Photo by ROOM on Unsplash
21 נובמבר 2019 | מערכת StartIsrael
4 סיבות למה העיסוק הצדדי שלכם לא יהפוך לעסק מצליח בכוחות עצמו

44 מיליון אמריקאים ומאות אלפי ישראלים עוסקים בעיסוק צדדי, ואין ספק שמדובר בנושא מבורך. אבל בסופו של יום, יש הבדל עצום בין עיסוק צדדי לבין פרויקט שהופך לעסק מרוויח. איך תיצרו את ההבדל?

אתם מציבים לעצמכם יעדים מכובדים: כשאתם חוזרים הביתה מהעבודה, אתם פותחים את המחשב כדי להמשיך ולעבוד על אתר האיקומרס שאתם מקימים, בודקים רכישות באתרים אחרים, מביאים טראפיק לאתר אחר ושוכרים פרילנסרים שיעזרו לכם להגדיל את העסק.

בסופו של יום, אתם רואים תוצאות – העיסוק הצדדי הופך לעסק של ממש שמאפשר לכם לפרוש מהעבודה הרגילה שלכם ולהחזיר את השליטה בחיים שלכם – זהו הרעיון, לפחות.

אתם לא עובדים שעות הנוספות בשביל הכיף שלכם או של מישהו אחר, אתם עושים את זה כי אתם משקיעים בעתיד שלכם – ואתם לא לבד, בגלל שמיליוני אמריקאים חושבים ופועלים כמוכם.

למעשה, כ-44 מיליון אמריקאים מתפעלים מקצוע צדדי משלהם, לפי מחקר שנערך על ידי Bankrate, אבל כמו שאתם כבר יכולים לנחש, לא כל העיסוקים הנ"ל הופכים לעסק של ממש – המחקר מצא שהרווח הממוצע מהעיסוקים הצדדיים לא עומד על יותר מ-200 דולר בחודש.

למה? מפני שיש הבדל עצום בין "קצת כסף אקסטרה" בכל חודש לבין הקמה של ארגון, או כמו שג'יימס פני, המייסד של חברת JCPenney אמר פעם "צמיחה היא לעולם לא תוצר של מזל".

והוא צדק. העיסוק הצדדי שלכם לא יהפוך ל"מכונת החופש" שאתם מעוניינים בה אלא אם כן אתם פועלים בהתאם לרעיון זה ועובדים קשה כדי להגיע אליו. הנה ארבעה דברים שיכול להיות שאתם לא עושים, ועומדים בדרככם מלהפוך את הפרויקט הצדדי לעסק צומח ורווחי.

בניית עסק אומרת לעשות דברים שלא תמיד משתלמים מיידית

הרבה מהצעדים הנחוצים לבנייה של עסק שצומח ומחזיק לטווח הארוך לא מסתדרים בד בבד עם התוצאות המהירות שהרבה אנשים מעוניינים בהן. הרבה מאותם 44 מיליון אמריקאים פשוט רוצים להרוויח עוד כסף בחודש זה, בחודש שאחריו ועוד חודש לאחר מכן.

הבעיה היא, שבניית עסק מוצלח דורשת מכם לא רק לעבוד על המשימות שיכניסו לכם כסף בזמן הקצר, אלא גם אלו של הטווח הארוך על ידי בניית מומנטום. לא מאמינים? לאמזון לקח עשור עד שהארגון נהיה רווחי.

חושבים שהחברה הזאת מחוץ להישג היד שלכם? הנה עוד דוגמא: ג'ו אוור, המייסד של חברת Mattress Clarity, המחדשת שטיחים ומחצלות, מסביר ש"כאשר אתם מנסים לבנות עסק שמרוויח 7 ספרות, הרבה מהדברים שאתם עובדים עליהם לא משתלמים באופן מיידי. למעשה, יתכן שהם לא ישתלמו לכם במשך שנים".

מפחיד? אוור ממשיך "בעסק שלי, ידעתי שאני צריך לבזבז זמן וכסף על SEO, מיתוג ושיווק תוכן, ואלו היו דברים שלא החזירו לי תפוקה מיידית. עכשיו, לאחר כל השנים – הם מאוד משתלמים עבורי."

לרוב עוסקי הצד יש מספר עיסוקים כאלו

הדבר הראשי עבור אדם שמתחיל עיסוק צדדי הוא שלרוב, הם לא מתחילים בעיסוק אחד. למעשה, הוא מתחיל אחד, מתחיל להרוויח כסף. לצורך הדוגמא, הוא מרוויח עוד 1,000 דולר. אנשים רבים יעדיפו לפתוח עיסוק נוסף במקום להשקיע בעסק הקיים ולתת לו להרוויח 5,000$ בחודש, או אפילו 10,000$.

