30 אוקטובר 2015 | מורן בן עטר
"יזמות היא תפיסת עולם ואילו הייתי משנה משהו אז הייתי מתחיל ביזמות האישית שלי הרבה קודם." קרן זוית עם יזהר שי

יזם מבין את מטרתו, אינו מתרגש מקשיים ומבין שהחיים כיזם מלאים עליות וירידות, אפילו יותר ירידות מעליות. אבל יזם ישיג את מטרתו וכך הוא צריך לתפוס את עצמו.

נעים להכיר

אני יזהר שי, בן 52 יזם הייטק ומשקיע הון סיכון. נשוי ואב לארבעה, תושב קדימה שבשרון.

 

ב-25 שנים האחרונות סובב בתפקידים ונסיבות שונות בהיי-טק הישראלי, כעובד, כמנהל כיזם היי-טק וכמשקיע. הקמתי מספר חברות, השקעתי במספר חברות ובכל יום מחדש ממשיך להנות מהעשייה המגוונת שקשורה בעבודה עם יזמים ובחברות חדשניות, ויש הרבה כאלה בהיי-טק שלנו.

 

אני גם פעיל בתחום של החינוך בישראל כחלק מתובנה שזה אחד היסודות החשובים של מה שאנחנו ממשיכים לבנות פה כמדינה. אני חבר בהתנדבות בדירקטוריון "אורט ישראל", פעיל בעמותת "צהלה" שעוסקת בבני נוער לקראת שירותם הצבאי, הייתי 7 שנים חבר דירקטוריון בעמותת "סנונית" שמייצרת כלים דיגיטליים לחינוך בקרב בתי הספר היסודיים ברחבי המדינה. חוץ מזה אני גם פעיל בפורום "קמאטק" של שילוב חרדים בהייטק וביזמות הייטק במדינה, וגם פעיל בפורומים שקשורים בעירוב בני מיעוטים ומגזרים מהפריפרייה הישראלית אל תוך ההיי-טק ואל תוך הבועה התל אביבית.

 

בנוסף, אני כותב כבר 8 שנים טור שבועי בעיתון גלובס שנקרא "בעיטת קרן", שם אני כותב על נושאים שקשורים בהיי-טק, ביזמות, בחינוך, במשפחה, בספורט ואפילו קצת נגיעות בפוליטיקה.

 

 

השורה הכי מעניינת בקורות החיים שלי

קודם כל השורה החשובה ביותר היא היותי איש משפחה מאושר, על כל מה שמשתמע מזה, גם נשוי הרבה שנים וגם אב לארבעה ילדים בגילאים שונים.

 

השורה המעניינת לדעתי היא השילוב שבין יזמות, לבין השקעות, לבין טיפוח יזמות וחינוך, מבחינתי זה הכל פנים שונות לאותו דבר. אצלי זה מתחבר ביחד לעשייה, לדחיפת יוזמות קדימה, שבסופו של דבר יש להן אפילו איזשהו הקשר של תרומה לחברה ולמדינה. אולי מה שמעניין מבחינתי זה שהשילוב של העבודה וההתנדבות והדברים שאני עושה מסביב, הכל מתחבר יחד לדברים שטובים לי ויכולים גם לתרום לגורמים אחרים מסביבי.

 

 

מי שפתחו לי את הדלת לתעשייה

היו כל מיני אנשים שהשפיעו על מה שעשיתי במהלך השנים.

 

קודם כל מה שפתח לי את הדלת, לפני מי שפתחו, זה החינוך והדוגמא שקיבלתי גם במשפחה וגם מהתודעה שהחינוך זה הדבר הכי חשוב, שזה משהו שעובר במשפחה שלי כבר כמה דורות. החינוך זה מה שהכשיר אותי למה שאני עושה, מה שגרם לי ללכת ללמוד וגרם לי לנסות להתמודד עם אתגרים.

 

יש מספר אנשים שהנגיעות שלהם גם תרמו לקריירה שלי ולהכוונה של מה שאני עושה היום. ביניהם אפשר לכלול את אמנון יעקובי שהיה מנכ"ל של חברה בקבוצת RAD ולתקופה מסוימת עבדתי כשליח של החברה בארה"ב; ניר ברקת, היום ראש עיריית ירושלים, שפתח לי פתח מאוד משמעותי פעמיים בחיים – פעם אחת כשנתן לי הזדמנות למשהו מאוד מעניין בצבא, ופעם שנייה כשהוא נתן לי תפקיד מאוד מעניין אצלו ב - BRM, שם הייתי אחראי על הקמת פעילות ההשקעות של החברה בתקופת המעבר שלה מהיותה בית תוכנה לקבוצת השקעות; אני רוצה לציין גם את היזמים ד"ר ארנה ברי ואת דב מורן, עם שניהם יש לי אינטראקציה ארוכת שנים וקיבלתי מהם השראה בתחומי עשייה שונים.

