7 מאי 2017 | יוליה ריינשמידט
סודות השחייה באוקיאנוס הלינקדאין – שיעור באסטרטגיה פעילה

חלפו עברו הימים, שבהם לינקדאין היה המקום למציאת עבודה בלבד. הרשת עברה מתיחת פנים רצינית בשנים האחרונות, בגרה וגדלה להיות אחד מכלי הפיתוח העסקי הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם. לאחרונה, הרשת הודיעה שהיא הגיעה ל-500 מיליון משתמשים, 9 מיליון עסקים, במעל 200 ארצות עם אחוזי כניסה יומיים המתקרבים ל-40%.

הקמתם סטארט-אפ – מזל טוב!

בין הסטארט-אפ שלכם בן יום, כי קמתם החודש עם רעיון והחלטה ללכת עליו, ובין הסטארט-אפ שלכם נמצא אחרי סיבוב גיוס זה או אחר, והפעילות העסקית שלו מתרחבת בהדרגה – אתם זקוקים לרשת ה-Linkedin כדי לקדם את האג'נדה שלכם.

 

חלפו עברו הימים, שבהם לינקדאין היה המקום למציאת עבודה בלבד. הרשת עברה מתיחת פנים רצינית בשנים האחרונות, בגרה וגדלה להיות אחד מכלי הפיתוח העסקי הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם. לאחרונה, הרשת הודיעה שהיא הגיעה ל-500 מיליון משתמשים, 9 מיליון עסקים, במעל 200 ארצות עם אחוזי כניסה יומיים המתקרבים ל-40%.

 

ובישראל? מעל 2 מיליון משתמשים (רבע מאוכלוסיית המדינה), שלפחות 50% מהם עובדים עם הרשת למטרות איתור לקוחות, מיצוב ומיתוג, גיוס הון וחיפוש אחר שיתופי פעולה אסטרטגיים.

 

כוח רשתי-ויראלי אדיר שאין להתעלם ממנו. קצת על כוח הרשת הזו, שפורסם לאחרונה בפרסום הזה.

 

אם כך, מה נדרש מכם לעשות?

מן הסתם, לחלקכם כבר יש פרופיל בלינקדאין, שהוקם למטרות חיפוש עבודה, ואולי אפילו סתם כי המליצו לכם לפתוח פרופיל ברשת זו, ואתם אפילו לא זוכרים מדוע השתכנעתם לעשות זאת. לחלק מכם אולי אפילו אין פרופיל, אבל אתם מבינים שהגיע הזמן לטפל בנושא.

 

ואולי יש כאלו מבינכם שיגידו שהם מבינים את הכוח שיש כאן, אך הרשת לא מספיק ידידותית למשתמש, מסובכת ולא לגמרי מובן מה צריך לעשות בה.

 

לא אתווכח אתכם על הנקודה הזו: לינקדאין היא אוקיאנוס שנדרשים כישורי שחיה טובים למדי כדי לחצות אותו. הרשו לי לשמש כמדריך השחייה שלכם, וללמד אתכם את השיעור הראשון בלינקדאין לפיתוח עסקי לסטארטאפים: כיצד תבנו את האסטרטגיה לשימוש שלכם ברשת זו?

 

ובכן, לפני שתיגשו לערוך את הפרופיל שלכם, לבדוק את רשימת החברים או לבצע כל פעולה אחרת, כדאי שתכירו את 8 המטרות שלינקדאין יכולה למלא עבורכם כסטארטאפיסטים:

 

1.נטוורקינג – "לב" העניין הוא הקשרים – עם לקוחות פוטנציאליים, שיתופי פעולה אסטרטגיים, משקיעים, קולגות, מקורות כוח ומובילי דעה ועניין. הרשת, הבנויה ממעגלי קשרים, מביאה אתכם עם כל אישור חברות חדש לעוד ועוד קשרים רלוונטיים, ובמקביל מעניקה לכם עוד "כוחות", אפשרויות פעולה, שמקדמות אתכם לעבר המטרה. עם כל קשר כזה ניתן להתכתב ישירות, להציג לו את המיזם, למצוא עניין עסקי משותף ולקדם שיחה או פגישה.

הסטארטאפים שאני מלווה מגדילים ועושים זאת לפני תערוכות, כנסים, נסיעות עסקיות וכיוצא בזה. לפני ולא אחרי כמקובל – הם בונים לעצמם את התשתית כל השנה, ולפני אירועי-שיא מסוג זה מתמקדים ומייצרים לעצמם תוצאות, עוד בטרם עלו על הטיסה.

 

2. נוכחות, העלאה למודעות, מיצוב ומיתוג – הכול מתחיל מכתיבה עסקית חכמה של הפרופיל האישי - מעט זמן, השקעה ומאמץ והרבה תועלת, המוערכת ב-60%-70% מכלל המאמץ השיווקי ברשת הזו. הפרופיל העסקי הפך להיות היום מעין כרטיס ביקור/אתר מקצועי, המספק את כל המידע, המיצוב של הסטארט-אפ וה-WITFM (כלומר What is there for me) לרשת הקשרים הפוטנציאליים. חשוב לזכור גם את "קשרי הידידות" שכדאי לפתח עם מנוע החיפוש של לינקדאין, המגובה יפה גם ב-Google, ולגרום לפרופיל שלכם לעבוד בשבילכם.

