Photo by Jukan Tateisi on Unsplash
26 אוגוסט 2019 | מערכת StartIsrael
הדברים שאף אחד לא יספר לכם בנוגע להקמת עסק

אז נכון, כנראה שבית הספר הכי טוב להקמת עסק הוא בית הספר של החיים, אבל מסתבר שהרבה מהמורים שלו נמנעים מלהגיד לכם את כל האמת - אז מה אתם מפספסים כשאתם באים לבצע את אחת ההחלטות הגורליות בחייכם?

אל דאגה, אנחנו לא מנסים למנוע מכם להקים עסק משלכם, ההפך. אבל אנחנו כן רוצים שתקימו עסק כשאתם מודעים למה שמצפה לכם, ובכך תוכלו להתמודד עם האתגרים שיבואו (ויהיו כאלו) ביתר קלות. המאמר יתחלק לשניים – אמיתות בוטות שאף אחד לא יגלה לכם לגבי הקמת עסק, ומה שאתם צריכים בכדי ליצור עסק מצליח – ועכשיו, הגיע הזמן ללמוד את האמת, ולפעמים היא כואבת.

אם אתם רוצים חופש, תשכחו מהעסק!

אנשים לרוב רוצים לפתוח עסק מפני שהם מרגישים שהגיע הזמן להפסיק עם עבודות שמתחילות ב-8 ונגמרות -17. אין ספק שהשעות באמת משתנות, אבל לרעה. יכול להיות שזה יאכזב אתכם, אבל מהרגע שאתם פותחים עסק, אתם הולכים לעבוד בו 24 שעות ביממה. אתם תמיד תעבדו – לא משנה אם בפועל, או בתכנון, אסטרטגיה, איזון ועוד דרכים ושיטות שונות למען העסקים שלכם. רוצים לברוח מזה? זה ייקח לכם 5 שנים, לפחות.

אנשי עסקים הם אנשים עסוקים. אפילו בזמנים שבהם אתם בטוחים שהם חופשיים, תת המודע שלהם חושב על העסק, ואין שום בריחה מכך. בעבודה, אתם יכולים לברוח ממטלות מסוימות, אבל אם זה העסק שלכם, אין שום מנוס – אתם חייבים לצלול פנימה, לא משנה כמה המשימה קשה וכמה אתם עסוקים.

אתם לא יכולים לעשות הכל לבד

אתם יכולים להיות המייסד, המזכירה, איש המכירות, מנהל השותפויות, מנהל שירות הלקוחות ויועץ אסטרטגי כאשר אתם מקימים את העסק. יחד עם זאת, אם אתם רוצים לקחת את העסק שלכם לשלב הבא, אתם לא יכולים לעשות זאת לזמן רב.

אתם חייבים לשכור אנשים מוכשרים, וכאלו שיעשו חלק מהעבודה עבורכם. לא משנה כמה זה נשמע לכם רע, לא מציאותי, או משהו שאתם יכולים להסתדר בלעדיו, זה המודל שאתם תצטרכו בסופו של דבר, גם אם אתם מנסים לצמצם בהוצאות ככל הניתן.

אתם לא יכולים לעשות שני דברים בו זמנית ולא להיות בשני מקומות בו זמנית, מה גם שטובים השניים מן האחד.

אין תכנית גיבוי

בנקודה מסוימת בחיים החדשים שלכם, אתם תתקלו באתגרים בעסק שלכם, וכשזה קורה, שום תכנית גיבוי לא תוכל לחלץ אתכם מהבלאגן. אתם תצטרכו להסתגל למצב כדי לצאת ממנו, ואין שום דרך אחרת.

למה? כי בעסק אין מילון או ספר הוראות שיחלץ אתכם מכל צרה או ילמד אתכם את כל מה שאתם צריכים ברגע אחד – אתם חייבים ללמוד את המצב ולהשתמש בתובנות שהסקתם בזמן אמת כדי להצליח להתמודד איתו.

לרוב לוקח זמן רב עד שמגיעים להצלחה

כשאתם מקימים עסק, אתם כנראה מקימים אותו עם תכנית. חלק נכבד מאותה התכנית הוא הציפיות שלכם בתחום השכר. אולי אתם בטוחים שתחזירו את ההשקעה תוך 3-5 שנים, אבל יכול להיות שהטווח הזה יתארך ל-10 שנים ואף יותר.

כן, אני יודע מה אתם חושבים – אתם יכולים לקחת כל דבר, למכור אותו ולהגיע לשוויון כבר במכירה הראשונה. לא מדובר במשהו שלא נכון, אבל אם אתם מכוונים להפוך את העסק שלכם לעסק ששווה מיליונים, אז אתם חייבים להשקיע בו את מירב זמנכם.

