Photo by Tim Gouw on Unsplash
15 ינואר 2020 | דרור ברק
יש מרכיב אחד שחסר לכם ומונע מהעסק שלכם להצליח

כבר הקמתם את העסק, ואתם עושים הכל כדי שהכל יעבוד כשורה? לא בטוח. יש מתודה אחת שחסרה אצלכם, והיא מונעת מכם להצליח באמת - קראו כאן כדי להבין לעומק מהי

סדר הוא המרכיב שחסר לרוב העסקים בכדי להצליח. איך עושים סדר? אסטרטגיה שיווקית נכונה. אתחיל את המאמר באמצעות מענה על שאלה שאני נתקל בה המון


האם גם עסק קטן צריך תוכנית אסטרטגיה שיווקית?

התשובה היא כן, גם עסק קטן צריך אסטרטגיה. כמו שאנחנו מתכננים את החיים שלנו בצורה מסוימת ומציבים לעצמנו מטרות של קריירה, משפחה והגשמת חלומות, כך גם העסק שלנו צריך תוכנית כדי להשיג את המטרות שלנו ולהתפתח. מרבית העסקים לא מתרוממים מסיבה מרכזית אחת: הם לא עובדים ומשווקים בצורה שנכונה לעסק שלהם - הם מאלתרים ושולפים מהמותן, עושים את מה שכולם עושים ולא מתכננים בצורה נכונה ומסודרת: מה נכון לעשות, מתי כדאי לעשות אותו ואיך?

האם יש עסקים שהצליחו מבלי שתהיה להם תוכנית מסודרת? ברור שכן, אבל אני בטוח שכל אחד מהם יכול היה להיעזר בתוכנית כדי לעשות לעצמו דרך קלה יותר או מוצלחת יותר.


מהי (לעזאזל) אסטרטגיה שיווקית?

אסטרטגיה שיווקית היא קודם כל תוכנית פעולה שבדרך כלל מוצגת כקובץ וורד או מצגת פאוור פוינט. היא מתמקדת בשלושה אלמנטים חשובים: הצרכן, המוצר/שירות והצעת הערך הייחודית לו.

מה נותנת לנו בניית האסטרטגיה?

יותר מהכל, היא עושה לנו סדר בראש. לאחר בניית האסטרטגיה, נדע בדיוק מי אנחנו (מבחינה עסקית) מה אנחנו רוצים להשיג ואיך אנחנו הולכים לעשות זאת. אסטרטגיה טובה תהיה מפורטת, ותכיל את כל המידע הדרוש לנו בשביל לפעול וליישם בשטח את מה שכתוב בה. אסטרטגיה נכונה תכיל:

בחינה מקיפה של השוק והמתחרים של העסק

תבחנו מיהם המתחרים שלכם, מה הם מציעים בדיוק (מוצר, מחיר, שירות טוב או לא), מה הצדדים החלשים והחזקים שלהם, האם יש להם בידול ממשי? אילו איומים והזדמנויות בשוק עומדים בפני העסק שלכם? החלק הזה נקרא SWOT.

ניתוח הפעילות השיווקית של העסק, כיום ובעבר

בחנו את כל הפעולות שעשיתם מאז שפתחתם את העסק: נסו למדוד מהן הפעולות שתרמו לעסק יותר ומה פחות, מה עשיתם בכל אחת מהן, ומה מהן אפשריות ונכונות ליישום גם בעתיד.

הגדרה מדויקת של קהל היעד והבנת הצורך ("הכאב") שלו.

הבינו באמת מיהו קהל היעד שלכם. אם המוצר שלכם הוא מוניטור מיוחד אשר יודע להתריע על אי סדר בנשימה של פעוט. לא מספיק שתגידו: נשים בין הגילאים 25-35 באזור המרכז. רדו לרזולוציות נמוכות הרבה יותר: בנו את הפרופיל של הלקוח האידיאלי שלכם. לדוגמא: נשים, גילאים 25-32, אימהות לעתיד, כמה חודשים לפני לידה ראשונה. מהסוג שלחוץ במיוחד על בטיחות הילד, מעמד סוציו אקונומי בינוני ומעלה, נשות קריירה, מתגוררות בתל אביב וכו'.

הגדרת חזון העסק

כל עסק חייב חזון, מפני שהוא מתווה דרך לפיתוח האסטרטגיה ומהות לעסק. החזון, כשמו כן הוא, צריך לתאר את מה שאנחנו רוצים להשיג באמצעות העסק. לדוגמא: החזון של איקאה הוא ליצור חיי יום יום טובים יותר עבור קהל לקוחותיהם, וניתן לראות בבירור כיצד זה הוביל את האסטרטגיה ואיך זה בא לידי ביטוי בכל האספקטים השונים בארגון בפועל - החל מן האריזות הקטנות שמקלות עלינו בהובלה, ומאפשרות לנו להוביל בעצמנו ולחסוך כסף, ועד לשירות הלקוחות המאוד גמיש שלהם (ניתן להחזיר מוצרים גם הרבה אחרי 14 יום, ואפילו כמה חודשים טובים). לאחר שמגדירים חזון, יש להדגיש את ערכי הליבה של העסק כגון: הגינות ויושרה, יצירתיות, חדשנות, מקצוענות ללא פשרות, תרומה ועזרה לזולת, מחויבות חברתית ועוד - כל עסק צריך לבחור את ערכי הליבה שתואמים את החזון והאופי שלו.

מציאת/יצירת בידול העסק

מהו האלמנט שהופך את המוצר/שירות שלכם למשהו שרק לכם יש? הצעת ערך שרק אתם מסוגלים לספק לקהל היעד שלכם. לאחר שתדעו ותגדירו בצורה מדויקת את הבידול שלכם, תוכלו לנסח את המסרים שלכם בצורה ברורה, בכדי שיגעו ויניעו את קהל היעד שלכם לכיוון שאתם רוצים.

הגדרת יעדים כמותיים ומטרות

דבר הכרחי על מנת להניע להישגיות ולעבודה בצורה מסודרת. היעדים צריכים להיות ברורים וידועים לכל מי שקשור לעסק שלכם ולחלק מכוח העבודה שאמור לפעול בשביל להשיג אותו, על מנת לרתום כל עובד וספק ולכוון למקום הנכון להשגת מטרת העל.

האסטרטגיה השיווקית

תוכנית מפורטת הכוללת טקטיקה, משימות ודרכי פעולה מפורטות לביצוען. המשימות צריכות להיות ברורות ובעלות יעד ברור של זמן לביצוע.

לאחר כל השלבים הנ"ל מגיע השלב הקשה באמת. הוצאתה לפועל של האסטרטגיה. כל מה שנותר לי להגיד הוא: שנסו מותניים וגשו לעבודה. בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.