23 אפריל 2020 | אהרונה משכיל
הבדלי תרבויות בזמן משבר

אנו מתחילים לראות את השפעות הקורונה בטווח המיידי, אמנם ההשפעות ארוכות הטווח של "הברקסיט" מעורפלות. ניתן להסיק כי לאי הוודאות תהיה השלכה רבה על בני האדם וארגונים רבים בעולם כולו

כתבה זו, בנושא "ההשפעה התרבותית על תהליך הברקסיט של אנגליה" נכתבה במקור אי שם בסוף חודש פברואר וכך התחלתי אותה: "ינואר 2020 היה עמוס באירועים משמעותיים בעולם: התגלות וירוס הקורונה, תהליך ניסיון ההדחה של טראמפ, תוכנית  המאה של טראמפ למזרח התיכון, מותם הטראגי של קובי בריאנט ובתו, והברקסיט של אנגליה שיצא לדרך".

מאז ועד היום, הכותרות הללו, נדחקו הצידה בשל השתלטות נגיף הקורונה על חיינו. התפשטותו המהירה, תפסה את רוב העולם בחוסר מוכנות רפואית, לא ערוך לקבלת שינויים מהירים בהתנהלות יום יומית, גם כאשר אלה נדרשו ליישום מיידי, ובוודאי לא לנזקים הכלכליים רחבי הטווח אשר כלכלות העולם חווות ויחוו לעוד זמן ממושך.

בחלוף שלושה חודשים, כשאירופה חווה את המגפה בעוצמות, ולמרות שאנגליה הודיעה שהיא לא תיסוג מהשלמת תהליך הברקסיט, הפוקוס השתנה דרמטית. כמו בכל המדינות, בהן, הפגיעה הכלכלית הינה מקור לדאגה, כך גם באנגליה, כאשר המושפעות ביותר ממנה, הינן אוכלוסיית "העצמאיים" והאוכלוסיות החלשות-העניות.

וחזרה לתהליך הברקסיט: ב31 לינואר, 2020 עזבה אנגליה את האיחוד האירופי. ההשפעות ארוכות הטווח של ברקסיט עדיין אינן ידועות. כדי ליישמו, במהלך השנה הקרובה, יהיה צורך בכינון  הסכמי סחר חדשים, והשאלה שנשאלת היא, האם מדינות העולם בכלל תהינה פנויות לעסוק בסכמי סחר, כשהפוקוס העיקרי יהיה בשיקום הכלכלות שלהן? יתרה מזו, מהלך הברקסיט יחשוף את האירופאים למהלכי הגירה ומעבר גבולות מורכבים יותר. בנוסף, תהיינה השפעות על בני אדם וארגונים, לא רק באירופה ובאנגליה, אלא בעולם כולו. אלה הם רק חלק מהשינויים הנגלים כעת לעין.

מתקיימת אי ודאות לגבי אירועים רבים עתידיים, מול הבנה וידיעה, שההנעה של מהלך הברקסיט מקורה בתרבות הייחודית של אנגליה.

הבנת תפקיד התרבות באירועי ברקסיט

כשחוקרים תרבות מסתכלים על ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הערכים הדתיים ועוד של אותה מדינה. בהסתכלות תרבותית חשוב לזכור שאנגליה היא אי, כלומר, ההשפעות התרבותיות הולכות ביד עם ההפרדה הגיאוגרפית שלה, כאשר האנגלים מרגישים נוח יותר כאשר הם יכולים לשמור על עצמאותם והנפרדות שלהם מאירופה.

איך הבדלים בין תרבותיים הניעו את מהלך הברקסיט?

