29 מאי 2017 | ג'ייסון דה-מר
5 סימנים שהרגש השתלט לכם על היכולת לבצע החלטה נכונה לעסק

מכיוון שבתי עסק הם ארגונים לוגיים, אם תרצו להצליח ההחלטות שלכם צריכות להיות לוגיות גם כן. הבעיה היא שזה קשה להישאר לוגי כל הזמן כשמבצעים החלטות בעסק שאתם מעורבים בו רגשית. אתם הולכים להרגיש חיבור סנטימנטלי ויהיה לכם תגובה רגשית לאירועים שונים, אבל זה חשוב למנוע מהרגשות האלו להאפיל על תהליך קבלת ההחלטות.

אחד מתחומי האחריות של יזם או בעל עסק הוא קבלת החלטות.

מתפקידכם לקבוע את הכיוון האסטרטגי של החברה, להעסיק אנשים, לתאם תכניות ולהגיב לשינויים ומשברים בעת הצורך. מכיוון שבתי עסק הם ארגונים לוגיים, אם תרצו להצליח ההחלטות שלכם צריכות להיות לוגיות גם כן.

הבעיה היא שזה קשה להישאר לוגי כל הזמן כשמבצעים החלטות בעסק שאתם מעורבים בו רגשית. אתם הולכים להרגיש חיבור סנטימנטלי ויהיה לכם תגובה רגשית לאירועים שונים, אבל זה חשוב למנוע מהרגשות האלו להאפיל על תהליך קבלת ההחלטות.

שימו לב לסימנים הבאים, הם כנראה מעידים על כך שהרגש שלכם מטשטש את היכולת שלכם לבצע החלטה:

 

 

1. אתם שוקלים לייצר קשר אישי

קשר אישי הוא דבר חשוב מאוד, בעיקר באווירה של סטארטאפים שבה אתם עובדים עם צוות קטן.

אתם צריכים לדעת כיצד חברי הצוות שלכם עובדים ולחבר ביניהם, ואתם צריכים להיות חברותיים כדי לשמור על מורל גבוה. אבל, אם היחסים האישיים שלכם מתחילים לשלוט בקבלת ההחלטות שלכם, בסופו של דבר זה יכול להוות בעיה לארגון שלכם.

לדוגמה, בואו נאמר שיש לכם עובד שהפך לחבר קרוב, אבל הוא לא מצליח לממש את הציפיות שלכם לגביו בכל הנוגע ליעילות ותרומה לחברה. הקשר האישי שלכם לאותו עובד יכול למנוע מכם לבצע את ההחלטה הנכונה ולפטר אותו, מה שיכול לפגוע בארגון שלכם.

 

2. אתם נאחזים ברעיונות שלכם

אך זה טבעי להתייחס במעט אהדה לרעיונות שלכם, אבל אותה אהדה יכולה בקלות לגדול למשהו שמלבד זה שהוא לא הגיוני, הוא יכול להביא לתוצאה ההפוכה.

לדוגמה, אם יש לכם רעיון חדש לאסטרטגיית מכירה ואתה מאוד גאים בו, אתם עלולים להקשר יותר מדי לרעיון הזה ברגע שהבאתם אותו לידי יישום.

אם התוצאות לא יהיו טובות, אתם עלולים לבסס את זה על איזה היגיון לפיו לא ניתן לרעיון מספיק זמן, או שאתם עלולים להצביע על נקודות אחרות כדי לתמוך בקיומו. נסו להסתכל על הנתונים במבט מבחוץ, בצורה אובייקטיבית ככל הניתן. סמכו על המספרים.

 

3. אתם זזים מהעמדה שלכם שוב ושוב

האם אי פעם מצאתם שאתם משנים את דעתכם תכופות לגבי החלטה? אם אתם מרגישים שאתם מתמודדים עם החלטה באמת קשה שלה יתרונות וחסרונות לכל צד שתבחרו, זה דבר טבעי.

יחד עם זאת, זה יכול להצביע על כך שהרגש שלכם משפיע על העמדה שלכם. לדוגמה, אם אתם מרגישים מאוד מותשים או פסימיים, יתכן ואתם תשענו על פתרון בטוח וקל יותר או מצד שני אם אתם מרגישים נלהבים ואופטימיים, אולי תלכו על ההחלטה שהיא מסוכנת אבל יכולה להשתלם יותר. חשבו איך אתם מרגישים ואיך הרגשות האלו משפיעים על הזיגזג שאתם נוהגים בו.

 

4. אתם לא מצליחים להבין למה קיבלתם החלטה מסוימת

מדובר בסימן שמופיע בדיעבד, אבל למעשה הוא החשוב ביותר ברשימה הזו. חשבו על החלטות שלקחתם בעבר או החלטה שאתם עומדים לבצע בזמן הקרוב ונסו לסכם לעצמכם במשפט או שניים למה קיבלתם כל אחת מהן. אם התשובה היא "אני לא יודע" או אם זה דורש מכם זמן להבין את ההצדקה הלוגית, זה יכול להיות בגלל שההחלטה שלכם נבעה ממקום רגשי.

 

5. אנשים אחרים לא מבינים את ההיגיון שלכם

אל תפרשו זאת שלא כהלכה, אתם לא צריכים להישען על אנשים אחרים כדי לבצע החלטות. למעשה, אם תלכו עם מה שאנשים אחרים חושבים וממליצים לכם בסופו של דבר תתפשרו על החזון שלכם כיזמים. יחד עם זאת, לעתים לדעה של אחרים על ההחלטות שלכם יש ערך רב, אם תקשיבו להם אולי תגלו נקודת מבט אחרת וחדשה.

אם אתם מתחילים להסביר את ההחלטה האחרונה שלכם לאנשים, ואף אחד מהם לא מצליח לעקוב אחר קו המחשבה שלכם, זה יכול להיות קשור לכך שאתם מושפעים על ידי הרגשות שלכם, רגשות שלא קיימים אצל אדם שנמצא מחוץ לסיטואציה שאתם נמצאים בה. חשבו היטב מה באמת משפיע עליכם, וראו אם אתם יכולים להצביע על רגש מסוים שמניע אתכם לאותו רציונל.

 

אין בכוונתי לומר שלרגש אין תפקיד בתהליך קבלת ההחלטה. למעשה, אם תקבלו החלטה המבוססת רק על ההיגיון, מבלי לערב שום רגש, אתם תהפכו לרובוטים ואתם תפספסו חלק מהיתרונות הגדולים ביותר של המוח האנושי כמו אינסטינקטים ויצירתיות.

המפתח הוא לא לתת לרגשות שלכם לשלוט בצד ההיגיון שלכם. רגש יכול לשמש כדבר המשפיע על קבלת ההחלטה כל עוד הוא מזוהה ככזה ואתם מוודאים זאת כל הזמן.

קחו זאת בחשבון כשאתם ממשיכים במסע היזמי שלכם ומבצעים החלטות רבות משמעות עבור העסק שלכם. לתובנות נוספות, שיעורים ועצות עבור יזמים חדשים היכנסו ל־eBook שלי: The Modern Entrepreneur: How to Build a Successful Startup, from Beginning to End.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.