28 אוגוסט 2017 | ג'ון ראמפטון
11 שאלות שנועדו להקשות עליכם בראיון העבודה

לא משנה כמה תתכוננו, ראיון עבודה תמיד יישאר חוויה מורטת עצבים. ואם לא די בזה, בראיונות עבודה תמיד יעלו שאלות שמטרתן היא להקשות על המועמדים. השאלות האלו לא נועדו להיות מרושעות. משתמשים בהן כדי ללמוד יותר על המועמד ולוודא שהוא מתאים למשרה ולתרבות הארגונית של החברה.

 

על פי דוח העסקים הקטנים, 50% מהחברות ב-2016 מסרו כי העסקת עובדים היא האתגר הקשה ביותר שהם היו צריכים לעמוד בו. 50% מהחברות מחפשות עובדים וזה אומר שמשרת החלומות שלכם מחכה לכם. עכשיו זה הזמן להתכונן לשאלות שישאלו אתכם בראיון העבודה שנועדו להקשות גם על המועמדים הטובים ביותר.

 

לא משנה כמה תתכוננו, ראיון עבודה תמיד יישאר חוויה מורטת עצבים. ואם לא די בזה, בראיונות עבודה תמיד יעלו שאלות שמטרתן היא להקשות על המועמדים. השאלות האלו לא נועדו להיות מרושעות. משתמשים בהן כדי ללמוד יותר על המועמד ולוודא שהוא מתאים למשרה ולתרבות הארגונית של החברה.

 

במהלך השנים העסקתי מאות אנשים וראיינתי אלפים. בתור מישהו שמעסיק עובדים אני יודע שאם אזרוק מישהו לתוך המים אני אוכל לראות כיצד הוא יתנהל תחת הלחץ במקום העבודה.

 

לא משנה כמה אתם מנוסים וכמה התכוננתם, מטרת השאלות האלו הן להקשות עליכם, אז אם אתם לא רוצים ליפול בהם הכינו כמה תשובות לשאלות טריקיות כמו ב-11 הדוגמות הבאות.

 

1. "ספר/י לי על עצמך"

השאלה הזו נשמעת כמו שאלה תמימה, אבל היא יכולה להטעות אתכם ולגרום לכם לדבר יותר מדי על החיים האישיים שלכם אף על פי שמראיינים טובים משתמשים בשיחות האלו כדי להבין את התאמת המרואיין לתרבות הארגונית של החברה, חשוב מאוד שתתמקדו יותר ברקע האקדמי שלכם, בקריירה שלכם ובניסיון התעסוקתי הקודם שלכם.

 

איך לענות: אל תדברו על המשפחה או על התחביבים שלכם. הישארו ממוקדים ושתפו מידע שיראה כיצד אתם יכולים לתרום לערכי הארגון.

 

2. "האם את/ה מסוג העובדים שבודק/ת הודעות מייל במהלך החופשה?"

מצד אחד אתן רוצים להציג את המחויבות שלכם למקום העבודה, וכן אתם רוצים להראות למעסיק שאתם זמינים וניתן לסמוך עליכם. מצד שני, אתם רוצים להראות שאתם מכירים בחשיבות השמירה על האיזון בין חיי העבודה לחיים הפרטיים. איזון ששומר עליכם מתשישות יתר.

 

איך לענות: תנו למעסיק לדעת שאתם מחויבים ב-100% למקום העבודה. יחד עם זאת, תנו להם להבין שאתם צריכים את הזמן שלכם שבו אתם רחוקים מהמשרד. הסבירו בצורה ברורה שאתם תשלימו את כל המשימות שלכם לפני שאתם תצאו לחופשה ושניתן יהיה ליצור אתכם קשר במקרי חירום.

קחו בחשבון, אם אתם מתראיינים לאנשים כמו אלון מאסק או כמוני, התשובה שאני באמת רוצה היא מעט שונה אם אני מריץ חברת סטארט-אפ ורוצה שהעובדים שלי יהיו זמינים 24\7. אם אנחנו לא עובדים קשה יותר, מהר יותר וזמן רב יותר מהאחרים אנחנו עלולים להפסיד במרוץ.

 

3. "איך התכוננת לראיון הזה?"

הכוונה מאחורי השאלה הזו היא למצוא האם באמת אכפת לכם מהמשרה הזו או שאתם מגיבים מן השפה לחוץ.