יש הרבה מחקרים אשר מאשרים את ההיסוס של אנגליה להיות מעורבת באופן מלא באיחוד האירופאי. לדוגמה, דוח ה-"Ultimate Causes of Brexit: History, Culture and Geography" של בית הספר לכלכלה ומדעי המדינה של לונדון אשר מצא מספר הבדלים בין תרבותיים, ביחד עם עוד נושאים אשר שהגבילו את המעורבות של אנגליה באיחוד האירופאי:

  • אמון - מכל 28 מדינות האיחוד, לאנגליה היה את רמת האמון הנמוכה ביותר "באיחוד". הדוח הראה שפחות מ30% מהאנגלים בוטחים באיחוד אל מול 39% מהגרמנים, 47% מההולנדים, ו57% מהדנים.
  • זהות לאומית – אנגליה, מתוך כל מדינות האיחוד, לא החשיבה את עצמה כחלק מאירופה. שני שליש מהאנגלים כלל לא הרגישו שייכות לאירופה.
  • ערכי הסחר (Trade value) - מתוך כל 28 מדינות האיחוד, אנגליה נמצאת במקום אחד לפני אחרון בכמות הייבוא ובמקום האחרון בייצוא למדינות האיחוד.
  • השתלבות דמוגרפית - מספר האנגלים שהיגרו לאחת ממדינות האיחוד הוא נמוך ביותר. יותר אנגלים חיים באוסטרליה לבדה ממספר כל האנגלים החיים במדינות האיחוד.

 

ההיסטוריה של אנגליה מלמדת על תזוזה מתמדת של הצטרפות לאירופה וניתוק ממנה. עבור האנגלים, "האיחוד" ייצג שינויים שהיו בלתי רצויים עבורם. למרות שאנגליה כבר לא יכולה להגן על עצמה "מפלישות" ושהטכנולוגיה אינה מאפשרת ניתוק מהעולם, יש בה השפעה של תרבות "האיחוד", ההגירה אליה, הנורמות והחוקים שיצאו מבריסל, כדי להוות איום על התרבות המסורתית האנגלית.

ונשוב אל הקורונה. ניתוק של אנגליה ממערכות הבריאות השונות של האיחוד עלול להחמיר את ההשפעות בטיפול בנגיף הקורונה. אנגליה כבר איננה חלק מתהליך קבלת ההחלטות של האיחוד והודיעה שהיא גם לא תמשיך להיות חברה במרכז האירופאי למניעת מחלות שאחראי על הטיפול במחלות זיהומיות כגון נגיף הקורונה. בנוסף, היא התנתקה מהסוכנות האירופאית הרפואית, שמרכזת את מתן הרישיונות לתרופות חדשות וכן מרישום הניסויים הקליניים של האיחוד האירופאי. המשמעות היא, שלחולים מאנגליה, אולי, לא תהיה יכולת להשתתף בניסויים קליניים, שמטרתם הצלת חיים או טיפולי חמלה. יתרה מזאת, אותם תרופות חדשות, יכולות להתעכב בהגעתן לשוק האנגלי. ייתכן כי הדבר המשמעותי ביותר עבור אותן האוכלוסיות המוחלשות הינו אי יכולת להיתרם מחבילת סיוע קולקטיבי של האיחוד כמו במיזם  Coronavirus Response Investment Initiative.

לסיכום, ברקסיט הוא אירוע כלכלי גלובלי שישנה את פני אירופה ואנגליה ובמידה מסוימת את שאר העולם והשלכותיו על עסקים גלובליים, סחר תיירות וכדומה עדיין אינן ידועות לנו. יחד עם זאת, הבנת הייחוד של התרבות האנגלית, במהלכים של אנגליה, יכולה בהחלט לסייע לנו להבין איך הגענו לברקסיט. תרבות והבדלים בין תרבותיים הם חלק אינטגרלי מהאירוע. בעבור אנגליה, הגנה על תרבותה, ייחודה ונבדלותה, היו חשובות יותר מהנוחות הכלכלית בשייכות לאיחוד האירופאי.

אם הייתם סקפטיים לגבי כוח ההשפעה של התרבות והערכים על מהלכים והתנהגות של מדינות, הרי שהאירוע הזה מוכיח לכם אחרת.

 

 

 

 

 

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.