16 פברואר 2018 | יוסי דהן
המשקיע בעל מגע הזהב של מידאס

אחד מהשיעורים אותם העביר רב הישיבה, הרב יהודה עמיטל (זצ"ל), שאל מייקל את הרב שאלה: האם מצוות יישוב הארץ בנגב או בגליל גדולה יותר מאשר בירושלים או בתל אביב? הרב השיב לו שהכול שטויות, הוא טען כי אם יעלה לארץ ויקים מפעל שיעסיק אלפי עובדים שיתפרנסו בכבוד, זו תהיה המצווה הגדולה ביותר! את הרגע הזה מייקל זוכר כרגע ששינה את חייו, הרגע שבו החליט לעלות לארץ ולהקים מפעל אשר יפרנס בכבוד אנשים רבים.

מייקל אייזנברג נולד וגדל בעיר מנהטן שבניו-יורק. במשך שנה אחת הוא למד מדעי המדינה ב־Yeshiva university ולאחר מכן הגיע לארץ לשנה ללמוד בישיבת הר־עציון, שנה שהפכה לשנתיים... באחד מהשיעורים אותם העביר רב הישיבה, הרב יהודה עמיטל (זצ"ל), שאל מייקל את הרב שאלה: האם מצוות יישוב הארץ בנגב או בגליל גדולה יותר מאשר בירושלים או בתל אביב? הרב השיב לו שהכול שטויות, הוא טען כי אם יעלה לארץ ויקים מפעל שיעסיק אלפי עובדים שיתפרנסו בכבוד, זו תהיה המצווה הגדולה ביותר! את הרגע הזה מייקל זוכר כרגע ששינה את חייו, הרגע שבו החליט לעלות לארץ ולהקים מפעל אשר יפרנס בכבוד אנשים רבים.

 

מייקל עלה לישראל יחד עם אשתו יפה והחל לעסוק בתפקיד יועץ פוליטי עבור מפלגת השלטון בישראל באותן שנים מטעמו של ממשל קלינטון. לאחר שהממשלה התחלפה מייקל איבד את עבודתו וישב בביתו חמישה חודשים. כיוון שהיה לו קשה למצוא עבודה הוא החליט לפתוח עסק משלו ועל כן הקים את נציגות בנק ההשקעות מונטגומרי, בנק שהיה בשנות ה־90 אחד מבנקי ההשקעות העיקריים של החברות הטכנולוגיות. בשלב מסוים חבר מייקל לשלמה קליש וכך הוקם בנק ההשקעות Jerusalem Global Ventures.

 

לאחר שלוש שנים במקום הזה, מייקל הפך לשותף־מנהל בקרן Israel Seed Partners. בין החברות בהן השקיע במסגרת תפקידו, השקיע בחברת Shopping.com שהונפקה ואחר כך נרכשה על ידי eBay וכן בחברת answers.com שהונפקה ב־2004. לאחר שמונה שנים שם הוא הצטרף כשותף־מנהל לקרן Benchmark Capital, בתפקיד זה השקיע בין היתר ב־Finjan שהונפקה ב-2014, ב־Gigya שנרכשה על ידי SAP, ב־WIX שהונפקה ב-2014, וב־WeWork. ב־2013, מייקל הקים, יחד עם עדן שוחט, את קרן Aleph, קרן המנהלת כ־330 מיליון דולר ומתמקדת בהשקעות בחברות סטארט-אפ בשלבים מוקדמים.

 

בשנת 2006 מייקל הגיע למקום ה־39 ברשימת ״בעלי מגע הזהב של מידאס״ של מגזין פורבס העולמי וכן למקום הראשון ברשימת ״בעלי מגע הזהב של מידאס״ של מגזין פורבס הישראלי.

 

 

מתוך הריאיון:

"בקרן הון-סיכון, אם אתה רוצה להיחשב למשקיע טוב אז אתה צריך להחזיר פי שלוש מהקרן. נעשה מתמטיקה פשוטה: אם אנחנו קרן של 150 מיליון דולר (הקרן הראשונה של Aleph), זאת אומרת שאנחנו חייבים להחזיר למשקיעים 450 מיליון דולר. יש כמה דרכים להגיע ל־450 מיליון דולר. אתה יכול להחזיק 45% ממיליארד דולר, מה שלרוב לא קורה. אתה יכול להחזיק 20% משתיים וחצי מיליארד דולר. או להחזיק 10% מארבע וחצי מיליארד דולר, או קומבינציה אחרת דומה. עכשיו, בסטטיסטיקה של עולם ההון סיכון 50% מההשקעות שאתה עושה אתה מוחק, אפס. ולכן, מה שנשאר צריך להצדיק את עצמו ולפחות השקעה אחת צריכה להחזיר את כל הקרן ואף יותר (במקרה של קרן Aleph מדובר בהשקעה אחת מתוך 15 שיש בקרן הראשונה). זה אומר שמתוך 7.5 השקעות (כי 50% נמחקים) אתה צריך להחזיר 450  מיליון דולר. אם לא לקחת סיכון על כל חברה שם שאולי היא תחזיר את כל הקרן אז יהיה לך נורא קשה לעשות את זה."

(מייקל אייזנברג על הכלכלה של קרנות הון-סיכון).

 

לראיון המלא עם מייקל באתר הפודקאסט "יזמות או למות".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.