26 נובמבר 2015 | רו"ח יואב ברוקנר ומרינה ליפקין מנהלת מחלקת תמריצי מו"פ, VBIR
על תכנית מגנ"ט של המדען הראשי - תמריצים ליזמים

אם אתם יזמים ישראלים וטרם נחשפתם לפעילותה של לשכת המדען הראשי, מומלץ לכם בחום לקרוא את הדברים הבאים. אין זאת רק שלמדען הראשי עמדת מפתח בפיתוח היזמות והחדשנות בישראל, הוא אף מציע ליזמים תכניות ותמיכות אשר כדאי מאוד להיות מודעים לקיומן, בשאיפה ליטול בהן חלק.

אם אתם יזמים ישראלים וטרם נחשפתם לפעילותה של לשכת המדען הראשי, מומלץ לכם בחום לקרוא את הדברים הבאים. אין זאת רק שלמדען הראשי עמדת מפתח בפיתוח היזמות והחדשנות בישראל, הוא אף מציע ליזמים תכניות ותמיכות אשר כדאי מאוד להיות מודעים לקיומן, בשאיפה ליטול בהן חלק.

 

 

לשכת המדען הראשי, יושבת תחת משרד הכלכלה, כיחידה אשר אמונה על התמיכה הממשלתית במו"פ בתעשייה הישראלית ובחיזוקה. מטרת המדען הראשי היא להבטיח את מקומה של ישראל, ובפרט התעשיות עתירות הידע, בחזית הידע העולמית. לשם כך מתמקדת פעילות לשכת המדען הראשי, בין היתר, בשיעור ההוצאה על מו"פ, בהיקף הפעילות של קרנות הון-סיכון ישראליות, בשיעור המועסקים בהייטק, בשיעור הסטודנטים הלומדים מקצועות מדעיים והנדסיים ועוד, תוך התייחסות מתמדת למגמות העולמיות ולתחרותיות הגוברת.

 

מטרה עיקרית נוספת של המדען הראשי, היא עידוד החלתם של יתרונות ועקרונות המאפיינים את התעשייה עתירת הידע, על תעשיות מסורתיות ועל המגזר הציבורי במדינת ישראל. לשם כך מפעילה לשכת המדען הראשי תכניות שונות המעודדות זליגת ערך מוסף מהתעשייה עתירת הידע לכלל המשק הישראלי.

אחת מן התכניות ההלו הינה "תכנית מגנ"ט" (מחקרים גנריים טכנולוגיים)  - תכנית המשלבת בין התעשייה לאקדמיה והמחקרים בה הם מחקרים ברמה גנרית, כלומר  מטרת המחקר אינה להביא לידי מוצר מוגמר אלא להביא לידי טכנולוגיה חדשנית שעל בסיסה יפותחו מוצרים מתקדמים.

 

 

וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. כמשרד מוביל בעל ניסיון מרובה שנים בתחום ההייטק והסטארטאפים בישראל, זכינו עוד בסוף שנות ה-80 למינוי של בודקים מטעם לשכת המדען הראשי וכך נחשפנו לפרויקטים של מחקר ופיתוח.  אמנם באותם הימים סביבת המו"פ בישראל היתה שונה והרבה פחות מפותחת, אך כבר אז השכילה המדינה להבין את החשיבות בהשקעה במחקר ופיתוח. במסגרת עבודתנו מול המדען הראשי, נחשפנו לתכנית מגנ"ט, אותה אנו מלווים כבר שנים רבות. עד כה משרדנו טיפל ומטפל ב22 מאגדים במסגרת תכנית מגנ"ט.

פעילותנו בתחום פיתוח המו"פ הורחבה עם הצטרפותה של ישראל לאיחוד האירופי, אז לקחנו חלק אקטיבי במהלך הן בסיוע לחברות ישראליות והן בייעוץ לחברות ומוסדות מחקר אירופים. מעורבותנו נמשכה גם בעת הצטרפותן של מדינות נוספות, בפרט מהגוש המזרחי, לאיחוד האירופי. עם התרחבות האיחוד האירופי, זכינו להוביל את פרויקט ההטמעה של הפן הפיננסי של תכנית המו"פ. במסגרת פרויקט זה, ערכנו סדנאות והענקנו ייעוץ למנהלי כספים ולחשבים במדינות שהצטרפו לאיחוד. וכן הקמנו אתר אינטרנט, אשר פעיל מאוד עד היום, שמטרתו סיוע לכל משתמשי תכנית המו"פ האירופית בכל הקשור להיבטים הפיננסיים.

על סמך הידע הרב והניסיון שצברנו בכל הנוגע למו"פ בישראל ובאירופה, וכמובן הקשרים שכוננו עם הגורמים השונים, החלטנו לקחת את היכולות שלנו שלב אחד קדימה ולפנות לקהל יעד רחב יותר על מנת להקל על סטארטאפים בבחירת מסלול תמיכה נכון, הגשת בקשה לתמיכה וכדומה. מכיוון שמשרדנו מציע ערך מוסף גבוה בתחום זה, הקמנו מחלקת התמריצים.

 

 

מדוע כדאי לסטארטאפים לעבוד איתנו?

 

לסטארטאפים בשלבים המוקדמים חסר את הידע שיש בידנו, את הזמן שנדרש להקדיש לכל היבטי האדמיניסטרציה שכרוכה בהגשת בקשה למדע"ר, ובוודאי אין להם את הקשרים שיש לנו.

