8 אוקטובר 2013 | יובל מעוז
כשמייסד Waze אומר: יש לי רעיון לסטארט-אפ בשבילך

מנטורים לסטארט-אפ יכולים לייעץ - אבל גם הרבה יותר מזה. שמעו את הסיפור של FeeX

 

"ישבנו עם אורי לוין, המייסד של Waze. במשך ארבעה חודשים הגענו אליו עם רעיונות, שאהבנו, ואז זנחנו. רצינו רעיון גדול ומשמעותי, כזה שפותר גם בעיה כואבת וגם פונה למיליונים. אחרי כל התקופה הזאת אורי ראה שאנחנו רציניים ובאמת מנסים למצוא משהו גדול. ואז הוא הגיע עם סיפור משלו. הוא סיפר לנו אותו ואמר: תתחילו לחפש את הרעיון מכאן, יש פה מיזם".

 

כך מספר יואב צוראל, מנכ"ל Feex, על הולדת הסטארט-אפ שלו, המנסה לחסוך למשתמשים סכומים ניכרים בעמלות שהם מוציאים על שירותים פיננסים, כמו קופות גמל, קרנות השתלמות ועמלות ניירות ערך בבנקים.

 

הסיפור של FeeX מציג את אחד הצדדים החשובים בתוכניות ההאצה – קשרים מוצלחים עם מנטורים, יכולים לא רק לפתוח דלתות עם אנשים מהתעשייה, אלא גם לעלות שלב בין היזמים למנטור. כפי שקרה ב-Feex, אורי לוין, המייסד ויו"ר של Waze, שנמכרה לאחרונה לגוגל, הפך למשקיע בחברה ולחלק מצוות המייסדים.

 

אימייל של ארבע שורות שחוסך אלף שקל

 

מהו למעשה מנטור? הגדרת התפקיד היא גמישה למדי. מנטורים הם אנשים שמלווים יזמים בשלבים שונים של פעילותם העסקית. המנטורים, שלרוב מגיעים מתחומים מקבילים ליזמים בתעשייה, מסייעים להם לחצות את הקשיים שבדרך, הן במישורים המקצועיים, ולעיתים גם בסוגיות ניהוליות ומנטליות, המתלוות לעליות ולירידות המלוות למסע העסקי.

 

 

יואב צוראל השתתף יחד עם דוד וייס, שניהם בוגרי תואר ראשון במדעי המחשב מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, בתוכנית זל של המרכז הבינתחומי. במסגרת התוכנית מתלווה לכל צוות מנטור, וכך זכו השניים לעבוד עם אורי לוין.

 

"לוין הוא מנטור מלידה. הוא תמיד יגרום לך לחשוב ולהגיע לדברים בעצמך. הוא יכוון אותך", מספר צוראל. לאחר תקופה ארוכה של התחבטויות של צוראל ווייס לגבי המיזם שהם מעוניינים לקדם, הגיע אליהם לוין עם סיפור משלו.

 

"הוא הסתכל בדו"ח הבנק שלו וראה שם עמלה של אלף שקל על דמי משמרת לניירות ערך. הוא סיפר לנו שבדרך-כלל הוא לא מתעמק בזה, אומר לעצמו שבטח לא אבין במה מדובר ושם במגירה. הפעם הוא החליט לעשות משהו בנידון. הוא שלח אימייל של ארבע שורות לבנק שבו כתב שהעמלה נראית לו מוגזמת. אחרי יומיים הוא מקבל מהבנק אימייל תשובה: 'טופל'. הבנק זיכה את החשבון במלוא הסכום. באימייל של ארבע שורות הוא חסך אלף שקל. אחרי הסיפור הזה הוא אמר לנו – יש כאן מיזם. כדאי להתחיל לחקור בכיוון הזה", מספר צוראל.

 

צוראל ווייס יצאו לדרך ויחד עם שותף שלישי, אייל הלחמי, הקימו את פיקס. לוין שזיהה את הפוטנציאל של החברה ואת הנחישות של מייסדיה החליט לעלות שלב עם המייסדים, והפך למשקיע. בהתחלה השקיע בחברה השקעה ראשונית של 100 אלף דולר, ולאחר מכן הצטרף גם כשותף בחברה.

