Pexels
25 ספטמבר 2019 | ישי טנצר
יזמים, היזהרו מבלוקצ'יין!

אתם שומעים על המילה הזו כל הזמן, ויכול להיות שאפילו שקלתם לעבור לתחום. אבל האם זה באמת כדאי? יתכן מאוד שלא.

בשנה האחרונה, אני עד לתופעה מדאיגה שמתרחשת בסצנת היזמות המקומית והבינלאומית.

יזמים רבים מנסים "לשפר" את הרעיון שלהם על ידי שימוש ב-"באז" שנוצר סביב לתחום הבלוקצ'יין/ICO (הצעת מטבע ראשונית, דרך למימון המונים למיזמי בלוקצ'יין/קריפטו) .

כלומר, הם לוקחים את הרעיון שלהם ומצהירים על שינוי כיוון פורץ דרך, עכשיו המיזם הופך להיות מיזם מבוזר המבוסס על טכנולוגיות בלוקצ'יין, ומתכננים את ה-ICO בהתאם.

הבעיה עם גישה זו, היא בכך שלא כל רעיון /מוצר רלוונטי לתחום של בלוקצ'יין. לרוב, מדובר במשיכה מאומצת כדי ליהנות מהפרסום הרחב שטכנולוגיות בלוקצ'יין זוכות לו, ואפשרות לגיוס כסף רב באמצעות ה-ICO.

בואו נבחן יחדיו את החסרונות שבדבר.

מה כל כך רע בזה?

כדי להצטייר כמיזם בלוקצ'יין, יזמים מתחילים להשקיע זמן ומשאבים רבים כדי ללמוד את תחום הבלוקצ'יין וכתיבת מסמך White Paper (מסמך אינפורמטיבי שמיזמי בלוקצ'יין/קריפטו מפרסמים כדי להציג את הרעיון ולמשוך משקיעים) כמקובל. יוצא מכאן, שיזמים שמבינים היטב בתחום העיסוק שלהם מעבירים את הפוקוס משיפור המוצר ,בחינת שוק וגיוס משתמשים ללימוד תחום חדש שאין להם הבנה בו.

כתוצאה מכך, המיזם מתעכב ואין התקדמות בחזיתות אחרות פרט לכתיבת מסמך ערטילאי המכיל לרוב מושגים והצהרות שאין מאחוריהם דבר.

אחרי מאמץ רב, היזמים משלימים את המסמך ומנסים לפנות למשקיעי קריפטו, אך כאן מחכה להם אכזבה נוספת.

אחרי גיוסים מטורפים במסגרת ICO בחצי השני של 2017 חלה רגיעה וירידה משמעותית בתחום - הציבור התפכח נוכח חברות שגייסו עשרות/מאות מיליונים ב-ICO, והתנפצו כבועה כמה חודשים לאחר מכן.

רוב הציבור הפסיק להשקיע ב-ICO, ומי שנשארו זה משקיעים רציניים ומביני עניין שבוחנים היטב את ההשקעות שלהם ולא רצים אחרי ה-"באז".

משקיעים אלו שואלים שאלות מאוד נוקבות ומנסים באמת לבדוק האם יש טכנולוגיה חדשה מאחורי מיזמי הבלוקצ'יין המתדפקים על דלתותיהם. יזמי "הבלוקצ'יין" הטריים נכנסים לתהליך ארוך ומייגע של מתן מידע נוסף ומענה על שאלות שבסופו של דבר לרוב מוביל לתשובה שלילית, כיוון שהמשקיע הרבה יותר מנוסה מהם בתחום הבלוקצ'יין ומבין שאין שום דבר מאחוריהם.

ישנה נקודה קריטית נוספת: טכנולוגיית הבלוקצ'יין צעירה מאוד, ויש בה הרבה מאוד דברים לא פתורים. לכן, היזמים נאלצים להשקיע מאמץ רב ב"המצאת הגלגל" מחדש  כאשר אם הם היו דבקים בפרדיגמה ה"ישנה" של פיתוח מבוסס טכנולוגיות ווב/מובייל סטנדרטיות, הם יכלו להתקדם הרבה יותר מהר בגלל שימוש ב"אבני לגו" קיימות.

אוקיי, אזי למיזמי בלוקצ'יין אין זכות קיום?

ממש לא! טכנולוגיות הבלוקצ'יין מהווה פרצת דרך מהותית שתשנה את העתיד, ובוודאי שיש כאן הזדמנויות אינספור לפיתוח וחדשנות.

אבל היזמים שנכנסים לתחום זה צריכים להבין את התחום (כמו בכל תחום אחר), ובאמת לרצות לפתח משהו חדש - צריך לנסות לשים את הבאז בצד ולראות האם למיזם/רעיון אכן יש זכות קיום.

אני חושב שתקופת הבהלה לזהב בתחום זה עומדת להסתיים, והגיע זמנם של רעיונות ומיזמים רציניים לתפוס את הבמה. שיהיה בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.