Photo by Suzy Hazelwood from Pexels
11 נובמבר 2019 | מערכת StartIsrael
אז, איך מוצר אחד קטן הצליח לשבור מונופלי ענק? תשאלו את ZOOM

האם אתם מחזיקים ברעיון למיזם בשוק מלא במתחרים מפחידים? על פי אריק יואן אתם יכולים להיכנס לתחום, ואף להצליח משמעותית.

מונופולים קיימים שנים על גבי שנים, ונראה שעולם היזמות הוא אחד העולמות המנוגדים אליהם – הוא משלב חדשנות, תחרות ושיתופי פעולה שמאפשרים ליצור עולם טוב יותר, ולכן השאלה "איך מוצר אחד יכול לשבור מונופול" עשויה להיות מבלבלת.

לשאלות טובות צריך להביא גם תשובות טובות, ולצורך העניין גויסו אריק יואן, מייסד ומנכ"ל ZOOM וג'ים שיינמן (Maven Ventures).

יואן התחיל לספר על ההיסטוריה שלו, שהחלה בסיסקו במספר תפקידים בכירים. לאחר הצגת הרקע, נתקלנו בשאלה מעניינת – המוצר של יואן יצא בשוק שכבר כלל מתחרים חזקים, ועדיין הפך למוצר מצליח מאוד. יואן השיב שהיה מדובר בחשש אמיתי, ולמעשה – רוב האנשים ייעצו לו שמדובר במהלך מסוכן במקרה הטוב, אך בסופו של יום, יואן הלך לפי קו מנחה – הוא שאל לקוחות וראה שיש הרבה אי שביעות רצון בקרב אותם משתמשים, ומבחינתו יש מנטרה פשוטה – אם ישנם לקוחות שאינם מרוצים, יש כאן אפשרות לפרוץ לשוק. השנתיים הראשונות כללו בעיקר פיתוח ושכלול של המוצר, מתוך המוטו המשלים – אם תפתחו מוצר טוב שהלקוחות יהיו מרוצים ממנו, הוא יצליח.

שיינמן חיזק אותו באמצעות הצבעה על כך ששוק המובייל התחזק מאוד באותן השנים (2011), וזום נתנו מענה שאותן ענקיות לא הצליחו לתת בצורה טובה, מה שגם חיזק את ההשפעה של האפליקציה בצורה משמעותית.

השיחה המשיכה לגבי טיפים ועצות עבור מיזמים שנמצאים בשלבים הראשוניים – מה כדאי לעשות? על פי יואן, יש שני דברים חשובים:

אם יש לכם הבנה טובה של המוצר, אתם לא בהכרח חייבים להקים את המיזם עם עוד שותף. אתם כן יכולים לשכור צוותים ומומחים בתחומים שאתם צריכים, אבל בסופו של יום אתם תחסכו המון כסף – וזה לא משנה אם המשקיעים רוצים שתיקחו שותף: אם אתם מרגישים שאתם לא צריכים, אתם יכולים להתנהל לבד.

העצה השנייה הייתה לחפש משקיעים שישקיעו כי הם מאמינים בכם ולא במוצר – זו צריכה להיות האסטרטגיה העיקרית. שיינמן חיזק את הנקודה הראשונה עם כך שבערך 10% מהיזמים הם מייסדים בודדים, ו-30-40% הם צמדים, מה שנחשב ל"מספר האופטימלי" בתחום, ועל כך שעם הבנה מספקת בעולם המשקיעים, אפשר להתמקד במשקיעים ספציפיים להשגת מטרות מסוימות.

אנקדוטה מעניינת הייתה שהצמד מכיר כבר לפני, ואף מצא ביחד את השם ZOOM – תהליך שלקח זמן לא מועט, עד לרמה שגם בשבוע שלפני ההשקה, טרם היה שם.

ומה לגבי זום בעתיד? יואן ענה שהוא מעולם לא חשב על טווח של 3 שנים ומעלה, אך לגבי השנה הקרובה – יואן השיב כי הוא מחפש איך לגרום ללקוחות להיות יותר מרוצים, בשילוב עם עידוד הצמיחה בחברה – עם נתונים שעומדים כרגע על חצי מיליון עסקים רשומים ומיליוני משתמשים רגילים מרחבי העולם.

יואן מרחיב שאחת מהסיבות ל"עיכוב" בפיתוח שלקח שנתיים, נגרמו בעקבות העובדה שהם רצו לפתח תשתית אמיתית שתאפשר סקיילינג עתידי בקלות, וזה אכן השתלם להם. שיינמן מוסיף גם ששירות הלקוחות מדהים, ודואג להשתפר ברמה מתמדת ולתקן דברים כמעט בזמן אמת, תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.


המאמר נכתב בשיתוף Startup Grindקהילת היזמים הגדולה בעולם!

הסרטון פורסם במקור באתר Youtube

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.