המשכו של העניין הוא קמפיינים פרסומיים אורגניים נכונים, המתבססים על גישה של מתן ערך ונתינה, שיתוף במידע וידע מקצועי יקר ערך, עבודה חכמה עם הפרסום הממומן והשתתפות פעילה בהתרחשות בתעשייה הרלוונטית לתחום העיסוק של הסטארט-אפ. כל זה מתורגם לתכנית עבודה רוטינית, שהסוד בבניה שלה זה עלות מול תועלת.

ועוד נקודה – בלינקדאין אתם יכולים לייצר קמפיינים ויראליים, שמבוססים על "מטבע חברתי" – כלומר, אנשים שמדברים על הסטארט-אפ ברשת הזו, אם זה באמצעות המלצות, דיונים, שיתופים ועוד. חישבו – הכוח ברשת הזו נמצא בידי אנשים!

 

3. איתור מידע עסקי "חם" – בתור הרשת המקצועית הגדולה בעולם, כמות המידע שעוברת מדי רגע היא עצומה. לא פעם תיווכחו, שהחדשות החשובות והעדכניות ביותר מתפרסמות בלינקדאין לפני כולם. במעקב נכון אחרי מקורות מידע וערוצי מידע, אנשים ש"יושבים" על מקורות מידע אלו והשתתפות בקבוצות הנכונות, שמנהלות פעילות בעלת ערך בתוספת עבודה נכונה עם מנוע החיפוש בלינקדאין – תוכלו להשיג מידע עסקי חשוב להתקדמות שלכם.

 

4. יכולת הערכת פוטנציאל וכניסה לשוק – אם תהיו בקשר עם האנשים הנכונים, הם יהיו יותר ממוכנים לעזור לכם להעריך את פוטנציאל ההצלחה שלכם, ויספקו לכם מידע שלא תשיגו בשום מקור ידע אחר אודות אסטרטגיית ה-Go to Market שלכם. זהו חלק מתרבות ה-Networking של לינקדאין, ואחד ההיבטים היפים של הרשת הזו.

 

5. גיוס טאלנטים – כיוון שלינקדאין בנויה על בסיס של פרופילים אישיים ממותגים, תוכלו למצוא את האנשים, שתירצו שייקחו חלק בסטארט-אפ שלכם. עם קצת השקעה ולימוד הכלים, תדעו לאתר את האנשים הנכונים, ובעיקר תקבלו עליהם הרבה מידע חשוב נוסף, שלא מופיע בקובץ קורות החיים הסטנדרטי שתתקלו בו. זוהי ההזדמנות שלכם להגיע לטובים ביותר.

 

6. ניהול תהליכים מסודר – הידעתם שאתם יכולים לייצא את כל רשימת הקשרים שלכם ל-excel? הידעתם שאתם יכולים לקבל נתונים סטטיסטיים לא רעים על הקשרים שלכם ועל סך הפעילות שלכם? אם אתם ניגשים לעבודת הלינקדאין שלכם במוטיבציה גבוהה לתוצאות, כדאי שתכירו ותאמצו את שיטות העבודה התהליכיות של מומחי לינקדאין ואנשים שעובדים עם הרשת הזו ברמה היום-יומית.

 

7. יכולת להעריך ROI – בסופו של דבר, הקמת סטארט-אפ היא עבודה שאין בה קיצורי דרך. כיזמים, אתם עושים חשבון לזמן שלכם, ולמה הוא מוקדש. עבודת הלינקדאין לא יוצאת דופן בעניין הזה, אלא שהיתרון שבה הוא שאתם יכולים להעריך בקלות את החזר ההשקעה על הזמן והכסף שאתם משקיעים בתהליך זה. הנטוורקינג, למשל, מדיד בתוצאות, ועל מנת למקסם תוצאות אלו, אתם פשוט צריכים לשלוט בטכניקות הנכונות. כניסה לעבודה בלינקדאין מחויבת הגדרה מדויקת של התוצאות שאתם רוצים להשיג בכל אחת מהפעולות שאתם בוחרים לעשות. זה יעזור לכם לא ללכת לאיבוד או לשוטט ללא מטרה ברורה באוקיאנוס הגדול הזה של מידע ואנשים.

 

8. "מעבדה" טובה לניסוי וטעיה – ולסיום, לינקדאין תהיה הכלי המתאים ביותר לערוך ניסויים, וללמוד מהם. ככל שתגדילו את הפעילות, תבנו את הנטוורק ותתנסו בשלל הכלים העומדים לרשותכם, כך תוכלו לאפשר לעצמכם לטעות לפעמים, מבלי שבאמת תגרמו לעצמכם נזק בלתי הפיך. לינקדאין מלווה אתכם באופן נאמן במסלול שאתם עושים, ולפעמים אף מצליחה להפתיע אתכם במקום בלתי צפוי.

 

אז אם אתם מתכננים להתחיל "לשחות" בלינקדאין, מומלץ לכם לגשת לעניין בהתמדה ורצינות, ולהתחיל ללמוד את כל הטכניקות, טריקים והסודות החבויים, שמותאמים בדיוק לצרכים שלכם כיזמים. ואם החלטתם ללמוד, הנה מאמר לקינוח, שבו מספר בעלים של סטארט-אפ איך 20 דקות ביום בלינקדאין הביאו אותו לגייס השקעה לסטארט-אפ שלו.

בהצלחה!

תגובות

1. איתן ארבל | 14 מאי 2017

קהל היעד של הסטארטאפ שלי הם עסקים קטנים, במה כבר הלינקדאין יכול לעזור לי?


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.