8 ספטמבר 2017 | יוסי דהן
השקעות וגיוסים עם יוני חפץ (Lightspeed Venture Partners)

אחרי מספר חברות שהקים, יוני התלבט בין הקמה של חברה נוספת לבין להיות מנהל בכיר בתאגיד בין־לאומי לבין עולם ההשקעות. בדיוק באותו זמן פנה אליו חבר טוב בשם רמי שהיה שותף בקרן הון-סיכון בשם Star. רמי ביקש מיוני לעזור להם לבחון פורטפוליו חברות שהשקיעו בהם ולמנכ"ל את אחת החברות בפורטפוליו. יוני לא הסכים למנכ"ל את אותה חברה ואף המליץ להפסיק להשקיע בה כי טען שהיא "סוס מת".

יוני חפץ הקים את החברה הראשונה שלו ללא גיוס השקעה. החברה בנתה מודלים אוטומטים למסחר תוך יומי בשווקים פיננסיים והרוויחה אחוזים מהתשואות שהייתה מייצרת ללקוחות שלה. בגלל בעיות של מסחר עם שווקים בחו"ל מישראל, החליטו יוני ושותפיו לעשות משהו אחר מההכנסות שהחברה יצרה להם. אז הם עשו פיווט והקימו חברה בשם Eventus (שלימים שינתה את שמה ל-Demantra). בחברה שהקימו התאימו את המוצר שבנו מכזה שמיועד למסחר בשווקים פיננסים לתחום אחר עם שוק גדול מאוד - Supply Chain Management. כעבור מספר שנים נרכשה החברה ע"י חברת Baan בעשרות מיליוני דולרים. שנה לאחר הרכישה התמוטטה חברת Baan הרוכשת. יוני והשותפים שלו הצליחו לחלץ את Demantra מחברת האם שהתמוטטה. הם גייסו השקעה מקרנות הון סיכון, בנו אותה שוב וב-2004 שוב נרכשה החברה, הפעם ע"י Oracle.

 

אחרי מספר חברות שהקים, יוני התלבט בין הקמה של חברה נוספת לבין להיות מנהל בכיר בתאגיד בין־לאומי לבין עולם ההשקעות. בדיוק באותו זמן פנה אליו חבר טוב בשם רמי שהיה שותף בקרן הון-סיכון בשם Star. רמי ביקש מיוני לעזור להם לבחון פורטפוליו חברות שהשקיעו בהם ולמנכ"ל את אחת החברות בפורטפוליו. יוני לא הסכים למנכ"ל את אותה חברה ואף המליץ להפסיק להשקיע בה כי טען שהיא "סוס מת". זמן קצר לאחר מכן הם הציעו לו להצטרף כשותף בקרן. בחצי שנה הראשונה שהיה בקרן יוני בילה את זמנו בלתת עצות למשקיעים. בשלב מסוים אמרה לו מישהי בקרן שבמקום לתת עצות כדאי שיתחיל גם לעשות השקעות. החברה הראשונה שהשקיע בה, Aeroscout, הייתה חברה שהקרן רצתה לסגור. בהמשך נמכרה החברה ב-240 מיליון דולר.

 

אחרי שלוש שנים ב-Star עבר יוני לנהל את פעילות קרן Lightspeed Venture Partners בישראל. הקרן הגלובלית השקיעה עד היום במעל ל-300 חברות בסך השקעות של מעל ל-5 מיליארד דולר. מתוך החברות שהשקיעו בהן 94 עשו אקזיט ו-17 הונפקו. מבין החברות בהן השקיע יוני ניתן למצוא את Outbrain, Eyeview, AeroScout, BlueVine, SolarEdge, Alooma, Personatics, Scodix ורבות אחרות.

 

מתוך הריאיון:

"תמיד שואלים משקיעים מה הכי חשוב: צוות, שוק או חדשנות? אז דבר ראשון – הכול חשוב. אבל למדתי לא לוותר בצוות. בסוף אתה לא יכול לשנות את השוק. אם השוק הוא רק 100 מיליון דולר אז אי אפשר לבנות בו חברה גדולה. בשביל לבנות חברות גדולות צריך שווקים של מיליארדים. החדשנות חייבת להיות שם. מקום שאתה כן שולט בו זה הצוות. אתה יכול להגיד 'אני אחליף, אני אעזור להם, אני אשדרג, הוא ילמד וכו'. אז דבר ראשון אני חושב שהתחזקה אצלי התחושה ש-DNA לא משתנה. יש לנו בפורטפוליו, גם האישי שלי, יזמים מנוסים שעושים את היזמות פעם שניה ושלישית ויש לי כאלה שהם First timers. באופן כללי, התוצאות שמביאים ה-First Timers הן לא פחות טובות, אם לא יותר טובות, מהיזמים המנוסים. יש יתרונות וחסרונות לשני הצדדים. אבל אם אתה בא ואומר שהצוות הזה לא מסוגל לקחת את החברה למקום משמעותי אז צריך נורא להיזהר עם זה."

(יוני חפץ על מה שלמד כשעבר מכסא היזם לכסא המשקיע).

 

לראיון המלא עם יוני באתר הפודקאסט "יזמות או למות"

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.