https://www.pexels.com/
7 אוקטובר 2020 | מערכת StartIsrael
רוחות חדשות בעולם הרפואה – המכשירים שעושים את השינוי

בכל מקום ובכל זמן, הטכנולוגיה המשרתת אותנו הולכת ומתפתחת ללא הרף. אחד הענפים המרתקים ביותר מבחינת פיתוחים טכנולוגיים הוא ענף הרפואה, בו צצים חדשות לבקרים מכשירים חדשים, המיועדים לשפר את בריאותנו ואריכות ימינו. במאמר הבא נציג כמה מהחידושים הטכנולוגיים המוצלחים שנעשו בשדה זה בשנים האחרונות.

בקצב הלב

דפיברילטור, או מפעם בעברית תקינה, הוא מכשיר שרובנו מכירים מסרטים וסדרות, או לחילופין מעמדות הדפיברילטור המשולטות במקומות ציבוריים. מהותו של מכשיר זה היא החזרת קצב הלב לפעילות תקינה באמצעות מכת חשמל (פולס) המועברת דרך אלקטרודות צמודות ללב. לא מעט אנשים נעזרים בשירותיו של מכשיר זה, ומתהלכים כאשר בגופם מושתל דפיברילטור לבבי, שיודע לתת את השוק הנכון ברגע הנכון.

בזמן האחרון חלה טלטלה בתחום הדפיברילטורים בדמות תצורה חדשה של המכשיר שנכנסה לשוק – דפיברילטור תת עורי. בגרסתו התת עורית מושתל המכשיר באזור בית השחי ולא בלב. האלקטרודות שלו בטוחות יותר לשימוש ומיועדות לזמן ארוך יותר. בנוסף, הסיכון לפתח זיהום או סיבוך כתוצאה מהימצאותו של המכשיר, קטן בהרבה לעומת מקבילו הלבבי, והטיפול כנגד זיהומים שבכל זאת התפתחו הוא חודרני ופולשני הרבה פחות.

דפיברילטורים הולכים ומשתפרים לאורך הזמן, ולהערכת המומחים קרב היום בו המכשור יגיע לרמת Leadless System, בו הגורמים המושתלים יהיו מזעריים עוד יותר מהיום, וכמעט ולא יחוללו שום הפרעות.

 

מסדר זיהוי

חלק גדול מעבודת הרופא כרוכה בזיהוי ואבחון נכון של בעיות הפציינטים. באמצעות ניסיון העבר, התמצאות נרחבת בנתונים, וכן מידה מסוימת של אינטואיציה, פועל הרופא כדי להגיע לאבחנה הנכונה. לא פעם מדובר במלאכה סבוכה למדי, היות ועולם המחלות הוא כמעט אינסופי, ורבות מהן באות לידי ביטוי באמצעות סימפטומים דומים.

מהפכת המחשוב שיכללה את יכולת האבחנה, והפכה אותה ליותר ויותר מבוססת מכשור טכנולוגי, אשר טומן בחובו פוטנציאל עצום לעומת הידע האנושי המוגבל. אחת המערכות המעניינות ביותר בתחום זה הינה מערכת ה-Filmarray המשמשת לסריקה של פתוגניים (מחוללי מחלה) בהתאם לסימפטומים עליהם מתלונן הנבדק. המערכת יודעת להבדיל בין ארבעים פתוגניים שונים, ומביאה תשובה מדויקת תוך שעה. מדובר בשיפור עצום הן במהירות והן ביכולת הדיוק, בהשוואה לבדיקות המעבדה המסורתיות. הודות למערכת חדשנית זו, הטיפול במחלות זיהומיות נעשה יעיל פי כמה.

 

כולנו "בני הדם"

תרומת דם היא תהליך ידוע ומוכר. רבים מאיתנו תורמים אחת לכמה זמן מנת דם, אשר מסייעת לטיפול ולמחקר. מכשיר חדשני שפותח לאחרונה משפר את בטיחות מנות דם הנתרמות, ומאפשר להשתמש בהן במגוון רחב יותר של אפשרויות. המערכת הקרויה Intercept, מבצעת ניקוי וטיהור של הדם מחיידקים ווירוסים המצויים בו.

לאחר התרומה, מנות הדם מפורקות למרכיבי הדם השונים לצורך השימוש בהן. חלק מהמרכיבים המפורקים מאוחסנים בטמפרטורת החדר, דבר אשר גורם לגדילה של חיידקים עליהן. המערכת המתוארת גורמת לניקיון של חיידקים שהתפתחו, וכתוצאה מכך המנות בטוחות הרבה יותר לשימוש. מערכת זו זכתה בשנים האחרונות לאישורים מגופי הבריאות הגדולים בעולם, והיא הוטמעה בלא מעט בנקי דם גדולים ברחבי אירופה וארצות הברית. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.