8 נובמבר 2015 | ג'ון ראמפטון
7 עצות קריירה חכמות שאינן תקפות לגבי יזמים

אפילו בתוך כוח העבודה המשתנה הזה, להיות יזם- לטוב ולרע- זה פשוט לא דומה לשום עבודה אחרת. כשאתם הבוסים של עצמכם והעבודה שלכם היא הרעיון החלומי שלכם, ציפייה לאיזון בין החיים לעבודה או לתלוש שכר יציב היא פנטזיה רחוקה. אם אתם שוקלים הקמת חברה משלכם, צפו לכך שהכללים הסטנדרטיים האלו של עסקים ועבודה ייצאו מהדלת מיד כשתתחילו.

אפילו בתוך כוח העבודה המשתנה הזה, להיות יזם- לטוב ולרע- זה פשוט לא דומה לשום עבודה אחרת. כשאתם הבוסים של עצמכם והעבודה שלכם היא הרעיון החלומי שלכם, ציפייה לאיזון בין החיים לעבודה או לתלוש שכר יציב היא פנטזיה רחוקה.

 

אני יזם כבר שנים וגיליתי ש"יום העבודה הטיפוסי" הוא פשוט לא אפשרות. אני חייב לעבוד הרבה יותר, לחשוב הרבה יותר ולהצטיין הרבה יותר מכולם כדי להצליח. זה מגיע עם הרבה הטבות אך גם עם הרבה חסרונות.

 

אם אתם שוקלים הקמת חברה משלכם, צפו לכך שהכללים הסטנדרטיים האלו של עסקים ועבודה ייצאו מהדלת מיד כשתתחילו.

 

1. שאיפה לאיזון עבודה- חיים בריא.

 

דו"ח של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי מ-2013 חושף כי קצת יותר מחצי מהמבוגרים העובדים בודקים הודעות שקשורות לעבודה במהלך סוף השבוע, אחרי שעות העבודה בימות השבוע, בחופשות מחלה, ואפילו במהלך חופשה. ב-2014, לשכת הסטטיסטיקה לעבודה מצאה כי 34% מהאנשים העובדים עובדים לפחות יום אחד במהלך סוף השבוע, לא משנה מהי העבודה.

 

עם זאת, המספרים הללו אינם לוקחים בחשבון את ניסיונם הממוצע של יזמים, אשר אינם אוחזים במערכת של שעות עבודה מסודרות כיוון שהציפייה היא שהם עובדים באופן תמידי. יזמים עובדים כשהם משלימים משימות שנראות כמו עבודה, כמו הגשת בקשות למענקים או פגישות עם משקיעים; הם עובדים באירועים (אחרי הכל, זמן למשחק לא צריך לכלול כל כך הרבה כרטיסי ביקור, לא משנה כמה קוקטיילים מעורבים בזה).

 

אפילו כשיזמים שוכבים על הספה ונראה שאינם עושים דבר, הם מייצרים רעיונות או דואגים כיצד לתקן את הר הבעיות שמגיע עם הקמת מיזם חדש.

 

2. לא לבזבז את זמן החברה על מדיה חברתית.

 

בעוד רבים מאיתנו גונבים קצת זמן מארוחת הצהרים כדי להירגע עם סרטוני חתולים, עבור היזם הממוצע, נטוורקינג ברשתות החברתיות הוא עדיין נטוורקינג. בין אם זה התחברות עם קרנות הון סיכון בלינקדאין, פרסום שאלות בקבוצות פייסבוק של יזמים, פנייה למובילי מחשבה בתעשייה או בלוגרים מוערכים, ארגון אירועי Meet-Up או התפלספויות על אקלים היזמות הנוכחי דרך ציוצים מתויגים, המדיה החברתית הפכה, לטוב ולרע, לכלי נוסף דרכו כל אחד יכול להוציא את המוצר שלו החוצה.

 

3. פשוט לעשות את העבודה שאתם טובים בה.

 

ירידה בהצעות העבודה בימים אלו למעשה משקפת את תיאור העבודה: בעוד רואי חשבון תמיד יהיו מוערכים כרואי חשבון, עורכי תוכן חייבים להתאים את כישוריהם כך שיקיפו ניהול מדיה חברתית, קצת עריכת וידאו ותכנון תאורה.

 

אבל ליזמים פשוט אין עבודה אחת: הם מנהלי משרד, כותבי עסקים, נציגי יח"צ, מומחי מדיה חברתית, ממציאים, יועצים וכל דבר אחר שעשוי לצוץ. אף אחד לעולם לא יגיד ליזם שיש לו "רק עבודה אחת לעשות"- עליהם לעשות כמעט כל עבודה.