 

איך לענות: הראו שלקחתם את הזמן לחקור את אח החברה ואת התעשייה לפני הריאיון. הציגו מידע לגבי רקע החברה או הזכירו את הטרנדים המתרחשים בתעשייה והסבירו כיצד אתם יכולים לעשות שינוי חיובי בתעשייה הזו.

קחו לדוגמה את האדם האחרון שאני שכרתי. כששאלתי אותו את השאלה הזו הוא התחיל לתאר את מוצר ה-Ecach שלנו. הוא ירד לפרטי פרטים שאפילו אני לא הכרתי. בנוסף הוא הצביע על שלוש בעיות אפשריות שלא אני ולא הצוות שלי שמו לב אליו. הבחור התכונן היטב לקראת השאלה הזו.

 

4. "מהי משרת החלומות שלך?"

גם השאלה הזו נועה לקבוע האם אתם רציניים לגבי עבודה עבור הארגון הזה או שאתם מנסים להתקבל לכל משרה קיימת.

 

איך לענות: אל תסתבכו ופשוט תענו:"זה המקום שבו אני רוצה לעבוד".

 

5. "איפה את\ה רואה את עצמך בעוד חמש שנים?"

אני בעצמי נפלתי למלכודת הזו כשהייתי צעיר יותר וכששאלו אותי את השאלה הזו עניתי שאני רוצה להמשיך את הלימודים שלי כדי שאוכל להתקדם למשרד טובה יותר בתעשייה אחרת לגמרי. אחרי שישה חודשים פוטרתי. לא בגלל ביצועי העבודה שלי אלא מכיוון שהארגון הרגיש שאני לא הולך להישאר בחברה לעוד הרבה זמן.

 

איך לענות: חברות לא רוצות להשקיע בעובדים שלא מתכננים להישאר במקום לזמן רב. העסקת עובדים לטווח קצר היא לא ממש חלק מהתוכנית העסקית שלהם. אתם לא מוכרחים לשקר. אתם יכולים לענות בכנות ולומר כי המטרה שלכם היא לעבוד בעבודה מאתגרת שתלהיב אתכם. אם אתם מאמינים שהתפקיד שאליו אתם מתראיינים מתאימה לצרכים האלו הסבירו כיצד הארגון הזה יכול לסייע לכם להשיג את המטרות האלו.

 

6. "מהי החולשה הכי גדולה שלך?"

התשובה הקלישאתית ביותר שהמראיינים שומעים ולא סובלים היא "אני פרפקציוניסט". התשובה הזו גם לא מסבירה איך אתם יכולים לעשות את הצעד שיהפוך אתכם לחזקים יותר בעבודה או איך אתם מתגברים על המכשולים האלו.

 

איך לענות: "במקום לענות שהחולשה היחידה שלכם היא שאתם יותר מדי מחויבים להצלחה או פשוט "אני פרפקציוניסט" נסו לחפור קצת יותר עמוק" כך מציע רנדל ברונינג ב- Skillcrush. "המפתח לחשיפת חולשה הוא להציע מיד לאחר החשיפה את הפתרון שלך. לדוגמה, אם תענה "אני נוטה לסיים קודם כל עם המשימות הפשוטות ולאחר מכן עם המסובכות, אבל אני יודע שהדרך ההפוכה טובה יותר לפרודוקטיביות שלי".

 

7. "למה את\ה רוצה לעבוד כאן?"

גם זו שאלה שנועדה להראות את העניין שלכם במשרה וכן לבדוק שעשיתם את שיעורי הבית שלכם ואתם מתאימים לתרבות הארגונית של החברה.

 

איך לענות: ארני פרטיג הציג חמש תשובות אפשריות ב-U.S. News שירשימו את המעסיק הפוטנציאלי שלכם. הן כוללות בין היתר:

 

 "אני מכיר\ה כמה אנשים שעבדו בחברה שלך במהלך השנים האחרונות וכולם אמרו דברים נהדרים על מקום העבודה הזה".

 "שמחתי לראות באתר שלכם שהעובדים בחברה מספרים כמה נחמד לעבוד בחברה הזו".

 "יש מעורבות נהדרת בעמוד הפייסבוק של החברה. אני אוהב\ת את האופן שבו אתם [השלימו את החסר].

 החברה שלכם ידועה בכך שהיא עושה מוצרים נהדרים שמסייעים לאנשים לעשות X. אבל יותר מכך, אני מכיר\ה את הנהגת החברה שלכם בקהילה שלנו בתמיכתם באירועי X, Y ו–Z. המוצרים שלכם והפילנתרופיה אצלכם מראה כי לחברה אכפת מהשורה התחתונה וכי חשוב לכם לתת בחזרה לחברה".