 

מעבר להם התמזל מזלי לפגוש אנשים שונים שהשפיעו עליי או בהכוונה, או בעצה טובה, או בתמיכה, ואני אסיר תודה להם על כך.

 

 

יום העבודה הטיפוסי שלי

הוא לא טיפוסי, אין דבר כזה. יום עבודה יכול להתחיל בנסיעה ליקנעם, שעתיים לאחר מכן פגישה בהרצליה והוא יכול להסתיים באירוע בת"א.

 

אני אוהב מאוד לצאת מהמשרד ולפגוש יזמים במקומות שבהם הם נמצאים. אני מעדיף ללכת אליהם במקום שהם יבואו אלי. אני גם אוהב מאוד להסתובב מחוץ לבועה התל-אביבית ולכן הנסיעות שלי במסגרת העבודה הביאו אותי להרבה מקומות בארץ: באר שבע, אשדוד, מעלה אדומים, כרמיאל, נצרת, בני ברק ועוד ועוד...

 

למשל, בשבת שעברה הייתי בנצרת בהאקתון שארגן הנס שקור מ- Nazareth MobileMonday, וביום טיפוסי אני גם יכול לשבת בצהריים עם אברימי ומוישי לצ'ולנט בבני ברק ולאחר מכן ללכת לאירוע של בוגרי 8200 היי-טקיסטים לחלוטין באיזשהו פאב בתל אביב – אז זה מין עירוב כזה של כל הדברים האלו.

 

אני מקווה שהיומיום שלי ימשך ככה – לא טיפוסי, לא שגרתי וכמה שיותר אינטראקציה אמתית עם אנשים מוכשרים ומעניינים.  

 

 

הדברים שמסבים לי גאווה בקריירה שלי

שני דברים: האחד הוא האנשים הנפלאים שהייתה לי הזכות לעבוד עמם במהלך השנים. ואני מתכוון לאנשים בכל הרמות, ממי שהיו מנהלים שלי, דרך אנשים שהיו מקבילים אלי בתפקידים שונים. גם עובדים שלי, עמם יש לי קשר עד היום, גם כאלה שהכרנו לפני הרבה שנים והתפתחו כל אחד לכיוון שלו – והיה לי כבוד גדול לעבוד עם הרבה מאוד אנשים מוכשרים. בעיקר מי שגייסתי לחברה שהקמתי בשם Business Layers, שם היו כ-200 עובדים. עם רבים מהם יש לי קשר עד היום, חבר'ה שגרים באירופה ובארה"ב ובעיקר בישראל. האנשים שנאספו סביבי עם השנים הם אנשים שמעוררים בי הרבה מאוד סיפוק וגאווה.

 

דבר נוסף הוא היכולת לשלב גם תרומה לקהילה ולחברה, במקביל או ביחד עם העבודה עצמה. זה שיכולתי לשלב בין הדברים הללו , מעורר בי סיפוק עצמי ושמחה.

 

 

אם הייתי יכול לעשות דברים מחדש

הייתי מתחיל להיות יזם 10 שנים לפני שפתחתי בקריירת היזמות שלי.

 

אני ידעתי שאני יזם, אבל חיכיתי. אני חושב שיזמים צריכים ללכת ולהיות יזם או יזמת באשר הם. אני רואה יזמות כתפיסת עולם, זאת יכולה להיות יזמות חברתית, יזמות בתחום הציבורי, יזמות עסקית – חברת היי-טק וגם קיוסק או חנות נעליים. יזמות היא תפיסת עולם ואילו הייתי משנה משהו אז הייתי מתחיל ביזמות האישית שלי הרבה קודם.

 

 

ההישג הכי גדול שלי עד כה

הצלחתי לשנות את חייו של ילד שאשתי ואני לקחנו אותו כאתגר חברתי שלנו והשפענו באופן מאוד חיובי על מהלך חייו. שינינו את מסלול חייו מנער בסיכון שעלול היה להגיע למקומות לא טובים, ועזרנו לו להאמין בעצמו, לרכוש מקצוע והיום להיות אדם צעיר עובד ומאושר שכל החיים לפניו.

 

זה נראה לי אחד ההישגים הכי גדולים, במקביל לזה שמכרתי שתי חברות והשקעתי כל מיני השקעות מוצלחות וכן הלאה, אני שמח לציין דווקא את ההישג הזה.