 

FeeX מנסה לפתור בעיה כאובה באמצעות חוכמת המונים – הפחתה של העמלות שאנו משלמים על חסכונות ושירותים פיננסיים. החברה, שנוסדה ב-2012, ומונה כיום כ-13 אנשים, אוספת מידע ממשתמשים בנוגע לעמלות שהם משלמים על קרנות השתלמות וקופות גמל, מנתחת אותו, מראה לצרכן מה מצבו ביחס לאחרים, ומציעה לו פתרונות לשיפור המצב. השלב הבא של החברה הוא ניסיון להתרחב גם לתחום הפנסיה וגם לפרוץ לשוק העולמי.

 

החברה אינה גובה תשלום ממשתמשים פרטיים, ואינה קשורה בקשר עסקי עם מוסדות פיננסיים. החברה מתגאה בכך שחסכה עד היום 8 מיליון שקל למשתמשיה.

 

כיצד באה לידי ביטוי העזרה של מנטור?

 

צוראל: "כיזם אתה נמצא ברכבת-הרים תמידית. הוא עוזר להתמודד איתה. הוא היה שם, כשמגיע משבר, הוא עוזר לך לצאת ממנו להסתכל בפרספקטיבה גדולה יותר על המצב. ברוב הבעיות הוא נתקל בעבר או שהוא יודע להקיש מהידע שלו".

 

"אישית, זאת החברה הראשונה שאני מנהל והוא מייעץ עבורי גם איך להיות מנכ"ל. הוא מכוון איך לגייס כסף, איך להוציא לפועל אסטרטגיה ואיך לגייס עובדים".

 

איך היית ממליץ ליזמים אחרים לבחור מנטור?

 

"מנטור מתאים הוא כזה שמשלים את מה שחסר לך. אני מנכ"ל צעיר ואני נתקל בהרבה בעיות שאני עדיין לא משוכנע מה הפתרונות להם. יש לי מנטורים נוספים ואני מוצא מנכ"לים מנוסים ולשבת איתם ולהתייעץ איתם. כיזם אני מסתכל לתוך עצמי ובוחן מה אני לא יודע מספיק טוב, ובאיזה שאלות אני נתקל שאין לי פתרון. לפי זה חשוב לבחור מי ייעץ לך".

 

"דבר חשוב נוסף אצל מנטור הוא שידע להגיד את האמת הקשה בפנים. היתרון של מנטור הוא הגעתו מבחוץ. הביקורת שלו היא אובייקטיבית ואמיתית, נטולת אגו רגשות. כיזם אתה רוצה את זה – ביקורת אמיתית לחלוטין".

 

איך אתה מקבל החלטה שנמצאת בניגוד לדעה של המנטור?

 

"מנטור טוב לא מביע את דעתו הנחרצת. הוא לא אומר – זאת החלטה טובה או לא. הוא עוזר להגיע למסקנה לבד".

 

מנטור שהופך למשקיע 

 

כאמור, צוראל הכיר את לוין דרך תוכנית זל (Zell) ליזמות במרכז הבינתחומי, המלווה יזמים צעירים בתחילת דרכם. ליאת אהרונסון, ראש התוכנית, מספרת על תהליך השידוך בין מנטורים ליזמים: "אנחנו מנסים כל מיני מודלים. אחרי כמה פגישות בין יזמים למנטורים, אנחנו מצוותים בין הצדדים. אנחנו עורכים התאמה מקצועית או פרסונלית של הקבוצה ומנסים לענות על החלק שחסר למיזם".

 

מה ההתחייבות של המנטורים כלפי היזמים?

 

"אנחנו מבקשים ממנטורים להגדיש ליזמים כשעה-וחצי כל שבועיים בפגישה עם הקבוצה, וגם זמינות באימייל או בסקייפ. בנוסף, יש מפגש אחת לחודש עם המנטורים שבו הסטודנטים מציגים את המיזם שלהם".

 

אהרונסון מספרת על כמה קשרים מוצלחים בין יזמים למנטורים: "לעיתים הקשר בין יזמים למנטורים נמשך. היו חברות שבהן המנטור הפך למשקיע אסטרטגי ראשון בחברה, או הצטרף לצוות המייעץ". 

 

מה התגמול של המנטורים?

 

"יש מנגנון תשלום מינורי וסמלי. לרוב, המנטורים פועלים מתוך הרגשה לתת בחזרה לקהילת היזמים הצעירים". 

תגובות

1. מעיין | 24 פברואר 2014

בניית אתר ייחודי .

הי שמי מעיין יש לי רעיון ייחודי לאתר והייתי רוצה להבין איך משיגים מנטור שיכול לכוון ושאוכל לסמוך עליו לגבי הרעיון שלי...


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.