 

נכון לעכשיו ישנם 53 מיליון עצמאים בארה"ב. רובם מרוויחים הכנסה נוספת מהצד ועושים את מה שהם טובים בו. חלקם בונים ומקימים עסקים גדולים יותר. מה שמשותף לכולם הוא שכולם עושים את מה שהם טובים בו (ובתקווה שהם גם נהנים). זה לא אומר שתיהנו מכל הצדדים של העסק שלכם, כי כשיש לכם עסק קטן יהיו הרבה דברים שאתם לא נהנים לעשות אבל חייבים לעשות אותם.

 

4. הבוס תמיד צודק.

 

רוב האנשים עובדים עבור מפקח בהנחה שעבודתם מובטחת ולבוס יש את כל התשובות שישמרו על החברה עם הראש מעל המים. עם זאת, אף אחד (אולי מלבד משקיעים) אינו מודע ליכולת הטעייה של המנהיג יותר מיזמים.

 

יזמים, בייחוד בשלביה המוקדמים של חברה, אינם רק רגישים לחלוטין לכישלון, אלא זוכים לתשבחות כשהם נכשלים וקמים מחדש לנסות דברים חדשים. "תזוז מהר ותשבור דברים", "תיכשל חזק יותר", כישלון הוא רק אבן אחת בדרך להצלחה" ו"אם לא נכשלת, סימן שלא ניסית מספיק טוב" הן מנטרות נפוצות בקרב קהילת הטכנולוגיה.

 

בתור יזם, מפקח ומנהיג, המפתח הוא לא לדחוף את עצמכם להיות צודקים כל הזמן, אלא לעשות טעויות שקולות שיעזרו לכם להגיע בסופו של דבר לאן שאתם צריכים.

 

5. שמרו על הראש למטה ואל תכו גלים.

 

יזמות בימים אלו עוסקת בעיקר בהכאת גלים, הצלחה בזכות עצמכם, ולקיחת הובלה בתעשייה. הרעיונות הטובים ביותר הם אלו שלוקחים משימה שעדיין לא קיימת והופכים אותה לקלה יותר, יעילה יותר או זולה יותר. רעיון שאינו מאתגר את שומרי הסף הקודמים של תעשייה אינו נמצא בסבירות להתרומם מעלה.

 

אולי העובדים מסרבים לצאת מהקופסה וליצור סצנה, אבל יזמים חייבים להיות מוכנים לבלוט מעל המשחק שלהם, לגלגל רעיונות גדולים ולהכות גלים.

 

6. רדפו אחרי הכסף.

 

אלו שמטפסים במעלה התאגיד מודדים באופן טבעי את התקדמותם המקצועית על פי גובה המשכורת שלהם. אחרי הכל, ההיגיון הפשוט אומר שההכנסה שלנו צריכה להיות יחסית להצלחתנו. ובהרבה מובנים, זה נכון גם לגבי יזמים.

 

עם זאת, זו עדיין תעשייה שבה אדם צריך לשים סכום עצום של הון עצמי כדי לממן את החברה שלו, לרדוף אחר תשומת לב של קרנות הון סיכון, אבל אז לחשוב לעומק מה הוא מוכן להקריב כדי לקבל מימון. אלא אם כן תוכלו לחזור לעצמכם באופן יציב על ידי מכירת השירותים שלכם מידית, תגלו שחתיכת העוגה שלכם (משמע, ההון של החברה שאתם ייסדתם) תצטמק ככל שיש לכם יותר כסף, אפילו אם העוגה גדולה יותר מזו שהתחלתם איתה. בתור יזמים, אתם חייבים לזכור שאתם לא בהכרח רודפים אחרי הכסף, אתם רודפים אחר החלום שלכם.

 

7. עבודה קשה משמע עבודה מובטחת.

 

יזמים יעבדו קשה, אבל אם הם מחפשים ביטחון תעסוקתי, היה כדאי להם לבחור תעשייה אחרת. שלא כמו רוב העובדים, מה שחשוב ליזמים הוא תוצאות, לא כמה עבודה קשה הם השקיעו בזה. לפעמים, כל הכוונות הטובות והעבודה הקשה לא יכולות להציל חברה, וזה פשוט ככה. עם זאת, זה גם הופך את ההצלחה למתוקה הרבה יותר.

 

יזמים רגילים לעבוד קשה. הם אינם משחקים לפי החוקים של עובדים אחרים, מה שיכול להפוך את המעבר מלהיות דבורה תאגידית לבעל עסק/ עצמאי לקשה יותר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.