדרך, וההשתייכות לקהילה שקיימת סביב התכנית מסייעת רבות בפתיחת דלתות וקיצור תהליכים בעתיד.

 

מפתח 'מאסטר'

התכניות הטובות עובדות עבור המיזם שלך באופן אישי וממוקד, הן תופרות לך חבילת שירות מותאמת במטרה לסייע בפתיחת דלתות וקיצור תהליכים. כמנהל תכנית אני שואל את היזמים שאני עובד איתם על בסיס שבועי: מה חסר לך? מה מעכב אותך? מי היה יכול לעזור לך כרגע ואיזו דלת סגורה בפנייך והיית רוצה לפתוח? לאחר שאנו מגבשים יחד תשובות ברורות לשאלות הללו, התפקיד של מנהלי התכנית הוא בין היתר לסייע ליזמים להגיע לאותם אנשים שהם היו רוצים לפגוש, לקצר עבורם תהליכים ולהנגיש עבורם סיוע שהיה נדרש מהם זמן או כסף רב להשיגו בדרך אחרת. מנהל תכנית מבין שהצלחת היזמים היא ההצלחה שלו, ולכן עובד איתם ועבורם.

 

מסגרת

גם יזמים לפעמים צריכים כזו. כמו כולם, יזמים מושפעים מעקרונות פסיכולוגיים פשוטים. כשאני יודע שאני צריך לדווח למישהו על ההתקדמות שביצעתי על בסיס שבועי, שיש לי יעדים מוגדרים וברורים ושאני נמדד לפיהם, כללי המשחק נראים אחרת. עצם המסגרת והידיעה שבכל שבוע-שבועיים נפגשים ל"פגישת התקדמות" הופכת יזמים רבים לפרודוקטיביים יותר וממוקדי מטרה, ומביאה לתוצאות משמעותיות בזמן קצר.

 

אז איך נדע אם תכנית אקסלרציה כזו או אחרת מתאימה לנו בכלל? ואיך נבחר בין ההיצע הקיים?

 

הנה כמה שאלות שתמיד רצוי לשאול לפני שמקבלים החלטה:

 

- מה הדיל? על מה אני מוותר (%) ומה אני מקבל ($)?

- האם לאקסלרטור התמחות ספציפית כלשהי? האם התכנית מספקת ערך מוסף משמעותי בתחום בו המיזם שלנו פועל?

- מי עומד מאחורי התכנית? האם ישנו גוף חזק שמגבה את הפעילות? מהם האינטרסים של אותו גוף? האם יש למיזם שלנו נקודות השקה ואפשרות לשתף פעולה עם הגוף הזה?

- איך נראית מסגרת התכנית? האם מדובר בתכנית מובנית? האם קיים לו"ז קשיח/גמיש? כיצד ההשתתפות עלולה להטיב או לפגוע ביכולת שלנו להתמקד במטרות שעומדות לנגד עינינו?

- מה מספרים בוגרי התכנית על החוויה? כיצד התכנית קידמה או סייעה להם? מהם מדדי ההצלחה שלה?

- כדאי גם להבין מהי הסיבה האמיתית בגינה אנו רוצים להצטרף לתכנית? עד כמה אנו באמת פתוחים ללמוד ולעשות שינויים במיזם?

 

ככל שניכנס לתכנית עם שקיפות ובהירות רבה יותר לצד תשובות מגובשות לשאלות שלעיל, הסיכוי שנפיק את מירב התועלת מהתהליך הולך וגובר.

 

 

רוצים לשאול, לשוחח או לשתף פעולה? יותר מאשמח לשמוע מכם במייל: [email protected]. 

 

הכותב הינו מנהל תכנית ההאצה Vertical Engine הפועלת בשת"פ עם אוניברסיטת ת"א, מרכז היזמות StarTau, חברת בזק וחברת הייסנס.  

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.