 

8. "האם את/ה מעדיף/ה לעבוד לבדך או בצוות?"

אם הצהרתם שאתן אוהבים לעבוד לבד עלולים לחשוב עליכם שאתם אנשים מתבודדים עם איזה קטע משלהם. אם הצהרתם שאתם מעדיפים עבודת צוות אתם עלולים להראות כאנשים שלא מסוגלים לבצע החלטה עצמאית.

 

איך לענות: זה אומנם נשמע כאילו ניסיתם להתאים את עצמכם לתשובה הטובה ביותר ובכל זאת אתם צריכים לענות שאתם נהנים משתי מערכות היחסים. לדוגמה, עבודה בקבוצות מאפשרת לכם ללמוד שיטות חדשות ולהחליף רעיונות, אך אתם גם מעדיפים את החופש של עבודה לבד כך שתוכלו לבצע משימות מהר יותר ובלי הפרעות.

 

9. "למה עזבת את עבודתך האחרונה?"

אל תשתמשו בהזדמנות הזו ללכלך על המעסיק או החברה הקודמת שלכם. תגובה כזו תעלה דגל אדום כאשר המראיין יצור קשר עם הממליצים שלכם.

 

איך לענות: היו כנים ואמיתיים. אל תתמקדו בדברים הרעים. במקום, ספרו מה למדתם מהמעסיק הקודם או איך החוויה סייעה לכם לצמוח. בכל מקרה הסיבה שעזבתם הייתה כי הגיע הזמן לחקור הזדמנויות חדשות או לדחוף את עצמכם מחוץ לסביבה הבטוחה שלכם.

 

10. "האם התבקשת בעבר על ידי קולגה או מעסיק להתפשר על אמות המידה שלך?"

מטרת השאלה הזו היא לבחון את מידת היושרה שלכם. הסיבה שזו שאלה טריקית היא כי יכולה להוביל אתכם למסלול בו אתם עלולים ללכלך על המעסיקים הקודמים שלכם או גרוע מכך, אתם עלולים לחלוק מידע רגיש כמו נהלים פנימיים של החברה הקודמת בה עבדתם או חקירות פרטיות.

 

איך לענות: היו כנים, ברורים ועקביים. חשוב מכך, הישארו מקצועיים ואל תחלקו מידע פנימי בנוגע למעסיק הקודם שלכם.

 

11. "מהי דרישת השכר שלך?"

זוהי שאלה שיכולה לגרום לשני הצדדים להרגיש אי נוחות. מעבר לכך, לא בטוח שלמראיין שלכם יש את הסמכות לשאת ולתת בנוגע לשכר שלכם. הסיבה שהשאלה הזו נשאלת היא כי החברה צריכה לדעת אם הם יכולים להרשות לעצמם להעסיק אתכם.

 

איך לענות: עשו את המחקר שלכם ובדקו מהו השכר המקובל בתעשייה ובשוק. לאחר מכן Payscale מציעים שתי אפשרויות לשאלה הזו:

 

• שאלה: מהו טווח השכר שאתם מבקשים?"בואו נדבר קודם כל על דרישות העבודה והציפיות, כך שאני אוכל להבין מה אתם בעצם צריכים". זוהי תשובה רכה לדרך הרכה שבה השאלה נשאלה.

 

• שאלה: כמה אתם מצפים שהשכר שלכם יהיה?"אני מצפה למצוא עבודה שמתאימה לי היטב. אני בטוח\ה שלא משנה איזה שכר אתם משלמים, הוא תואם למה שמקובל בשוק". או במילים אחרות, אני מכבד\ת את עצמי ואני רוצה להאמין שהחברה שלכם מכבדת את עובדיה.

 

כשאתם עונים על השאלות האלו, היו עצמכם ואל תנסו להיות מישהו שאתם לא. בסופו של דבר האמת תתגלה. היו כנים עם מי שאתם. אם הריאיון לא מצליח כפי שרציתם, אולי זה פשוט לא היה אמור לקרות. כבר קרה שהלכתי ל-26 ראיונות ב-17 חברות לפני שהקבלתי לעבודה. עמדתי להישבר אבל המשכתי לנסות.

 

אתם מסוגלים לעשות את זה. המשיכו ואל תרימו ידיים.

תגובות

1. אלברט | 28 אוגוסט 2017

מאמר נהדר

שנון וחכם, אחלה מאמר!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.