3 פברואר 2020 | דוד אלמגור
מה חשוב לדעת לפני שמקימים סטארטאפ? (פינה חדשה)

רק אחד מתוך עשרות סטארטאפים שורד לאורך זמן, זו עובדה. ובכל זאת, סטארטאפים חדשים נולדים בכל יום. זאת למרות שהקמה של סטארטאפ כרוכה בתהליך לא פשוט, הדורש ידע מגוון בנושאים רבים ושונים, כגון: שיווק, מימון, היבטים משפטיים, הבנה טכנולוגית, מכירות, ניהול צוות ועוד. במסגרת הפינה החדשה, נפרסם בכל שבוע טיפים פרקטיים מאת דוד אלמגור, שיסייעו לכם עוד הרבה לפני שאתם עושים את הצעד הראשון בהקמת המיזם שלכם.

במסגרת פינת "הטיפ השבועי" אפרסם בכל שבוע סדרת טיפים פרקטיים תחת נושא מסויים שמעסיק סטארטאפיסטים ויזמים. הטיפים הללו "נכתבו בדם", ומבוססים על ידע וניסיון שצברתי במהלך שנים של פעילות עסקית.

מי אני? 

שמי דוד אלמגור, מהנדס אלקטרוניקה בהכשרתי. בתחילת הקריירה שלי הייתי מהנדס ומנהל בכיר בתעשיות הרכיבים והתקשורת וב-22 השנים האחרונות אני יזם סדרתי. זכיתי להקים מספר חברות בתחומים שונים (חומרה ותוכנה), ולהגיע איתן ל-3 אקזיטים. כיום (בין היתר) אני מייעץ ומסייע ללא תמורה ליזמים בתחילת דרכם.

מטרת הפינה היא לספק לכם טיפים פרקטיים במגוון נושאים בהם אתם צפויים להיתקל בעת הקמת מיזם חדש ובשלבי צמיחתו הראשונים. על מנת שנשאר ממוקדים, כל מאמר אתמקד בכמה טיפים בנושא מסוים. אז נתחיל עם הנושא הראשון, שהוא לא במקרה גם נקודת ההתחלה:


כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמקימים סטארטאפ

הקמת סטארטאפ היא תהליך לא פשוט הדורש ידע מגוון בנושאים רבים כגון: שיווק, מימון, נושאים משפטיים, הבנה טכנולוגית ועוד, אך לפני שאתם עושים את הצעד הראשון בהקמת המיזם שלכם, יש כמה דברים שכדאי לכם לדעת ויחסכו לכם הרבה זמן וכאב ראש בהמשך הדרך.


טיפ 1 - הצורך או הבעיה

יש יזמים (בישראל זה די נפוץ), אשר ממציאים פתרון או טכנולוגיה, מתאהבים בהם, ואח"כ מתפנים לחפש את הבעיה שהפתרון הזה יפתור. בדרך כלל זה לא עובד. הסדר הנכון הוא: חפש צורך או בעיה, ואז תמצא לה פתרון. יתכן מאוד שהפתרון הזה שונה לגמרי מכל פתרון אחר שהיית חושב עליו אם לא ידעת קודם מה הבעיה. ואם כבר מצאת בעיה, אז עדיף שתהיה גדולה וכואבת, ושאנשים או גופים יהיו מוכנים לשלם הרבה כדי לפתור אותה. ושהפתרון שלה יעשה שינוי משמעותי בעולם. ורצוי גם שיהיה משהו שעוד לא נעשה. הקמת מיזם היא תהליך קשה, ארוך וכואב, ואם כבר להתחיל אז בואו ננסה להותיר חותם משמעותי על העולם.


טיפ 2 - הצוות המקים

לבד זה קשה מאוד. חברות מצליחות בדרך כלל קמות סביב צוות. במיזם טכנולוגי רצוי שיהיה לפחות יזם אחת טכנולוגי ואחד נוסף עם אוריינטציה עסקית וניהולית. אם יש עוד יזמים עם יכולות נוספות זה בונוס: גיוס כספים, ניהול המוצר, שיווק, מכירות, אופרציה וניהול כספים. גם המשקיעים מניחים את כספם על הצוות, לא על הרעיון. אם יש צוות חזק, אז גם אם יסתבר שהכוון הראשון לא מוצלח, הצוות יהיה מספיק חכם וגמיש כדי לשנות כוון ובזמן.

