14 אוקטובר 2013 | ארז אלבו, BMore
5 טעויות שגורמות למשקיע לא לקרוא את תקציר המנהלים

שולחים תקציר למשקיעים ולא זוכים למענה? הנה הטעויות שאתם יכולים למנוע

 

יזמים רבים שולחים את תקציר המנהלים שהכינו למשקיעים פוטנציאליים, אך אינם מבינים מדוע הם לא זוכים להתייחסות רצינית, אם בכלל. כדי להימנע מטעויות, כדאי להבין את מטרת המסמך ולהיכנס לראש של הקוראים המיועדים.

 

כדי להכין את המסמך באופן המיטבי, יש להבין את מטרתו העיקרית: העברת הנקודות החשובות והמסקנות שעלו מן התכנית העסקית באופן תמציתי וממוקד במסמך נפרד לחלוטין.

 

טעות ראשונה: מבנה

 

מסמכים עבי כרס, החל בספר, דרך מחקר מדעי ועד בהצעה עסקית, באים בדרך כלל עם תקציר צמוד. סוגי התקצירים נחלקים לשניים: הראשון מחסיר פרטים חשובים מן המסמך בכוונה תחילה, שכן מטרתו היא לגרום לקוראו להמשיך למסמך המלא. דוגמא מצוינת לכך היא התקציר שבחלקו האחורי של ספר עלילתי.

 

תקציר מהסוג השני, אשר מתאים לתקציר המנהלים, הוא תמצית של המסמך, אשר סוקרת את הנקודות החשובות ביותר בו. בניגוד לתקציר מן הסוג הראשון, מטרתו של תקציר זה היא הפוכה: לחסוך מקורא התקציר לקרוא את המסמך המלא.

 

יזמים רבים מתבלבלים בין שני סוגי התקצירים ומפיצים בין משקיעים פוטנציאליים את תקצירי המנהלים החסרים.

 

טעות שניה: אורך

 

הדעה הרווחת היא כי תקציר המנהלים הקלאסי הוא בן עמוד אחד. הבעיה בתקציר שכזה היא שאינו יכול להעביר את המסר של מסמך בן עשרות עמודים, טוב ככל שיתומצת.

 

תקציר מנהלים טוב יכול להתפרש גם על פני 10-5 עמודים. מצד אחד, אורך כזה מאפשר להעביר את כל הנקודות החשובות מן התכנית העסקית, ומצד שני ניתן לקריאה במספר דקות כך שגם המשקיע העסוק ביותר יוכל להקדיש לכך זמן.

 

בכל מקרה, אם אתם מתבקשים להעביר מסמך קצר במיוחד, בן 2-1 עמודים, חשוב שהוא יכלול שלוש נקודות: הבעיה/הצורך והפתרון שמציע המוצר שלכם; היתרון התחרותי של המוצר; והמודל העסקי של המיזם.

 

טעות שלישית: בהירות

 

תקצירי מנהלים רבים לוקים דווקא בדבר הבסיסי ביותר: הם לא מספיק ברורים. מכיוון שכותב התקציר מכיר את הרעיון היטב, קורה שבלי משים המסמך מנוסח לאדם שכבר מכיר את המיזם ונקודות חשובות מתפספסות. לכן, לפני שליחת המסמך, מומלץ להעבירו לקבלת פידבק מחבר או מכר שאינם מכירים את המיזם.

 

טעות רביעית: ניסוח

 

מטרת העל של שליחת המסמך היא, כמובן, לגייס מימון. לכן, ניסוח המסמך כתקציר של הנקודות החשובות בלבד, כאילו היה מסמך מדעי, איננו מספיק. יש לנסח את התקציר כהצעה, אשר קוראת לפעולה, תוך ציון גובה המימון המבוקש ומה אנחנו מציעים תמורתו.

 

חשוב שהמסמך יעביר, גם אם רק בין השורות, מדוע עכשיו הוא הזמן להשקיע דווקא במיזם שכזה.

 

טעות חמישית: קופי-פייסט

 

הניסוחים בתקציר חייבים להיות חדים ותמציתיים, זאת בניגוד לניסוחים בתכנית העסקית, אשר לעתים באים דווקא במטרה להרחיב את הידע על הנושא. גזירה והדבקה של משפטים שלמים מתוך התכנית העסקית לתוך תקציר המנהלים תביא לרוב לבזבוז של מקום ולפגיעה ברמה של תקציר המנהלים.

 

לסיכום, בכל שלב של כתיבת התקציר יש לזכור מה מטרתו ומי קורא אותו ולא להתבייש לקבל הערות דווקא מגורמים שאינם קשורים למיזם ישירות. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.