בסופו של יום, למרבה בעיסוקים יש שלושה עסקים שעובדים בו זמנית, ומניבים לו 1,000$ בחודש. אבל האדם שעומד מאחוריהם מרגיש שאין לו יותר מדי אנרגיה או משאבים לאף אחד מהם - בעלי עיסוקי צד רבים מתלוננים שהזמן והאנרגיה שחסרים להם מונעים מהם להתפתח.

אל תשכחו את מה שסטיב ג'ובס אמר ב-1997 בכנס מפתחים של אפל: "אנשים חושבים שפוקוס אומר להגיד כן לדבר שאתם רוצים להתמקד בו, אבל זאת ממש לא המשמעות. זה אומר להגיד לא למאה רעיונות אחרים שנמצאים שם. אתם חייבים לבחור בזהירות. למעשה, אני גאה בדברים שלא עשיתי באותה רמה שבה אני גאה בדברים שעשיתי, מפני שחדשנות היא להגיד "לא" ל-1,000 דברים.

רוב האנשים מחזיקים ביותר מעיסוק צדדי אחד, אבל החוכמה היא לתת את תשומת לב הראויה לעיסוק הראשוני שלכם, ולהגיד לא לכל השאר.

אתם כמעט תמיד תגיעו למטרה ששמתם לעצמכם

האמת מאחורי עסקים היא שאתם כמעט תמיד תקבלו החזר על ההשקעה שלכם – אתם הולכים לקבל את מה שאתם מצפים. כאשר אתם מתחילים לפעול למען עיסוק צדדי שיניב לכם 1,000 דולר בחודש, אתם כנראה תצליחו בסופו של דבר להגיע לסכום הזה בחודש, אך כשאתם מציבים לעצמכם יעד של 10,000$, אתם כנראה גם תצליחו, כל עוד תתמידו.

טוני רובינס הסביר את זה יפה בפוסט בבלוג שלו "הדבר היחיד שמונע מכם להשיג את מה שאתם רוצים, הוא אתם."

כאשר אנשים עם עיסוק צדדי לא ממשים את היעדים שלהם, זה כמעט תמיד מפני שהם התמקדו במטרה הלא נכונה: עיסוק צדדי עם קצת כסף. הם בעצם אומרים "אני רוצה להצליח", אבל הם לא עושים את הפעולות הנכונות כדי שזה יקרה. לכן, אין ספק שבסופו של דבר תגיעו למטרה שלכם – אבל השאלה היא, מהי המטרה שלכם מלכתחילה?

אתם לא יכולים להיות גם הסוס, גם הכרכרה וגם העגלון

כאשר אנשים ניגשים ליצור לעצמם עיסוק צדדי, הם עושים הכל בעצמם. לרוב, אותם אנשים הם בעלי משמעת עצמית, עובדים קשה ויעילים. הם יודעים מה הם עושים, יודעים איך לעשות את זה, והם לא סומכים על אף אחד אחר, ודווקא בגלל זה – זה מה שמונע מהעסק שלהם לגדול. ככל שאתם לא סומכים על אנשים אחרים, אתם פחות תצליחו לגייס, לאמן ולסמוך על אחרים שיעבדו בשבילכם.

ג'ורג' קונידיס הוא מומחה SEO ויועץ עסקי שדיבר על הנושא "אם אתם הולכים לבנות ארגון גדול, אתם לא יכולים לעשות הכל בעצמכם – אתם חייבים ללמד אנשים לעשות עבודה באיכות גבוהה, אתם חייבים לתת להם שאיפות, ואתם חייבים להפוך למנהיגים, ולא רק להיות אנשי ביצוע. רוב האנשים עם עיסוק צד לוקים בבעיה זו – הם מנסים להרוויח כסף מהיר מאשר לבנות ישות רווחית עם הרבה חלקים שנעים ועובדים בה.

בעוד העיסוק הצדדי באמת מתאים לעשיית רווח מהצד, הסיכויים נמוכים (או אפילו בלתי אפשריים) שהעיסוק הצדדי שכם יהפוך למשהו גדול יותר, אלא אם כן אתם נוקטים בפעולה מכוונת כדי להפוך אותו ליותר מסתם משהו שמעסיק אתכם כמה שעות בחודש.

מיותר לציין שאין שום פסול בעבודה צדדית, אבל יש משהו פסול בלצפות שהעיסוק הנ"ל יצמח לעסק משגשג, אם לא תבדקו לאן אתם מכוונים. שיהיה בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.