29 נובמבר 2017 | אורן בצלאלי
מכוניות עם בינה

שני ׳באזזוורדס׳ חמים נפגשים: AI - בינה מלאכותית ורכבים חכמים. התוצאה? מבטיחה. בקרוב גם במכונית שלכם (אם הכול יתנהל לפי התוכנית...)

שתי ׳באזזוורדס׳ חמות נפגשות: AI  - בינה מלאכותית ורכבים חכמים. התוצאה? מבטיחה. בקרוב גם במכונית שלכם (אם הכול יתנהל לפי התוכנית...)

לא אפתיע אם אומר שהודות לאין-ספור אזכורים במדיה לסוגיה השונים, חלקם חיוביים וחלקם חיוביים פחות, מסרטי מדע בדיוני פרועים ועד למאמרים רציניים בכתבי עת מדעיים, נושא הבינה המלאכותית (AI) היה לנושא שכובש את הדמיון, לעיתים לחיוב ולעיתים בהחלט לשלילה (״אלון מאסק: צפון קוריאה אינה הבעיה, AI היא שתתחיל את מלחמת העולם הבאה...״, ידיעה עיתונאית, ספטמבר 2017).

 

דבר אחד ברור: ל-AI תהיה השלכה על כל תחומי החיים ואת עקבותיה ניתן יהיה לראות הן בסביבה הביתית והן בסביבת העבודה. כבר היום, מכונות חכמות דוגמת סירי, Alexa ו-Cortana, הן חלק מההוויה היומיומית של לא מעטים מאיתנו, כשהן ודומותיהן הופכות לכמעט שקופות ומתמזגות היטב ברקע עמוס הטכנולוגיה.

 

אבל אלה רק צעדים ראשונים ומעט הססניים במסע שלנו לכיוון עתיד רווי בינה מלאכותית. והקצב, הו, הקצב של אימוץ הטכנולוגיות החדשות שכל כך מקלות על החיים הוא מהיר ביותר. וכן, בדיוק כמו התופעה שמתרחשת אצל בני האדם של המאה ה-21, גם המכשירים החכמים הללו הולכים ומשתכללים, הולכים ומבינים אותנו, בני האנוש, טוב יותר ומהר יותר, וכשהם מצוידים באלגוריתמים רבי עוצמה הם גם לומדים לחזות את פעולותינו קדימה. ההתנהגות האנושית מסייעת להם ללמוד מהר יותר ולהיות חכמים יותר כשהם ערוכים להגיב פרואקטיבית לפעולות האנושיות מהר ובבטחה. מה הפלא אם כך שאחת הזירות היותר פתוחות לשילוב ה-AI היא סביבת המכונית בה אנו נוהגים? שהרי מה יותר שגרתי מהנהיגה כל בוקר בפקקים אל העבודה? וכן, הבינה המלאכותית תשנה את הדרך בה ננהג בעתיד הלא רחוק.

 

 

המכונית המקושרת/מחוברת של המחר תייצר כמויות אדירות של נתונים. ההערכה המתונה מדברת על כמות מטורפת של 25 ג׳יגה של מידע ביום, שיישלחו מכל מכונית ומכונית אל קרבי הענן השוכן בשרתים מרוחקים. כוח ה-AI יוכל "לנבור" בתוך ערימות המידע הכמעט אינסופי הזה; לעתים קרובות מידע שהנהג אינו מודע לו או שכלל אין לו גישה אליו, ועל בסיסו, תוך ערבוב פנימה של כוחות אנליטיים רבי עוצמה, יוכל להוריד מעל כתפנו האנושיות לא מעט פעולות מלחיצות. הנתונים הנצברים יהפכו למשאב יקר ערך ליצרני הרכב ולכל ספקי המשנה שמסביב, כשהם לא רק מזהים בבירור כיצד המכונית מתפקדת, אלא בעיקר יאפשרו להתריע על תקלות עתידיות.

