24 נובמבר 2015 | ג'ון ראמפטון
5 דברים שאתם צריכים לדעת על לקיחת סיכונים בתור יזמים

בלתי אפשרי להיות יזם מבלי לקחת סיכונים בכמות עצומה. הסיכון הוא אינהרנטי לכל התהליך, לא משנה מאיזה חלק של העולם אתם באים. אבל אנשים לוקחים את הסיכונים הללו מפני שהם מאמינים שהרעיונות שלהם הם חזקים ומפני שהתגמול הפוטנציאלי הוא עצום.

בלתי אפשרי להיות יזם מבלי לקחת סיכונים בכמות עצומה. הסיכון הוא אינהרנטי לכל התהליך, לא משנה מאיזה חלק של העולם אתם באים. אבל אנשים לוקחים את הסיכונים הללו מפני שהם מאמינים שהרעיונות שלהם הם חזקים ומפני שהתגמול הפוטנציאלי הוא עצום.

 

אולם, בו זמנית הם מבינים שהם מחזיקים כבני ערובה את הזמן שלהם, תזרים המזומנים, המוניטין, ההון האישי וייתכן שאפילו אנשים אחרים. בניית חברה היא לעולם לא דבר קל, ובכל זאת אנשים עושים את זה. ובמקרים רבים, כמוני למשל, הם יעשו זאת שוב ושוב. (אנשים כמוני פשוט נהנים מאתגר.)

 

כתוצאה מכך, אני נתקל על בסיס יומיומי בשאלה, מה צריך כדי להיות יזם. ואני תמיד משיב, כן, קחו את הסיכון. פשוט תזכרו תמיד שני דברים: האחד הוא שרק בגלל שהחלטתם לתפוס את הרגע ולהשקיע את הזמן והכסף שלכם לא אומר שאתם חייבים לקחת את כל הסיכונים בפזיזות. החלטות שקולות הן חשובות; סיכונים חכמים הם חשובים גם כן. אז, כן, אתם יכולים להמר. רק אל תהמרו על החווה כולה.

 

הדבר השני שיש לזכור הוא שבמקום לגשת אל העסק שלכם כאל סדרת סיכונים בסך הכל, עדיף שתחשבו טוב על מה שיש לכם כרגע ובמה אתם יכולים לבטוח בחייכם. הנה עוד חמש עצות בנוגע לסיכונים יזמיים:

 

1. בטחו ברעיון שלכם.

 

אתם צריכים סיבה לעזוב את חייכם הקודמים מאחור, לבנות חברה מהיסודות עד למעלה, וכדאי שהיא תהיה טובה. רעיונות טובים באים והולכים, אבל רעיונות גדולים צריכים שיתפסו אותם. האם המוצר או העסק שלכם מציעים פתרון לבעיה נפוצה? האם הם עוזרים להשלים תהליך שאנשים רבים נאלצים לעבור, או משתבצים בתעשייה בדרך מהפכנית וחדשה לחלוטין?

 

האם הרעיון שלכם יהיה לא יקר לביצוע אבל עדיין יחסוך כסף ללקוחות הפוטנציאליים ברגע שהוא יוטמע? האם יש לכם יתרון תחרותי?

 

שאלה אחרת: האם עדיין תהיו להוטים לגבי הרעיון הזה בעוד שנה מעכשיו? האם אחרים יהיו? הרעיונות המסוכנים ביותר הם הטרנדיים, אשר באים אחרי רעיון מצליח אחר שקדם להם והיה של מישהו אחר, בתעשיות שיש להן באזז גדול. הסיבה היא שאקוסיסטם שהוא תחרותי באופן נורמלי הופך לתחרותי אף יותר.

 

עם זאת, אל תתעלמו מטרנדים באופן גורף, כיוון שחלקם הם רחבים יותר משהייתם מצפים, מדברים באופן כללי לפן אחד של החברה ומעניקים מושג לגבי האופן בו נעשה עסקים בעתיד הנראה לעין. חשבו על מה שאייר בי אן בי ואובר מסמלות על הכלכלה הנוכחית. אתם יכולים להקים את האובר הבאה.

 

2. בטחו בבריאות הנפשית שלכם.

 

שוקת הצער היא אמיתית, ויזמים רבים נוטים לזלזל בהשפעותיה. אחרי הכל, אף אחד לא יכול לנבא באמת את הרגע בו התשוקה חולפת ונדמה שהחברה הקטנה שלכם נמצאת במבוי סתום. זוהי הנקודה בה אתם מאבדים את המיקוד באור שבקצה המנהרה ומרגישים כאילו העליתם את הכסף שלכם באש (זו המשמעות של "קצב שריפת מזומנים", לא?). זו הנקודה בה הקרובים אליכם והחברים שלכם עוברים מלהיות תומכים לספקניים.

 

אפילו לפני הופעת שוקת הצער, אתם תבלו זמן רב לבדכם, הרחק מהביטחון של אווירת משרד, חברים לעבודה ומטרות מותוות וברורות. אבל לפני שאתם יוצאים למסע הזה, בטחו בעובדה שאתם הולכים להיות בסדר, לא משנה מה יקרה. וודאו שיש לכם תמיכה רגשית ומנטור נאמן שייתן לכם פרספקטיבה.