 

 

הפסגה הבאה שאני מתכנן לכבוש

הקמתי סטארט-אפ שנקרא "קרן הון סיכון", שהתחיל את דרכו השנה בתור קרן השקעות חדשה בהיי-טק הישראלי. אז במובן המקצועי הפסגה היא למקסם את ההשפעה החיובית של הקרן הזו, להשקיע וליצור שותפויות עם יזמים ועם מיזמים שעתידים לתרום את התרומה שלהם להיי-טק הישראלי.

 

פסגה נוספת שקשורה בזה, היא להמשיך בשילובים, להמשיך לעסוק בעשייה חברתית, שקשורה בעשייה עסקית, שקשורה בעשייה חינוכית - להמשיך לדחוף את המעגלים המשולבים האלה.

 

אני מקווה שהפסגות הבאות יהיו בכל אחד מהתחומים האלה.

 

 

3 דברים שכל יזם צריך בארגז הכלים שלו:

 

1. השיגו את מטרתכם. זו תפיסת עולם – יזם ישיג את מטרתו ויזם אמיתי גם יודע את זה ולכן זו לא ממש עצה שצריך לתת כמו תפיסה שחשוב לי לחזק. יזם מבין את מטרתו, אינו מתרגש מקשיים ומבין שהחיים כיזם מלאים עליות וירידות, אפילו יותר ירידות מעליות. אבל יזם ישיג את מטרתו וכך הוא צריך לתפוס את עצמו.

 

2. קחו את עצמכם ברצינות. יזם שלוקח את עצמו ברצינות, הוא יזם שמתכונן לפגישות ולמהלכים. יזם כזה גם מכין תכנית עסקית כמו שצריך – לא בגלל הקהל שיאזין או יקרא אותה, אלא משום שהוא רוצה להבין מהו העסק שאותו הוא בונה ואיך הוא בונה אותו כמו שצריך, מתמודד עם האתגרים השונים וכו'. יזמות היא מקצוע ודרך חיים היא לא תחביב.

 

3. היו כנים ביחס לעצמכם. הבינו מהן החולשות שלכם והתמודדו עמן על ידי קבלת עצה טובה ובניית צוות ניהול מנצח. תמיד הביאו מנהלים טובים מכם בתחומים שבהם אתם חסרים, כך תוכלו להשלים את החוסרים שלכם. כששואלים אתכם משקיעים, לקוחות, או שותפים עסקיים לגבי חולשות – היו כנים במקומות שאינכם יודעים, או שאתם מרגישים חולשה. כנות אינטלקטואלית כזו יכולה מאוד לקדם את העסק ובסופו של דבר לתרום באופן משמעותי גם ליזם עצמו.

 

 

עצה טובה שקיבלתי כיזם מתחיל

עצה די טריוויאלית, אבל היא העצה ששווה להחזיק אותה תמיד כנקודת מוצא ליזמים: הנח שהגרוע מכל יקרה, תתכונן לגרוע מכל והיה מופתע מדברים טובים שיקרו בהתאם לתכניות שלך.

 

זו עצה שנתן לי משקיע שישב איתי בדירקטוריון והיה שנים רבות משקיע בחברה שלי, ולצערי זה הוכיח את עצמו בכל פעם מחדש, אז כנראה זו עצה טובה...

 

 

הטעות הגדולה ממנה אמליץ ליזמים להימנע

אל תתווכחו ואל תוכיחו שאתם צודקים כשמישהו מעיר לכם או מעביר עליכם ביקורת בונה, או אפילו ביקורת לא נעימה. וכחנות היא מיותרת בעולם היזמות: הקשיבו, הפנימו, הודו לכל מי שנותן לכם פידבק גם אם מאוד לא אהבתם את מה ששמעתם. ייתכן שזה יהיה הלקוח הכי מעצבן בעולם, או שותף, או משקיע שאתם לא מוכנים להמשיך לעבוד איתו – אבל קחו את כל מה שאתם שומעים, תעבדו את זה והחליטו באופן מושכל ושקול מהם המשובים שאליהם תרצו להתייחס ואל מה לא. אין טעם להתווכח, בטח כיזם, חשוב להיות חכם ובכלל בכלל לא חשוב להיות צודק.

