6 ינואר 2014 | יובל מעוז
התלמיד שעזב את מערכת החינוך חוסך לה עכשיו כסף

ישי כהן עוד לא בן 18 וכבר הקים מיזם לחיסכון בעלויות תחבורה לבתי ספר ואירועים

 

הוא עוד לא בן 18, וכבר מוביל חברת סטארט-אפ קטנה עם לקוחות משלמים. זאת בנוסף להיותו שותף בחברת ניו-מדיה ירושלמית עם עשרות לקוחות וכמה עובדים. קוראים לו ישי כהן, ופגישה עמו היא היתקלות ברוח מלאת כריזמה וחדוות יצירה.

 

בספטמבר האחרון נערך ערב ignite בגוגל קמפוס בתל-אביב. בערב שכזה עולים סטארטאפיסטים ואנשי היי-טק לדבר מול הקהל במשך חמש דקות על כל נושא שעולה על רוחם. לאחר שסבב הדוברים שנקבע מראש תם, נפתחה הבמה לדוברים אמיצים מהקהל. רק איש אחד אזר אומץ ועלה לדבר מול הקהל. זה היה ישי, שדיבר בשפה קולחת ומעוררת הערכה על הדרך היזמית שהוא עובר ועל המוטיבציה האישית שלו להצליח.

 

המיזם הנוכחי שלו נולד באופן מקרי, במהלך נסיעה בין-עירונית ארוכה באוטובוס, כשאיתו באוטובוס היה רק עוד נוסע אחד. הסיטואציה הזאת העלתה בראשו מחשבות בנוגע לבעיות הסנכרון בין הביקוש של הנוסעים לבין ההיצע הקשיח לנסיעות, שמוציא אוטובוס גדול, גם אם יש רק שני נוסעים בתוכו. עם המחשבות הראשוניות האלה הוא יצא לדרך עד שמצא את הנישה המתאימה לטיפול בכשל תחבורתי בארץ.

 

"בתחבורה הציבורית יש בעיית סנכרון בין ההיצע לביקוש. האוטובוסים יוצאים לפי זמנים קבועים, כך שההיצע הוא סטטי, אבל הביקוש לנסיעות משתנה. כך למשל, בקיץ יש יותר ביקוש לנסיעות לכיוון הים, אבל היצע הנסיעות נשאר קשיח יחסית", אומר כהן.

 

"התחלנו עם פיילוט לחברת תחבורה פרטית, וכשזיהינו ביקוש לאזור מסוים, הוצאנו אוטובוס ייעודי. כך למשל, בדקנו ברשתות החברתיות מה הצרכים של קבוצות מאורגנות, כמו למשל נערים שמתאמנים בהכנות לכושר קרבי. הבנו שיש להם צורך להגיע לאימון הרחוק מהם, ומצאנו להם פתרון תחבורתי ייעודי עבורם".

 

עם המידע והניסיון שהצטבר הקים כהן את SmartBus, מערכת מכרזים להסעות. הבעיה אותה ניסו לפתור היא את המצב שבו כיום בתי-ספר או מארגני אירועים המעוניינים לארגן הסעה מתקשרים לשתיים-שלוש חברות, ובוחרים את ההצעה המתאימה להם מבין ההיצע המוגבל שיש להם. "הבעיה עם השיטה כפי שהיא מתנהלת כיום היא שהשוק לא תחרותי ויש כמה חברות גדולות שמשתלטות על כל השוק", מסביר כהן.

 

להוזיל לביה"ס את עלויות ההסעות ב-45%

 

"ב-SmartBus יצרנו מערכת מכרזים, שבאמצעותה כל מי שרוצה לארגן הסעה – לחתונה, לבתי ספר, טיולים, או כל צורך אחר – יכול להעלות הצעה למערכת. את ההצעה רואות 120 חברות הסעות והן יכולות להגיש הצעת מחיר. המכרז פעיל במשך 24 שעות ומאפשר תמחור כמו במכירה פומבית. באמצעות המערכת אנחנו מצליחים להוזיל את עלויות הנסיעות ללקוחות ב-45%-35%".

 

בכיתה י"א עזב כהן את בית הספר שלמד בו. כיום, בית הספר שלמד בו בחטיבת הביניים משתמש בשירותי החברה שהקים: "הוצאנו טיול שנתי באמצעות המערכת וחסכנו להם המון כסף. אחת ההוצאות הגדולות של בתי ספר הן על תחבורה. בתי-ספר יכולים להוציא 90-80 אלף שקל על הסעות בשנה. אנחנו מצליחים להוזיל את זה משמעותית".

 

"אחרי שהתחלנו פיילוט התחלנו לקבל פניות מבתי ספר שמנסים לחסוך בתקציבים והם התחילו להשתמש במערכת שלנו. פישטנו את התהליך וחסכנו להם זמן וכסף, באמצעות הכנסת פתרון טכנולוגי לענף מיושן יחסית".

 

"האתגרים בענף הזה הם להגיע למחירים זולים יחד עם מציאת אוטובוסים איכותיים. פיתחנו מערכת שעובדת בשני המישורים. אם פעם הם היו זקוקים לכמה שיחות טלפון וקבלת הצעות שלא היו בהכרח אטרקטיביות, היום הלקוחות מעבירים בקשה אחת במערכת ומקבלים אוטומטית לאימייל הצעה".

 

המודל העסקי של SmartBus יישען על קבלת שיעור מסוים מהעסקה המשולם לחברת התחבורה. SmartBus מורכבת מכהן ושני מתכנתים, ונמצאת בתהליך גיוס אנשים לצוות וחיפוש מימון נוסף, לאחר שפעלו עד כה במימון עצמי.

 

להקים סוכנות פרסום בכיתה י"א

 

במהלך כיתה י"א הקים יחד עם חבריו את אודיאנס, חברת פרסום אינטרנטית, המפיקה קמפיינים פרסומיים לחברות ועסקים באינטרנט. העסק הירושלמי ממשיך לעבוד בזמן שכהן מפתח במקביל את SmartBus.  

 

אמנם תעודת בגרות לא תהיה לו, אך כהן לא הפנה עורף ללימודים וכיום הוא נמצא בשלבי סיום של תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה.

 

כהן קיבל דחיית גיוס מהצבא, כך שהוא יתגייס בגיל 19 וחצי ויש לו זמן נוסף לעבוד על המיזם. "בזמן הזה הייתי אמור לעשות בגרויות וללמוד, אבל במקום זה אני בונה את המערכת ונפגש עם לקוחות. יש לי סדר חיים שונה לגמרי מבני גילי. זה אורח חיים מלא עליות וירידות. לפעמים מישהו מתלהב ורוצה להשתמש במערכת, ולפעמים מישהו אומר שזה לא מוצא-חן בעיניו. זה תהליך מאוד מלמד. כל יום שאני עובד בחוץ אני לומד המון, פוגש אנשים, ויוצר סטארט-אפ שקורם עור וגידים".

 

ואיך המשפחה התייחסה לעזיבת בית הספר? "המשפחה תומכת. בהתחלה דאגו מעט, אבל הם רואים שהדברים שאני עושה רציניים ושאני לומד ובונה לי עתיד. פחות מדאיג אותם היום מזה שלא תהיה לי תעודת בגרות".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.