 

AI יוכל לבצע (וכנראה בהצלחה) אופטימיזציה של חוויית הנהיגה שלנו, עם דגשים על בטיחות ונוחות. כל שצריך הוא לדמיין מכונית שתכוון את עצמה אל תחנת הדלק הקרובה כשמד הדלק ירד מתחת לרף מסוים או מכונית שעם היכנסו של הנהג תזהה את קולו ותכוון עבורו את הטמפרטורה, גובה ההגה והמושב. ועוד לא אמרנו דבר על המכונית האוטונומית, שבכלל תקבל מאתנו פקודה ישירה כמוֿ ״קחי אותי הביתה״, והיא אכן תעשה זאת בבטחה רבה.

 

AI יסייע למכונית שלנו בכך שיספק לה את הקונטקסט שבה היא פועלת. הוא יגיב למזג האוויר, למיקום או ליעד שלנו וינהג או יתנהג בהתאם. הוא יחליט בשבילנו (כאילו שהוא לא עושה זאת כבר כיום...) על נסיעה במסלול שונה מזה שתכננו, ואולי גם יודיע לאנשים שאותם אנו הולכים לפגוש שנאחר קצת בגלל הפקק באיילון. ומה לגבי העובדה שהמכונית הרי תתחבר לבית שלנו (החכם אף הוא) תבין ממנו שחסר חלב במקרר ותיקח אותנו הישר לסופר (ורק בדרך חזרה מהפגישה)?

 

עם AI המכונית תוכל לזכור את הבחירות וההעדפות שלנו ותעשה שימוש במידע הזה כדי להתמודד עם מגוון סיטואציות דומות בעתיד, תוך אספקה שוטפת של מגוון המלצות לפעולה, והכול תוך כדי המשך לימוד בלתי פוסק של כל צעד וצעד שלנו.

 

 

 

אנחנו במסלול המהיר אל עתיד בו המדע הבדיוני הופך לעובדה מדעית ו-AI הולך להיות חלק בלתי נפרד, אם נרצה ואם לא, מהמציאות היומיומית של כולנו, בבית, בעבודה ובמכונית. המספרים לא משקרים: על פי ניתוח של חברת Tractica הביקוש לחומרה, תוכנה ושירותי AI לכל ירכב יקפוץ מהיקפים של 400 מיליון דולר בשנת 2016 ל-14 מיליארד עד שנת 2025.

 

היקפי ההשקעה והפוטנציאל הענק, מצביעים לכיוון ברור: AI כאן כדי להישאר, והחשש, או הפרנויה, ייעלמו כפי שצצו, והתוספת של יכולות Machine Learning לתוך קרבי תעשיית הרכב היא מתבקשת. כמויות הנתונים עצומות, שונות ומשתנות מהר. נכון, הדרך עוד ארוכה והחששות רבים, אבל הם הולכים ומתפוגגים בהדרגה, כשכל ענקי הטכנולוגיה העכשווית חוברים לענקי הרכב במשימה.  

 

לאחר שנים של פיתוח בתחום הבינה המלאכותית נראה שהטכנולוגיה התומכת מתחילה להגיע לבשלות הרצויה ולאפשר למכונות לתפקד בדרך שבה רק בני אנוש יכלו בעבר הלא רחוק. מה הפלא אם כך שבתעשייה מעריכים כי עד שנת 2035 רבע מכלל המכוניות שיעלו על הכבישים יהיו אוטונומיות לחלוטין?

 

וכן, לא פחות חשוב: בעולם ההיפר-מקושר של העתיד הקרוב יצרני הרכב יצטרכו להבטיח שהם לא רק מספקים לנו את הטכנולוגיה המקשרת החדשנית ביותר, הם יצטרכו להדגים את אמינותה ועמידותה בפני פריצות חיצוניות, וכשאלה יפגינו 100 אחוזי הצלחה, אימוץ המכונית האוטונומית יהיה מהיר ורחב היקף. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.