 

 

קצת פרגון למתחרים

אני עובד בשוק שעבורו המציאו כנראה את המילה Co-opetition, כלומר שיתוף פעולה עם מתחרים. "המתחרים שלי" הם משקיעי קרנות ההון סיכון בישראל, אבל מתחרה שלי בעסקה א', יהיה השותף שלי בעסקה ב' ויהיה זה שיציג לי את ההזדמנות בעסקה ג'. לכן באופן כללי יש לי פרגון מאוד גדול לאקו-סיסטם הזה שנקרא שוק משקיעי ההון סיכון הישראלים. אני חושב שב - 20 השנים האחרונות נוצר פה יש מאין, שוק מאוד מקצועי, מאוד נחוש ומאוד אמיתי. אמנם זה שוק שנמצא בפיגור כרונולוגי אחרי השוק האמריקאי, בארה"ב עולם ההון סיכון התחיל 30 שנה לפני שהתחיל בישראל, אבל אני חושב שהשוק פה עשה קפיצת דרך מאוד משמעותית. יש פה משקיעי הון סיכון מאוד מצליחים בביצועים שלהם, אבל גם מאוד מתאימים להוויה הישראלית, והם יכולים להיות שותפים טובים ליזמים ישראלים בתחומים שונים. אני חושב שליזמים ישראלים היום יש מבחר גדול של מיטב המשקיעים שהם יכולים לבחור מתוכם ולשתף עמם פעולה. אלה משקיעים מקצועיים, חלקם אפילו נחמדים, וגם אנשים מאוד חכמים שיכולים ביחד עם היזמים שיש פה במדינה, לקדם את ההיי-טק, הביו-טק, המדיקל וכל שוק התעשיות המתקדמות בישראל צעד משמעותי קדימה בשנים הבאות.

 

 

עבודה עבודה, אבל בשביל הנשמה

קודם כל אני כותב די הרבה, ובטח אני שם את הנשמה שלי בחלק מהדברים שאני כותב כי אני כותב על נושאים שחשובים לי, לפעמים דברים שכואבים לי ולפעמים הדברים שמשמחים אותי. אני אוהב גם לקרוא. וכמשפחה אנחנו אוהבים מאוד לטייל ולחוות חוויות משפחתיות ביחד, זה דבר שאנחנו מקדישים לו די הרבה זמן כמשפחה.

 

אני גם עושה ספורט מספר פעמים בשבוע בשעות הבוקר המוקדמות כשכולם ישנים, אני רץ מול הטלוויזיה וכך אני גם משלים חומר טלוויזיוני שאחרת אין לי זמן עבורו.

 

 

פינת ההימורים – התחומים שיעשו זאת השנה בגדול

שלושה תחומים שבהם לשוק המקומי יש אפשרות לעשות הבדל, אם לא השנה אז בשלוש השנים הקרובות: נושא הכלכלה החדשה או הכלכלה השיתופית, יש הרבה חברות ישראליות שנכנסו לתחום הזה ויש פה פוטנציאל מאוד יפה. התחום השני ונושא קצת אקזוטי הוא עולם הרחפנים. אנחנו עוד לומדים את הנושא כיום, אבל יש סיכוי לא רק שזה שוק שעומד להתפוצץ בפנינו, במובן החיובי של המילה, בשנים הקרובות. יש הרבה מאוד דברים שיכולים להגיע מישראל לתוך התחום הזה כמו תקשורת, סייבר, בקרה, Real Time Processing– יש הרבה מאוד דברים טובים שההיי-טק הישראלי יכול לתרום לתחום. תחום שלישי הוא Virtual Reality או Augmented Reality, מציאות מדומה על רבדיה השונים – גם שם העולם כנראה סוף סוף לקראת תפנית ממשית, וגם שם ההיי-טק הישראלי יכול לתרום הרבה.

 

 

אפל או אנדרואיד

תפסתם אותי במעבר... 50% מהמשפחה שלי כבר עברה לאנדרואיד בחצי שנה האחרונה ואני בדרך להצטרף גם כן.

 

 

ההומפייג' שלי

פייסבוק.

 

 

דברו אלי

דף הפייסבוק של Start-Up Stadium. זו קהילה דיגיטלית שאני יזמתי לפני כ-3 שנים, שמטרתה היא תרומה לקהילה ולחיבר בין היזמים השונים באשר הם. כל מי שמגדיר את עצמו כיזם או יזמת במדינת ישראל, ללא הבדל מגדרי, מגזרי או גיאוגרפי, מוזמן לשם. המטרה היא ליצור שיח שיתופי, לשתף בדילמות, לתמוך, לשתף בסיפורים שמעודדים יזמות ויש שם הרבה מאוד כאלה. יש בקהילה כיום כ - 35,000 חברים ויש לנו הרבה פעילויות און-ליין ואוף-ליין. פעם בחודשיים אנחנו עורכים אירוע, האחרון למשל היה לפני כחודש ומשהו, הזמנו את השר דרעי והגיעו כ-300 היי-טקיסטים. האירוע הבא יהיה באשדוד, בשבוע היזמות הבינלאומי. אנחנו עושים הרבה אירועים בתל אביב בתוך ה"בועה", אבל גם בכל מקום אחר שאפשר לעשות בארץ ולקדם שם יזמות. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.