1 יוני 2018 | רות סגל
מתבוננת מהצד – מה למדתי מהמסע שלי

יש משהו מאוד רומנטי ברעיון היזמות. להפוך את העולם שלנו לטוב יותר. ללחום למען הצדק דרך חשיבה חדשנית וטכנולוגיה מתקדמת.

מהטמה גנדי אמר "היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולמך" ובמהלך השנתיים שלי כעורכת בפורטל היזמות startisrael זכיתי לפגוש לא מעט נשים וגברים שעבורם המשפט הזה הוא צו השעה. אבל אתם יודעים מה? אתן לא צריכות להיות מהטמה גנדי כדי להיות יזמיות טובות, כל מה שאתם צריכים זה שיהיה לכם פתרון טוב לבעיה כואבת.

זה בעצם הכלל הראשון ביזמות, הלא כן? שיהיה לכם רעיון טוב שנותן מענה לבעיה, בעיה אמיתית שתגרום לאנשים להיעזר בפתרון שלכן. אם הרעיון שלכם לא באמת אמור לפתור שום בעיה אז אתם בין כה וכה תכשלו. תשאלו כל יזמת שנכשלה. וכל פתרון לבעיה מקדם את העולם שלנו עוד קצת קדימה, כך אני רואה את זה. זה לא צריך להיות פתרון לבעיית הרעב בעולם וגם לא תרופה חדשה לסרטן, ואתן יודעות מה? זה גם בסדר גמור להיכנס לעולם היזמות כדי לעשות כסף. או סתם כי אתם רוצים לזכות בתהילה או לראות איך הרעיון שלכם הופך למציאות, העיקר שהוא יפתור משהו ובלבד שלא יגרום צער לאף אישה או אדם.

אני יודעת שיש לא מעט חברות הזנק שלא ממש מתיישבות עם ההגדרה הרומנטית שלי. סטארטאפים שמנצלים חולשות אנושיות כדי להרוויח כסף כמו אפליקציות הימורים או מיזמים שמבוססים על רעיונות גזעניים וכאלו שפוגעים בזכויות האדם. האם הם נותנים מענה לבעיה כואבת? בעיני לא – הם יוצרים בעיות חדשות.

ברור לי גם שעולם היזמות הוא לא שחור ולבן. יש מיזמים שיכולים לקום מתוך כוונה טובה ולגרום לנזק. יש מיזמים שפועלים למען טובת הכלל אך על הדרך מפרים את זכויות העובדים שלהם או מסבים נזק לסביבה. אתה יכול לרצות לגרום לאושר לילדים ולייצר להם מכונת ממתקים מדהימה ועל הדרך לדפוק להם את בריאות השיניים. יכול להיות שהמפעל שלך מייצר מתכות לטובת התעשייה ועל הדרך מזהם את האוויר. אולי את מפתחת אפליקציה שאמורה לשנות את הדרך שבה אנשים מתנהלים אבל כדי לחסוך את משלמת שכר לא הוגן לעובדים שלך. למרבה המזל אנחנו גם לומדים מהטעויות שלנו. לא במקרה מופיעים בשנים האחרונות עוד ועוד תחומים שקמו כדי לתת מענה לנזקים שאולי עצם הקדמה שלנו או פשוט הטבע האנושי גרמו להם לקרות. אנרגיות חלופיות, טכנולוגיות מסייעות ומיזמים חברתיים שמנסים לגשר על הפערים שהחברה שלנו עצמה יצרה.

ומה איתי? אני לא יזמת, ולא חלמתי להקים חברת הזנק, אבל במהלך הזמן שלי במערכת האתר פגשתי כל כך הרבה נשים וגברים מעוררי השראה והחלטתי שגם אני יכולה להיות השינוי שאני רוצה לראות בעולמי. אחת מהבעיות שאני מצאתי בעולם היזמות והטכנולוגיה הוא הייצוג החסר של נשים בעולם היזמות. אז החלטתי לעלות אותן על הבמה ועשיתי זאת בשתי דרכים: ראשית החלטתי שבתמונות הראשיות של הכתבות שעוסקות בטכנולוגיות חדשניות, תחום שנחשב ל'גברי', יופיעו כמה שיותר דמויות של נשים, נשים חזקות ונשות עסקים; שנית הקמתי את מדור "מעשה ידיה" שנועד לתת עוד במה לנשים בעולם היזמות.

המסע שלי כאן ב-startisrael הגיע לסיומו, ובהזדמנות זו אני רוצה להודות לצוות הנהדר של startisrael שימשיך לשמש כאתר הבית לכל יזמת ויזם שמחפשים את המידע העדכני ביותר הדרוש להקמה והפעלה של סטארט-אפ וכמובן לכל היזמיות והיזמים שפגשתי בדרך.
 
להתראות!
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.