2 אוגוסט 2017 | אלנה דוניץ
מוכנים להמראה? הכירו את התוכניות שיעזרו לכם להגיע לירח

בכל מיזם יש את השלב שבו אתם מתחילים לבחון את האפשרויות שיעזרו לכם להתרומם ולהפוך לחברה גדולה ומצליחה. בשנים האחרונות עולים עוד ועוד שחקנים חדשים באקו-סיסטם של עולם הסטארט-אפ. אז מה ההבדל בין אקסלרטור לחממה, איך מגיעים למנטורים, מתי צריך לגשת לקרנות הון סיכון ומה אפשר להרוויח ממתחמי עבודה משותפים? הגיע הזמן לעשות קצת סדר...

בכל מיזם יש את השלב שבו אתם מתחילים לבחון את האפשרויות שיעזרו לכם להתרומם ולהפוך לחברה גדולה ומצליחה. בשנים האחרונות עולים עוד ועוד שחקנים חדשים באקו-סיסטם של עולם הסטארט-אפ. אז מה ההבדל בין אקסלרטור לחממה, איך מגיעים למנטורים, מתי צריך לגשת לקרנות הון סיכון ומה אפשר להרוויח ממתחמי עבודה משותפים? הגיע הזמן לעשות קצת סדר...

 

אקסלרטורים (בעברית: תוכניות האצה)

אקסלרטורים תומכים בחברות שנמצאות בתחילת דרכן עם מוטיבציה לצמוח. הם עושים זאת באמצעות הדרכה, מנטורים ועזרה בגיוס הכספים וכל זה בתקופה מוגבלת. הן מבוססות על עבודה שיתופית. פעמים רבות האקסלרטורים עובדים בשיתופי פעולה עם ארגונים נוספים כמו חממות, אנג'לים, קרנות הון סיכון המשקיעות בשלבי ה-seed ואפילו מתחמי עבודה. ולכן, פעמים רבות אנשים נוטים לבלבל את האקסלרטורים עם ארגונים אחרים וחשוב לשים לב היכן הם נבדלים זה מזה:

 

 

לאקסלרטורים יש תפקיד משמעותי עבור חברות סטארט-אפ בשלביהם המוקדמים ואין ספק כי אלו יכולים למקסם את הביצועים שלכם. יחד עם זאת היכולות האלו משתנות בין תוכנית אחת לאחרת.

 

האקסלרטורים מציעים תכנית לימודים מאוד ממוקדת ומוגבלת בזמן. לרוב הם תחרותיים יותר ומעדיפים חברות סטארט-אפ שעשו איזו התקדמות או שיש להן מוצר מוכן לשוק והם ידחפו את החברה שלכם לשיאים חדשים. חלק מהתוכניות מבקשות בתמורה להשתתפות הון עצמי או אחוזים מהחברה. פעמים רבות רגע השיא של האקסלרטורים הן בדמו-די בו הבוגרים יכולים להציג את החברה שלהם מול משקיעים.

 

מתחמי עבודה משותפת

מאז שהוקמה WeWork אנחנו רואים עוד ועוד מתחמי עבודה משותפים. מתחמים אלו מציעים תוכניות מימון ולמעשה רובם דורשים סכומים נאים בכל חודש. מדובר במתחמי משרד "על פי דרישה" בהם תוכלו להשכיר מתחם עבור החברה אבל בהיות מתחם שיתופי, אחד מתכונות המפתח שלהם הוא למעשה רעיון הקהילה. מייסדים שעובדים לצד יזמים, אשר קווי החשיבה שלהם די דומים, יעניקו זה לזה גישה לשירותי משפט, חשבונאות וכוח אדם. מתחמי עבודה רבים מספקים גם מתחמי אירועים, אירועים בלתי רשמיים כמו מסיבות וערבי דמו ופיצ'.

 

יש מי שרואה במתחמי ההעבודה המשותפים כמבשרי עידן חדש של כלכלה שיתופית. חברות מזהות היום את היתרונות של עבודה בחלל משותף, יזמים בכל השלבים יכולים לאמץ את המודל הזה בין אם הם בתחילת דרכם או שהם כבר עומדים מאחורי חברה גדולה.

