25 אוגוסט 2020 | מערכת StartIsrael
מה בין מערכות מידע (IS) לטכנולוגיות מידע (IT)?

לא פעם אנשים מבלבלים בין מערכות מידע לטכנולוגיות מידע. נכון, מדובר בשמות דומים למדי ובמושגים בעלי חפיפה מסוימת מבחינת תוכן, אך יחד עם זאת קיימת הפרדה ברורה ביניהם ובהגדרותיהם. בכתבה הבאה ננסה לפזר מעט את הערפל העומד מאחורי השמות הללו, ולעמוד על הדמיון והשוני בין מערכות מידע לטכנולוגיות מידע.

מערכות מידע - למידת מכלול התהליכים הנוגעים בעיבוד מידע

מערכות מידע זהו שם כולל לקבוצת תהליכים, אמצעים ואנשים שתפקידם לאחסן, לייצר, ליישם ולהפיץ מידע. תהליך הפקת המידע נעשה באמצעות משאבים ומערכות משנה שונות, במקרים רבים כאלו אשר מבוססי טכנולוגיה או מחשוב. עם זאת, מערכות מידע מתבססות גם על כלים ידניים והון אנושי.

מבחינה אקדמית ניתן לומר, שמערכות מידע הוא מעין שילוב בין מנהל עסקים למדעי המחשב. תואר במערכות מידע עוסק בלמידת כלל התהליכים הנוגעים בעיבוד המידע. יש חשיבות גדולה לפן הטכנולוגי כמובן, אך בנוסף לו מושם דגש גדול על רכישת כלים ניהוליים ואחרים, אשר אינם תלויי מחשוב. בין הקורסים הנלמדים בתואר זה אפשר למצוא כאלו העוסקים בתורת המידע, מדעי החברה ויסודות הניהול. קריירה בתחום יכולה להתפרש לטווח רחב מאוד של משרות, ביניהן ניתוח סיכונים, כרייה ואנליזה של נתונים, ניהול תשתיות ועוד ועוד.

 

טכנולוגיות מידע – ההתמקדות בהיבט הטכנולוגי

טכנולוגיות מידע הן למעשה ענף פנימי בתחום מערכות המידע אשר עוסק בכריית המידע על בסיס יסוד טכנולוגי או דיגיטלי. בשונה ממערכות מידע, אשר עוסקות במכלול השלם של תהליכי המידע השונים והמשאבים להפקתו, טכנולוגיות מידע, כמשתמע משמן, מתמקדות רק בהיבט הטכנולוגי.

לטכנולוגיית מידע חשיבות עצומה בתחום מערכות המידע. המידע שלהן מקיף ומדויק לאין ערוך בהשוואה לכלי כריית מידע אחרים. בנוסף הן מצליחות להביא לפתרון מוצלח של מגוון בעיות מורכבות, ומשתפרת כל העת באפשרויות ניהול המידע והנגשתו באופן ידידותי למשתמש. בשנים האחרונות חלה התפתחות עצומה בטכנולוגיות אלו, שהביאה בתורה לתמורה משמעותית במערכות המידע ובמגוון שלם של תחומים בהן הן פועלות - רפואה, פיננסים, חינוך, שירותים ועוד רבים.

רכישת מקצוע בתחום זה תתחיל לרוב מתואר במדעי המחשב או במערכות מידע, והיא אכן דורשת ידע לא מבוטל בתחומי הסייבר והנתונים. קורסים אופייניים לתוכנית לימוד מוכוונת טכנולוגיות מידע, יעסקו בדרך כלל במתמטיקה, סייבר, שפות תכנות ועיצוב מסדי נתונים. המשרות בתחום זה מגוונות וכוללות בין היתר בינה עסקית, ניהול מסדי נתונים, אבטחת סייבר וכדומה. 

 

מושגים שונים אך בלתי נפרדים

בעולם של ימינו תחום מערכות המידע אינו שלם בלי טכנולוגיות המידע, אשר מהווה את חלק הארי בתוכו. עם זאת חשוב להבין שמדובר בשני מושגים שונים זה מזה, אשר דורשים התמקצעות שונה, יכולות שונות, ומתן דגש על כלים שונים. עניין זה חשוב במיוחד כאשר שוקלים קריירה בתחום המחשב ומתלבטים באיזה כיוון להתמחות. שני תחומים אלו עשויים להוביל לאפיקים תעסוקתיים שונים בתכלית, ולכן כדאי לשים לב להבדל ביניהם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.