בשנים הראשונות אתם תבלו עם השותפים המייסדים שלכם יותר שעות ערות מאשר עם המשפחה שלכם, לכן כדאי שתבחרו שותפים שכיף לעבוד איתם יחד, ושכמובן כולם יהיו תותחים. דאגו לחתום על הסכם מייסדים, ולהגדרת תפקידים מראש, כך שתחומי האחריות יהיו מוגדרים היטב, ומוקדם.

החברה צומחת מלמטה, ובהמשך יתכן שיהיה צריך לשנות או להגדיר תפקידים מחדש. בעניין הזה רצוי להישאר גמישים. עוד בונוס: אם יש בצוות המקים אדם מנוסה שהקים כבר כמה סטארטאפים, ואולי אף מכר חברה ועשה אקזיט אחד או שניים, זה יכול למנוע הרבה טעויות ולקצר טווחים למטרה. גם משקיעים מרגישים יותר נוח במצב כזה. זה התפקיד שלי במיזמים שאני מעורב בהם - המבוגר האחראי. 


טיפ 3 - פוקוס פוקוס פוקוס

בשלבי החיים המוקדמים של מיזם, מיקוד היא מילת מפתח. מדובר בכל נושא במיזם: מה למכור (מוצר, שירות, פלטפורמה, פתרון וכו'), מודל עסקי, הדרך לשוק, היכן למכור (גיאוגרפיה) ועוד. באים אלי המון יזמים שופעי רעיונות וכוונים שונים, וכשאני שואל אותם שאלה בנושא כלשהו, נניח המיקוד הגיאוגרפי, הם עונים לי: גם וגם וגם. גם ארה"ב, גם אירופה, גם אסיה, גם אוסטרליה. או מה המודל העסקי? גם מוצר, גם שירות, גם פלטפורמה, נמכור גם לצרכן הסופי וגם לעסקים. מתכון בטוח לכישלון.

בשלבים הראשונים חייבים להתמקד בבחירה אחת בלבד מתוך כל האפשרויות. למשל: נפתח ונמכור מוצר פיזי, באירופה בלבד, במכירה ישירה (ולא דרך מפיצים), לעסקים גדולים בתחום האנרגיה. לאחר שהצלחנו להוכיח שהעסק שלנו יציב ומכניס כסף, מביא ערך ללקוחות במיקוד מסוים, ניתן להוסיף משתנה אחד נוסף (אחד בלבד!), נניח גיאוגרפיה חדשה אחת, ורטיקל עסקי או דרך הפצה נוספת. מיקוד אינו מבטיח את ההצלחה אבל בלעדיו הכשלון כמעט ודאי.


טיפ 4 - תנאי הסף לפני שאתם בכלל מקימים מיזם 

כפי שנכתב בטיפ הקודם, מיקוד היא מילת מפתח. כדי להתמקד במיזם, המייסדים חייבים להקדיש לו זמן, מאמץ וחשיבה רבים. קשה מאוד לעשות זאת במשרה חלקית. אחד התנאים החשובים להצלחת מיזם הוא שבמידת האפשר, המייסדים יתפטרו מעבודות קודמות וישקיעו עצמם 200% במיזם. קל יותר לעשות זאת בגיל צעיר כשההתחייבויות מועטות, אבל תמיד עדיף שכך יהיה.

המייסדים צריכים לצפות לכך שבחודשים הראשונים, עד שנה בדרך כלל, לא תהיה להם כל הכנסה. אם כן, הם חייבים להסתמך על חסכונות, עזרה ותמיכה מהמשפחה, ודמי אבטלה אם ניתן. רק כאשר המיזם עומד על רגליו, גייס כסף ממשקיעים חיצוניים או החל למכור ולהרוויח, יוכלו המייסדים למשוך משכורת קטנה, לרוב קטנה בהרבה מזו שהורגלו אליה כשהיו שכירים. לכך מצפים המשקיעים אשר מעוניינים שרוב הכסף שגוייס יושקע בפיתוח המוצר והשוק, ופחות במשכורות ליזמים.


הטיפים באדיבות דוד אלמגור, מנטור עסקי לסטארטאפים

לחצו כאן לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ חינם 

*כל הזכויות לטיפים במאמר זה שמורות לדוד אלמגור ©

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.