יש זמנים מדהימים וזמנים נוראיים

בדרך כלל, איש העסקים הממוצע פועל להשיג את המיליון הראשון שלו, ולרוב מדובר במיליון שהכי קשה להשיג. ברגע שבו תחצו את קו המיליון הראשון, אתם תידהמו מהרמה אליה הצלחתם להגיע.

יכול להיות שאתם כבר בדרך לקו 5 המיליון ועשיתם זאת די מהר, ואולי אפילו גם סכום כפול מזה. יחד עם זאת, כמו שהזמנים בהם אתם בטופ מדהימים, כך הזמנים בהם אתם בשפל יהיו נוראיים בכל קנה מידה. צעד אמיץ עם סיכון גדול יכול לגרום לחזור לנקודת האפס, ויכול מאוד להיות שתרגישו שקשה יותר לחזור לצמרת – אפילו יותר מאשר המסע הראשוני שלכם בתחילת הדרך.

ועכשיו, אתם בטח שואלים למה. קודם כל, כל החברים שלכם בטוחים שאתם עשירים, וקרובי משפחה שלכם פונים אליכם ומבקשים כסף. למעשה, מלבד אלו שבאמת מאמינים לכם, אף אחד לא יאמין לכם, וגם אלו שמאמינים כנראה לא יעזרו לכם – כי יש להם מספיק צרות ובעיות משלהם.

שותפויות הן חיוניות לצרכי הצלחת העסק שלכם

לא משנה מה אתם מוכרים, שותפויות יכולות אתכם לשלב הבא. בלעדיהן, אתם תפסידו תוך זמן קצר. בואו נחשוב על הדבר הכי חסר תועלת שאתם יכולים להגיד שאתם מוכרים – מצאתם?

לצורך הדוגמא, בואו נלך על קיסמי שיניים. מתי השתמשתם בהם בפעם האחרונה? אני אישית, לא זוכר, אבל מסתבר שעם השותפות הנכונה, גם מכירה של מוצר כזה יכולה להפוך אתכם למיליונרים.

איך? יש כמות עצומה של קנטינות, מסעדות, בתי קפה וחדרי אוכל. תארו לכם שאתם מספקים 10% מקיסמי השיניים שנצרכים באותם מקומות – הפוטנציאל הרווחי עצום. זוהי ההזדמנות לשותפות הראשונה שלכם בעסק עם ביקוש גבוה, ואתם צריכים לתת לו מענה.

עכשיו מגיע השלב שבו אתם מחפשים מפיק או סיטונאי, ובונים איתו שותפות נוספת שבה הם מספקים לכם את הקיסמים, ואולי אפילו עוזרים לכם בשילוח. עכשיו אתם יכולים לשבת ברוגע וליהנות מהרווחים שלכם – וזה מה ששותפות טובה יכולה לעשות עבורכם.

זה לא קל כמו שזה נשמע

אחרי שקראתם את האנלוגיה הקודמת, אתם בטוחים שהקמת עסק היא משהו קל – תנשמו עמוק, זה לא קל כמו שזה נשמע.

יש המון שיקולים שאתם צריכים לקחת בחשבון לפני שאתם הולכים על זה. איך תבנו את השותפות? למה שמישהו ייתן לכם את הצ'אנס להפוך לספק יחיד? מאיפה תשיגו את הכסף? מה לגבי הלוגיסטיקה? איך תשלחו את המוצרים שלכם ללקוחות? האם אתם תספקו אותם בכל יום, או שאולי פעם בחודש? מה עם פעם בשבוע? מה תעשו כשיהיו חובות או שלקוחות לא ישלמו, ואיך תכסו אותם?

זוהי רק רשימה חלקית מאוד, וגם כשתצליחו לענות על כל השאלות הללו ואחרות, יתכן מאוד שתמצאו שאלות חדשות וחשובות לא פחות, ואם אתם לא רוצים ליפול – אתם חייבים למצוא גם להן מענה.

נשמע קשוח, איך לעזאזל מקימים עסק?

  1. התחילו עם הצוות והאנשים הנכונים
  2. צרו שותפויות וחיבורים
  3. מכרו מוצר או שירות שהלקוחות באמת רוצים וצריכים
  4. בזבזו כמה שפחות כסף במהלך התהליך

רוב המיזמים נופלים מפני שהם כושלים באחד מהדגשים הללו, ומיזם שייתן להם את מלוא תשומת הלב, כבר נמצא בסיכוי גבוה מאוד לשרוד.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.