28 מאי 2018 | מיכאל חיון
איך הענן השפיע על תפקידם של מנהלי מערכות המידע

השפעת הענן על ה-IT היא עצומה. הענן שינה את דרך העבודה ופתח בפני ה-IT אפשרויות חדשות. השפעתו על תפקידם של מנהלי מערכות המידע (מנמ"רים) משמעותית לא פחות.

האתגר הכי גדול של דויד לויס הוא לשרת מחלקה עסקית עם "תיאבון שלא יודע שובע למוצרים ולפיצ'רים חדשים", כך לפי הגדרתו. כדי להתמודד עם האתגר הזה הוא משתמש במחשוב ענן. הוא טוען כי "הציפיות שיש לכל עסק עבור ספק שירותי ה-IT הן עצומות". לויס הוא סגן נשיא לענייני מחקר ופיתוח בספקית שירותי תקשורת באירופה. "והסיבה שהציפיות האלו קיימות היא שעסקים רואים מה אפשרי בחוץ – והם רואים חברות חדשות רבות וספקי ענן שיכולים להוסיף ערך רב".

בחברת התקשורת בה לויס עובד, תפקיד המנמ"ר לא שמור רק לאדם אחד, לויס ומנהל התפעול הראשי מכוונים ביחד את פעילות ה-IT, זה חלק מעבודתו. החלק האחר הוא לתכנן ולפתח את שירותי הליבה של החברה, שירותים הכוללים שיחות טלפון ושיחות ועידה המבוססות על אינטרנט. הוא ומנהלי IT אחרים אומרים כי הענן משחרר מחלקות IT מתפקידי ניהול רבים שהיו קיימים בעבר ומפנה להם את הזמן להתמקד ביוזמות עסקיות. "הוצאנו הרבה דברים מצוותי הליבה של ה-IT, אנחנו מעדיפים שהכישרונות שם ישמשו למשהו שדורש ידיעה עמוקה של העסק", אומר לויס. החברה שלו מסתמכת על צירוף של ספקי תשתית ענן ציבורית, אפליקציות ענן וענן פרטי שנבנה בטכנולוגית קוד פתוח, Openstuck.
 
מיהו הלקוח שלכם?
לפי בובי קמרון, אנליסט בחברת Forrester Research, המושג 'ספק שירות עסקי' הוא הגדרה נכונה יותר של תפקיד המנמ"ר כיום – מנהל שמספק לעסק את השירותים להם הוא זקוק כדי לתפקד. הוא מסביר כי בחברות בוגרות יותר הפכו את הענן לסביבת המחשוב העיקרית שלהן מכיוון שהוא מאפשר להן להתמקד בעסק. הוא נזכר בריאיון שהוא ערך עם מנמ"רים עבור סקר שחברת Forrester ביצעה לאחרונה, "כששאלנו מנמ"רים בחברות המצליחות ביותר 'מי הלקוח שלך', הם הזכירו את הלקוחות החיצוניים. כשדיברנו עם מנמ"רים בחברות שמפגרות מאחור, הם אמרו שהמשתמש הפנימי בארגון הוא הלקוח שלהם, וזה חלק מהשינוי הזה".





מחקרים אחרונים מציגים במספרים את השינוי בתפקיד המנמ"רים, למשל IDG מצאה כי 71% מהמנמ"רים נפגשים ישירות עם לקוחות חיצוניים ו-58% מצפים לנהל אינטראקציה רבה יותר עם לקוחות בשנה הבאה. הרוב המוחץ, 88%, רואה את תפקיד המנמ"ר כתפקיד שהופך ממוקד יותר בטכנולוגיות דיגיטליות ובחדשנות.
 
השפעת הענן על תפקיד המנמ"ר בימינו
מחשוב הענן זוכה לפריחה עצומה בשנים האחרונות. דוח של Forrester משנת 2017 מצא כי 48% מכלל המנמ"רים אשר מקבלים החלטות תשתית השתמשו בפלטפורמות ענן של חמישה או יותר ספקי ענן ציבורי. הסיבות הן הצורך להחזיק באופציות חילופיות כדי לשמור על המידע במקרה שאחד מספקי הענן קורס, וכן הרצון לקבל ביצועים טובים יותר עבור עומסי עבודה מסוימים, או לנצל אפליקציה או שירות עסקי שזמינים אצל אחד הספקים אבל לא אצל השני.
אלו המנמר"ים, אומר קמרון, שמבינים כי הענן הוא הכלי הטוב ביותר להביא ערך נוסף לעסק. לא רק כי יש לו את כוח המחשוב לביצוע יוזמות עסקיות שונות אלא כי הוא מסיר את הצורך לבדוק את המנגנון כל הזמן. הספק עושה את זה.

"במידת רבה, השענות על ענן עוזר לך להתמקד שוב במיומנויות הליבה שלך", טוענים לא מעט מנהלי מערכות מידע שעברו לטכנולוגיות ענן. כשאתה מנהל את מערכות האחסון שלך, נשאלות שאלות רבות: האם יש לי אלסטיות, אם אני צריך יותר נפח במרכז הדאטה? אם הקירור מספק?. וכל זה הוא לא ,IT אלא הסחת דעת ממיומנויות הליבה שלך ואתה למעשה עושה לה מיקור חוץ. לא אכפת לך כבר מהדברים האלה. לא אכפת לי אם הענן מקורר היטב או לא. זה לא חישוב שאני צריך לעשותף. אני צריך להתעסק בביזנס ובליבה".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.