 

תחרויות

חברות בכל השלבים יכולות לקחת חלק מתחרויות סטארטאפים ואלו יכולים לסייע לחברות להגיע לחשיפה ולקבל תמיכה. חברות שנמצאות בתחילת דרכן יכולות להשתתף בהאקתונים כדי לבחון את המוצר שלהן ולהציג אותו מול צוות שופטים מהתעשייה. פעמים רבות, כחלק מאסטרטגייה להכנסת חדשנות לחברה, חברות גדולות מארגנות האקתונים בחיפוש אחר חברות שמתיישבות עם הקו שלהם כדי להכניס אותן לשורותיהם. לרוב הפרס יהיה סכום כספי, הזדמנויות לתוכניות מנטור, ואפילו גישה ישירה לתוכניות שונות לקידום סטארטאפים.

 

עבור חברות שנמצאות בשלבים מתקדמים יותר, כדי לכם לבדוק תחרויות שמתאימות לכם יותר. שתיים מהתחרויות הפופולאריות ביותר הן TechCrunch Disrupt ו-DEMO. בתחרויות האלו הזוכים מנצחים בפרסים גדולים כמו סכומי כסף, הכרה בינלאומית ובעיקר גישה וחשיפה למשקיעי מפתח בתעשיות השונות.

 

אנג'לים

על פי רוב, החברות שיחפשו השקעה של אנג'לים יהיו בשלביהם הראשוניים, בהשוואה לאלו שמחפשים אחרי קרנות הון סיכון. חברות אלו נמצאות בשלב ה-"pre-seed" או ה-"seed". הן עוד בונות את הקונספט של החברה, מחפשות את המשתמשים ומנסות להציג נתוני שימושים ולייצר רווחים ראשוניים. מדובר בשלב מאוד קריטי וכדאי מאוד להסתייע במנטורים או יועצים שיעזרו לכם להכיר ולשתף פעולה עם בעלי עניין. יש כמה אתרים מצוינים שיכולים לסייע לכם להכיר אנג'לים כמו AngelList, אתר אמריקאי לסטארטאפים, אנג'לים ומחפשי עבודה שרוצים לעבוד בחברות סטארט-אפ. האתר הוקם ב-2010 במטרה לבצע דמוקרטיזציה בתהליך ההשקעה. Gust הוא פלטפורמת SaaS לגיוס כספים בשלבים הראשונים. Gust מייצרת שיתופי פעולה בין יזמים למשקיעים על ידי מערכת וירטואלית שתומכת בכל ההיבטים של גיוס הכספים, החל מהפיצ' שלכם ועד האקזיט המצליח. המערכת כוללת בתוכה למעלה מ-1500 ארגוני השקעות ב-150 מדינות שונות ולמעלה מחצי מיליון סטארטאפים כבר משתמשים בה.

 

קרנות הון סיכון

בדרך כלל קרנות הון הסיכון הן אופציה רלוונטית רק עבור חברות שנמצאות בשלבים מתקדמים. יזמים רבים מכוונים לשם אבל זה לא אומר שזו האופציה היחידה. בעוד שאנג'לים משקיעים מהכיס שלהם, קרנות הון סיכון מנהלות את כספי המנהלים שמצפים להחזרים גבוהים מאוד עבור ההשקעה שלהם ולכן קרנות אלו הן מאוד תחרותיות וסלקטיביות. על פי רוב הן משקיעות לפחות מיליון דולר בחברה שבה הן בחרו. בתמורה להשקעה הם מקבלים כיסא בדירקטוריון והשפעה על הכיוון האסטרטגי של החברה. הם מספקים לחברות שבהם הן תומכות חשיפה, קשרים ללקוחות ואפילו מסייעים במציאת שותפויות. אתם רוצים שקרנות הון הסיכון יפנו אליכם? תדאגו לבנות חברה טובה.

 

אז מה למדנו?

בסופו של דבר, כל הארגונים האלו יכולים לשפר ולתרום לעקומת הלמידה שלכם בעזרת מנטורים ומשקיעים ש"היו שם, ועשו את זה". אקסלרטורים וחממות יכולים לסייע לחברות סטארט-אפ להימנע ממלכודות שחברות סטארט-אפ נוטות ליפול בהן ולהאיץ את תהליך גיוס הכספים וצמיחת העסק. למרות היתרונות האלו, חשוב מאוד שתוודאו האם התוכניות האלו מתאימות לכם ותעשו מחקר על התוכנית בה בחרתם לפני שאתם ממהרים לחתום.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.