לכן חברות כאלו ימצאו בנו פרטנר נוח ויעיל לביצוע עבודה זאת מול המדע"ר ומול גופי התמיכה האחרים , בהתבסס על הניסיון שצברנו, על הקשרים  המעולים שפיתחנו ועל  היכולת שלנו להמליץ להם ולבחור ביחד איתם את המסלול שמתאים להם. המדע"ר מציע מסלולים רבים, בפרט לחברות בתחילת דרכן, כך שבמקום לבזבז זמן יקר ומשאבים בפנייה מסורבלת למסלול אשר עלול לא להתאים, אנו מייעלים עבורכם את התהליך, באופן אשר יכול למקסם את הסיכויים לקבלת התמיכה.

משרד VBIR כולל צוות מסור, מיומן, בעל ותק של שנים רבות, היכרות מעולה וקשרי עבודה מצוינים עם כל הגורמים הרלבנטיים.  אנחנו עובדים בשת"פ עם אנשי טכנולוגיה שיודעים לזהות ולהגדיר את אלמנט החדשנות בחברה, על מנת שהתכנית תדורג גבוה בוועדה ותקבל את מענק המרבי ביותר. שילוב של הידע והניסיון שלנו עם רקע טכנולוגי נרחב, מהווה הצלחה בבניית תכנית איכותית ואטרקטיבית לצורך גיוס מענק מקסימאלי.

 

 

לא רק סטארטאפים – שירותים נוספים בתקופת טרום הקמת חברה

לא רבים יודעים, אך המדע"ר מציע הרבה מסלולי תמיכה גם עבור מחקרים המצויים בשלבי טרום חברה. למשל, קרן תנופה שמאפשרת מימון עד 200 אלף ש"ח לטובת חקר ישימות ובדיקת היתכנות - ובכלל לבחון האם אתם נמצאים בכיוון הנכון. יש מסלולים נוספים שמתאימים לחברות מתחילות ויש אפשרות להצטרף לחממות - גם במקרה זה ישנה אפשרות  להשתלב גם למי שאין לו עדיין חברה.

בהקשר זה, לא רק שאנו מציעים סיוע בהגשת בקשה למדע"ר, אלא יש לנו מגוון של שירותים אותם אנו ערוכים לספק למיזמי הייטק משלב הקמת החברה ועד הפיכתה לציבורית. מדובר בשירותי לווי עסקי וחשבונאי, כאשר אנחנו מעניקים שירות של חשב או מנהל כספים באאוטסורסינג. החשב או מנהל הכספים יבנה עבורכם מראש את המסגרת המשפטית הנכונה לעבודה, תוך התחשבות בהיבטי מיסוי עתידי; יכין עבורכם דו"חות חודשיים, תקציב, דו"ח תזרים מזומנים; וינהל את חשבון הבנק. מדובר בפונקציה חיונית של איש מקצוע אשר ילווה אתכם ויעניק לכם ייעוץ שוטף בנוגע לחיים השוטפים של החברה: התקשרות עם עובדים וספקים, כולל בניית הסכמי אופציות; עזרה בבדיקת נאותות כשמנסים לגייס משקיע; ועזרה בכל הקשור להגשת בקשות למדען הראשי ולגופים אחרים שתומכים במחקר ופיתוח.

גם כאן, הידע והניסיון הרב שצברנו בהיבטים הכספיים הנוגעים לתעשיית ההייטק ולחברות סטארטאפ לא יסולא בפז.  

 

 

סיוע בגיוס משקיעים

גיוס הון ראשוני מהווה קושי משמעותי בפרט כאשר מדובר ביזמים חסרי ניסיון ובייחוד כאשר מדובר בחברות סטארטאפ. משקיע חדש ודאי ירצה לדעת שהחברה אכן תעמוד ברמת החדשנות הגבוהה הנדרשת, לפני שישקיע כספים.

הגשת בקשה מקדמית ללשכת המדע"ר יכולה לסייע בקבלת כתב אישור שיהווה קידום משמעותי בדרך לגיוס הון.

למשרדנו יש ניסיון רב בהגשת הבקשות ובקבלת אישורים נדרשים מהמדע"ר, גם בהקשר לחוק האנג'לים. מטרת החוק הינה לאפשר למשקיע לזכות בהטבת מס ולהקל על חברות לגייס משקיעים בשלב הפיתוח הראשוני. החוק מתמרץ משקיעים (אנג'לים) להשקיע בחברות עתירות מחקר ופיתוח. התמריץ ניתן בדרך של הכרה בהשקעה של יחידים במניות חברות עתירות מו"פ כהוצאה מוכרת.

 

 

מחלקת התמריצים שהקמנו נועדה לעזור ללקוחותינו למקסם מענקי מו"פ באמצעות בניית תכניות שונות, תוך שימת דגש על חדשנות, זיהוי ומתן פתרונות לכשלים פוטנציאלים. אנו מלווים את הלקוח לאורך כל התהליך ומספקים ליווי צמוד ושירותים פיננסיים משלימים, ובכך חוסכים זמן יקר ומבטיחים את השקט הנדרש למימוש תכנית הפיתוח. שיתוף הפעולה עמנו חוסך זמן יקר בתהליך הכנת התכנית ומבטיח סיכויי הצלחה גבוהים ביותר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.