 

התייעצו עם מטפל/ת כדי למדוד את מצבכם הנפשי. התיידדו עם אנשים בתעשייה, לא רק במובן של קשרי נטוורקינג פוטנציאליים, כדי שתוכלו להרגיש פחות מבודדים. אתם רוצים להפחית כמה שיותר את הסיכון כאשר מדובר בבריאות הנפשית שלכם.

 

3. בטחו ביכולת שלכם להוציא כסף בזהירות.

 

אתם יכולים פחות או יותר להניח שתוציאו כסף מכיסכם הפרטי, כולל המשכורת אותה לא תרוויחו בעת שתבנו את הסטארט- אפ שלכם. תלוי איך תגייסו את הכסף לשלב הסיד שלכם, ייתכן שתשתמשו גם בכמות גדולה מאוד של כסף של אחרים. לא רק שתסכנו את הביטחון הכלכלי של עצמכם, אתם תהמרו עם כסף שהוא לא בדיוק שלכם- הסיבה להיות זהירים אף יותר עם הכסף שאתם מוציאים.

 

באופן אישי אני ממליץ שלא לעזוב את העבודה הרגילה שלכם עד שזה לא הופך להכרחי לחלוטין. אני ממליץ שתשמרו על תקציב (אל תגידו סתם לאנשים "אני על תקציב"; תכננו את זה באמת) ושתקבעו מטרות כלכליות ברורות לעצמכם.

 

כמו כן, שלמו את כל החשבונות שלכם והפחיתו את ההוצאות שלכם להכי נמוכות שתוכלו. הצעד הבא הוא לבסס ביצה בקן. אני באופן אישי הייתי שומר מזומן בשביל תשלום חשבונות של לפחות 12 חודשים שלעולם לא ילך לסטארט- אפ. הערה: הטיפ האחרון הזה הציל את הנישואים שלי יותר מפעם אחת.

 

4. בטחו בחברי מפתח.

 

פתיחת החברה שלכם לחברים חדשים היא אבן דרך בפני עצמה- זו כבר לא חנות של איש אחד; הבידוד הופחת, כמו גם הלחץ. עם זאת, עדיין תזדקקו לתהליך לשילוב חבר נוסף: דבר ראשון אתם צריכים להרגיש בסדר עם נתינת אמון בזוג ידיים נוסף שיטפל בתינוק שלכם.

 

המשמעות היא למצוא מישהו שחולק את אותו חזון איתכם, מישהו שמושקע כולו בהרמת המיזם אל מעל הקרקע ומישהו שאתם בוטחים בו שיביא תוצאות בזמן שהוסכם על ידי שניכם.

 

חבר הצוות החדש הראשון צריך להיות שותף עסקי (שאתם לגמרי חייבים, במיוחד אם הוא או היא מגיעים מרקע שונה משלכם). חבר הצוות השני צריך להיות מפתח מוביל מסור. הערה: הנה מדריך לתכנות שאני חיברתי, אם תצטרכו עזרה בלמצוא את המתכנת הטוב ביותר.

 

הכי חשוב: אל תעסיקו לפני שאתם צריכים, כדי להימנע מטיפוס מוקדם. בינתיים, היו פתוחים עם הצוות שלכם לגבי הצרכים שלכם ועבדו עם כולם כדי ליצור דד ליינים ומטרות מציאותיות.

 

5. תהיו בטוחים שתצטרכו יותר כסף/משאבים/סדרי עדיפויות משחזיתם.

 

עדיף להיות מוכנים, נכון? המציאות היא שרוב האנשים שיוצאים למסע- בין אם זה הקמת עסק, יציאה לטיול לחיפוש העצמי, פתיחה בקריירה חדשה או הבאת ילד לעולם- פועלים על סמך מושג ראשוני על מה שהולך להגיע. נאמרו לכם דברים על ידי אנשים שעשו זאת. ואתם חושבים שיש לכם תחזית כלכלית ראויה, ציר זמן שלאורכו אבני דרך תבוצענה ומושג על הפקטורים השונים המעורבים.

 

אבל, בסופו של דבר, יש לכם רק תוכנית משורטטת בקווים גסים. אתם הולכים להשיג הרבה יותר ממה שהימרתם עליו. וככל שתביאו יותר אנשים לצוות שלכם, כך תגדלנה הדרישות. ככל שתמציאו פיצ'רים ורעיונות טובים יותר עבור המוצר שלכם, כך יעלה לכם יותר כסף וזמן להוציא כל אחד מהם לפועל.

 

אין שום כמות של תכנון שיכולה להכין אתכם לפרטים ולמכשולים שעתידים לבוא. כך שהדבר הטוב ביותר שתוכלו על מנת להקטין את הסיכון הוא להניח בצד מצבור כלכלי בריא, ולהיות ברורים באופן חד משמעי עם הצוות והיועצים הכלכליים שלכם בנוגע למטרות והרצונות שלכם.

 

אתם תגלו שזה שווה את זה. להיות יזם זהו אחד המסעות הקשים אך מתגמלים ביותר שאי פעם יצאתי אליהם. וסביר שכך זה יהיה עבורכם.

 

אז, עכשיו שאתם יודעים, אתם מוכנים להתחיל לקחת סיכונים יחד איתי?

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.