18 ינואר 2021 | אהרונה משכיל
הרומן עם האמירתיים

לפתח מערכת יחסים עם שכנינו החדשים האמירתיים לוקח זמן. על מה חשוב לשים לב לפני שרצים לסגור את העסקה הבאה? רמז: זה לוקח זמן.

אחד המרכיבים המובילים בהחרבת מערכת יחסים עסקית זו אי הבנת "המפה התרבותית" של העמית איתו אתם עושים עסקים, המדינה בה אתם מבקרים, והחברה איתה אתם מתכננים אינטראקציות חברתיות. לפני מספר שבועות נחת בישראל טיסת Fly Dubai מדובאי לנתב"ג, המטוס ששב מדובאי עם רופאים, מנכ"לים, משקיעים ועוד בכירים במשק הישראלי, פשוט מלוכלך. נוסיף את ההתנהלות של הישראלים לאחרונה כשטסו לנפוש בדובאי: התפרעויות ברחובות עם מכוניות פאר שכורות, התנחלויות אתיות לא מכבדות ועוד.

אם נמשיך להתנהל בתרבות של חוסר כבוד לסביבה ולאחר, חוסר הכבוד לנורמות ההתנהגות המקובלת בתרבות של האחר, הדבר יחלחל גם אל חדרי ישיבות, המסעדות, בתי המלון, אתרי התיירות ועוד, ומערכת היחסים שאנו כה חפצים לבנות עם האמירתים תסתיים עוד טרם תקופת ירח הדבש תחלוף. 


שימו עצמכם בנעלים שלהם

תרבות היא מכלול של נורמות בלתי כתובות שמנחות התנהגות בני אנוש ומעניקות תחושה של מה נכון ומה לא נכון לעשות, מה מתאים ומקובל ומה לא. עם זאת, בעיני, למונח תרבות יש הגדרה רחבה יותר. עבורי המשמעות היא של מסוגלות בין תרבותית כלומר לשים את עצמך בנעליו של האחר ומהמקום הזה להבין את הערכים שמניעים אותו. 

מעבר לחשיבות של אימוץ תפיסת רגישות לנורמות של האחר כדי להבין טוב יותר את האנשים עמם אתם נפגשים ומאין באו, לקבל אותם כפי שהם ולהכיל את הערכים בהם הם דוגלים, חשוב שנכבד את עצמנו ואת הרושם שלנו אצל האחר. מסוגלות בין תרבותית, לשים עצמך בנעלי האחר, תביא תועלת ויעילות בתהליכים בין-אישיים ומקצועיים ותפחית באופן משמעותי עימותים ואי הבנות.


לשמור את דלתות הסטארטאפ ניישן פתוחות

חשוב שנפנים היכן התרבות שלנו עומדת לצידנו ומקדמת אותנו, והיכן היא טורקת בפנינו דלתות וסוגרת בפנינו הזדמנויות. את התואר "סטארטאפ ניישן" הרווחנו בזכות החשיבה מחוץ לקופסה, הרוח היזמית, והיכולת שלנו לקחת סיכונים במרחב של אי וודאות. ביחד עם זאת, אנחנו לפעמים נתפסים כישירים מדי בסגנון התקשורת שלנו, דבר שמתורגם בתרבויות שאינן דוגלות בישירות, כאגרסיבי. החוצפה ותפיסת "התכלס"  לא תמיד מתקבלים יפה בתרבות האמירתית, בה התקשורת היא מאוד הרמונית, מנומסת ולא ישירה. אם אנחנו רוצים להבין מה באמת כוונתם, יש מקום ללמוד את סגנון התקשורת שלהם, ולהבין שהמילה "אישאללה" יכול לבטא הסכמה, או "נחשוב על זה" או "אנחנו לא רוצים להגיד לך לא" פנים, אז נשאיר את זה לה' להחליט.


תהיו חברים ולא שותפים עסקיים

ערך תרבותי משמעותי נוסף בחברה מסורתית כמו איחוד האמירויות, הוא ערך המשפחה והחברות. שני אלו חיוניים ומקדימים כל דבר אחר. מערכות יחסים במפרץ הם בין אנשים ולא בין חברות. ישנה אמירה רווחת במפרץ האומרת "זה לא מה אתה יודע, אלא את מי אתה מכיר" לכן בניית מערכות יחסים ארוכות טווח, מבוססות על אמון, הם במרכז התרבות העסקית האמירתית. יתרה מזו, מכיוון שהאמירתים מעדיפים לעשות עסקים עם אנשים שהם מכירים ומחבבים, בניית מערכת יחסים לוקחת זמן ודורשת מצד שלנו, הישראלים שרגילים לקצב מהיר ומשימתי, ראייה לטווח ארוך ומחויבות לתהליך. התרבות של איחוד האמירויות מתאפיינת ברשת קשרים מקיפה, לכן מינוף מערכות יחסים עם אנשי מפתח מהווה גורם מכריע בהחלטה אם לעשות איתכם עסקים או לא. הדבר האחרון ולא פחות חשוב ומשמעותי, עלינו לאמץ תפיסה של סבלנות כשאנחנו מנהלים משא ומתן עם האמירתים ולהבין את הקצב שלהם, שהוא איטי יותר משלנו הישראלים, מעגלי והיררכי. 

לסיכום, במטרה להצליח בהתנהלות עסקית גלובלית תאמצו לכם "אגיליות תרבותית" , כך גם תוכלו לנווט את העסקים שלכם ולהתאים אותם לדרך ההתנהלות האמירתית. תניחו את השיפוטיות בצד ותבואו ממקום של סקרנות ללמוד את התרבות שלהם. תשקיעו בבניית מערכת יחסים עסקית חזקה, היא זו שתוביל לעסקים מוצלחים לשני הצדדים. זכרו, התנהלות נכונה תהפוך את ירח הדבש למערכת יחסים ארוכת שנים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.