18 פברואר 2016 | ג'ייסון דה-מר
היתרונות והחסרונות בפתיחת עסק חדש בעודכם עובדים במשרה מלאה

מאחר ויש סיכון ביציאה החוצה כיזם לעומת הביטחון היחסי שיש כאשר נשארים בעבודה הנוכחית, יזמים פוטנציאליים רבים חושבים שכדאי לפתוח את העסק שלהם בעודם נשארים בעבודה במשרה מלאה. גישה זו לא יכולה לעבוד עבור כולם, מאחר ויש לה מגבלות קריטיות, אבל יש בגישה זו גם דברים מפתים שלא ניתן להתעלם מהם.

רוב האנשים לא מתחילים כיזמים. הם בוחרים להתחיל את העסק שלהם רק לאחר שצברו רמה מסוימת של ניסיון בעבודה.

ייתכן וזה נובע מכך שהם אינם אוהבים את הרעיון של מישהו שמפקח עליהם ומנהל אותם ורוצים לצאת לדרך חדשה כבוס של עצמם. ייתכן וזה נובע מכך שהם למדו כישורים הכרחיים שמאפשרים להם להיות מנהיגים בזכות עצמם. יכול אף להיות שזה מאחר וצץ להם רעיון מעולה במהלך עבודתם.

מבין שלושת מניעים אלה הנובעים מכך שקיימת עבודה (וכמובן שיש תמיד יותר מכך), רק אחד מהם נובע מכך שהעבודה היא בלתי נסבלת. במקרים אחרים, העבודה היא בסדר גמור אבל היזמות מהווה אלטרנטיבה מהותית.

 

מאחר ויש סיכון ביציאה החוצה כיזם לעומת הביטחון היחסי שיש כאשר נשארים בעבודה הנוכחית, יזמים פוטנציאליים רבים חושבים שכדאי לפתוח את העסק שלהם בעודם נשארים בעבודה במשרה מלאה. גישה זו לא יכולה לעבוד עבור כולם, מאחר ויש לה מגבלות קריטיות, אבל יש בגישה זו גם דברים מפתים שלא ניתן להתעלם מהם.

 

 

היתרונות

 

בראש ובראשונה, פקטור הביטחון. לעזוב עבודה במשרה מלאה כדי לפתוח את העסק שלכם יכול להיות בעל סיכון. אתם תעזבו את העבודה, תשקיעו את כספכם ובאופן פוטנציאלי תתקיימו על הכנסה אפסית בעתיד הנראה לעין. אם העסק שלכם ייכשל או לא יצליח להפיק מומנטום משמעותי, אתם תהיו קצרים בכסף וללא עבודה.

לשמור על העבודה שלכם בעודכם מתחילים עסק עצמאי, היא דרך לתחום את הסיכון, להבטיח מידה מסוימת של הכנסה בעודכם עובדים כדי לפתח את העסק שלכם בצד. אם אתם ממשיכים בעבודתכם, אתם יכולים להתפטר בכל עת - אבל אם תתפטרו מעבודתכם, יהיה קשה יותר לקבל אותה חזרה לאחר מכן.

לשמור על עבודה קיימת מאפשר לכם גם לנצל את משאבי הארגון שבו אתם נמצאים לטובת היוזמה החדשה. כמובן שאינכם יכולים לקחת אספקה משרדית או סחורות חומריות, אבל ניתן לדבר עם הבוסים והקולגות שלכם כדי לקבל ייעוץ, או לחבור לשותפות עמם כדי לפתח תחומים מסוימים בעסק שלכם. ניתן אפילו לעסוק בנטוורקינג מקצועי, כדי להתחיל לבנות קשרים לעסק החדש שלכם.

 

 

החסרונות

 

החיסרון הברור ביותר הוא הזמן. אם אתם עובדים במשרה מלאה לא יהיה לכם זמן רב להקדיש לעסק שלכם. יהיה עליכם להפנות את כל העבודה בחברה שלכם לעבודה בלילות ובסופי שבוע, שהם לרוב זמנים קשים יותר לעשות בהם עסקים. משמעות הדבר היא שייקח לכם זמן רב יותר להקים את העסק ולהריץ אותו ולא תוכלו להקדיש לזה את כל כולכם, כל עוד אתם ממשיכים בעבודתכם.

שנית, באופן טבעי אתם תחשבו על הסטארט אפ שלכם יותר כתחביב מאשר כמחיה ואז לא תהיה לכם מספיק מוטיבציה לפתח את העסק. במקום להיות בעלי מוטיבציה מהמאפיין "לשחות או לטבוע" של יזמות בלעדית, רשת הביטחון שלכם תמנע מכם מלהשקיע את כל כולכם ביוזמה שלכם. 

לעבודה שלכם על הסטארט אפ יכולה להיות גם השפעה שלילית על הביצועים שלכם במשרה המלאה שלכם. אם אתם מוצאים שדעתכם מוסחת מרעיונות חדשים או מכך שעליכם להישאר לילות כדי להשלים פן מסוים של העסק, לא תוכלו לתת את כל תשומת הלב לעבודה.

לבסוף, מעסיקיכם ישימו לב ואתם עלולים לאבד את רשת הביטחון לחלוטין. או, אם אתם מצליחים ללהטט גם יזמות וגם עבודה במשרה מלאה, המשפחה והחיים האישיים שלכם יכולים להיפגע מכך. אחרי הכל, אם העבודה שלכם על העסק היא רק בלילות ובסופי שבוע, מתי יהיה לכם זמן להיות עם משפחה וחברים? זהו נטל רציני לקחת על עצמכם את שני הדברים בו זמנית.

 

 

מסקנות

 

ישנם יתרונות וחסרונות ברורים להתחיל עסק בעודכם במשרה מלאה. אבל כל עוד תוכלו להתמודד עם שניהם באופן סביר, אני הייתי מעניק יתרון קטן לכך שתישארו בעבודה בעודכם מתחילים עסק.

ישנו מחקר הטוען כי יזמים שמתחילים עסק בעודם ממשיכים בעבודה הקבועה שלהם נוטים להצליח יותר מאשר אלו שלא, אבל ייתכן ותוצאות אלו תלויות במשתנה נסתר, כמו הימנעות מסיכון, שיכול להוביל הן להחלטה זו והן להצלחה יזמית. באופן אישי, אני הלכתי בדרך של פתיחת העסק שלי בעודי עובד במשרה מלאה במקום אחר. זה אמנם קשה, אבל אפשרי.

 

 

 אם אתם בוחרים לצאת לדרך ולפתוח עסק עצמאי תחת מעסיק נוכחי, הקפידו להתנהל על פי מנהגים אלה:

  • אל תעסקו בעבודה היזמית שלכם על חשבון זמן החברה. זה יכול לשרוף גשר משמעותי ולהותיר אתכם ללא עבודה.
  • היו פתוחים לגבי הכוונות שלכם עם הממונים עליכם. הדבר האחרון שאתם רוצים הוא שהם יגלו זאת בטעות על ידי מישהו אחר.
  • אל תחבלו בעצמכם. אם העסק שלכם דורש יותר עבודה, עליכם להתפטר מהעבודה וללכת על העסק בכל הכוח, או לחלופין למצוא עזרה נוספת
  • שימרו על איזון. אל תשרפו את עצמכם ואל תתנו לביצועים שלכם לרדת
  • זכרו, תמיד יש זמן לשנות את דעתכם! כדי לקבל עוד עזרה ולקפוץ למים תוכלו לקרוא את הebook שלי:

 The Modern Entrepreneur: How to Build a Successful Startup, from Beginning to End

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.