16 יוני 2021 | אל״מ י׳ - מפקדת ממר״ם
הענן הצה״לי של ממר״ם במבצע שומר החומות

מפקדת ממר״ם בטור מיוחד לסיכום מבצע שומר החומות מהזווית של הענן המבצעי של צה״ל. אפילו טובי האנשים ב-AWS צריכים לקרוא את זה.

שמי י' ואני מפקדת יחידת ממר"ם המיתולוגית שנמצאת תחת לוטם באגף התקשוב וההגנה בסייבר. יחידת ממר"ם של ימינו הינה מרכז הענן והמחשוב של צה"ל. בחרתי לקחת אתכם למסע של השתנות והתפתחות היחידה למעצמת הענן והמחשוב הצה"לי שהינה בבסיס העליונות הקיברנטית הצה"לית והלוחמה הרב-מימדית ורב זרועית באינטרנט המבצעי של צה"ל שעבר למעשה את טבילת האש המשמעותית הראשונה במבצע "שומר החומות".

המסע הזה הינו תולדה של תהליך עמוק ומערכתי שכלל מחקר, פיתוח ובעיקר תיעוש של פלפורמות הענן הצה"לי, הכוללות היום אקו-סיסטם שלם של יכולות דיגיטליות, שירותים ייחודים, רובסטיות ושרידות המאפיינת מעצמת ענן ולא פחות חשוב "רוח" לחימה ייחודית המספקת את הכלים המיטבים במלחמה על זמינות הפלטפורמות והיישומים הדיגיטלים שהינם אמצעי הלחימה במערכה הקיברנטית.

בתחילת העשור השלישי למאה ה-21 מעצימה היחידה את ההחלטה האסטרטגית בביסוס נכסי פלטפורמת העננים הצה"לים, תחת מצפן הרמטכ"ל המבטא את תפיסת הניצחון מהקצה ועד לקצה באמצעות כלים ויכולות המייצרים את האפקטים הרלוונטיים בשדה הקרב הקיברנטי, תחת רציונל של דיוק, קטלניות, רב מימדיות ורב-זרועיות.

היחידה בנתה למעשה את הנכסים המרכזיים המשרתים את האינטרנט המבצעי ובתהליך הנדסי מורכב ומתוכנן פעלה במהלך השנה האחרונה לתיעוש יכולות, יצירת שירותים מתקדמים לכלל בתי התוכנה המפתחים את היישומים, וביצירת הקישוריות הדיגיטלית האיתנה המאפשרת את האפקטים הרב-מימדיים ורב-זרועיים.

היה זה אתגר משמעותי לייצר רובסטיות, יכולות ניטור, כלים שמאפשרים מימוש של תפיסת הDevOps ולא פחות חשוב, כל זאת בארכיטקטורה מוגנת המאפשרת חופש פעולה קיברנטי בפלטפורמות השונות.

ערב המבצע אנחנו נמצאים למעשה במוכנות גבוהה ביותר עם השלמת נוהל קרב סדור על פיו פעלנו על מנת לקיים את תרגיל "מרכבות האש", הן בהיבטי הפלטפורמות, מנגנוני הקישוריות ויכולות סביבת העבודה הדיגיטלית. אך לא פחות חשוב מכך הרוח שנשבה ביחידה הינה רוח של מסוגלות המלווה בתחושת עוצמה המבוססת על חיכוך נרחב, ריבוי מודלים עומסים, עבודה עמוקה על זמינות ורציפות הפלטפורמות והשירותים וניסיון משמעותי המבוסס על תרגולות ואימונים בשנה החולפת תוך חיכוך בהקמת יכולות טקטיות מבוססות פלטפורמות דיגיטליות על בסיס חטיבות "גדעון".

להיות מפקדת יחידה במבצע ייחודי שתכליתו היא מהירות, דיוק באפקטים ויצירת התנאים המיטבים עבור הדרג המדיני ליצירת הרתעה וביטחון לתושבי מדינת ישראל באשר הם, היא תחושה מדהימה.

ההבנה כי היכולת לייצר את הדיוק והאפקטים של היכולות השונות המפותחות על גבי הענן והעננונים באינטרנט המבצעי, לאפשר את אורך הנשימה של העורף ע"י אבטחת זמינות ב-100% של ערוץ ההתרעה שמתבסס על פלטפורמה ייחודית שקיימת ומופעלת ביחידה, לקיים את יכולות הקולבורציה השונות – הן לצורכי שיח מבצעי והן לצורך תהליכי משא"ן ולוגיסטיקה לאורך הלחימה על בסיס השירותים הרבים שהיחידה מספקת במרחבי הפעולה הדיגיטלים השונים בצה"ל – היא תחושה מדהימה של יכולת ואחריות נרחבת.

היחידה מורכבת בסופו של דבר ממיטב בנותינו ובנינו הטכנולוגיים, רובם ככולם צעירים, מוכשרים וחדורי מוטיבציה, והערך הייחודי במימוש יכולותיהם תוך יצירת והעצמת העליונות הקיברנטית, הוא ביטוי נפלא של ישראל ובתוך כך צבא הגנה לישראל – אומת הסטארט אפ.

שנים עשר ימים של עשייה דיגיטלית ייחודית כמעצמת ענן, המאפשרת אפקטייים קיברנטיים המעצבים את המערכה הקינטית, עבודה במשמרות סביב השעון, המשלבת את טובי המוחות בסדיר ובמילואים, חשיבה מחוץ לקופסא ליצירת רובסטיות במלחמה על הזמינות והערך המבצעי בעומס של משתמשים ויכולות שהכפיל את עצמו, הינם ביטוי של הנדסת מערכת, ארכיטקטורה איתנה ובעיקר רוח אמיצה של יצירה וערך מבצעי.

מסכמת את המבצע בתחושת גאווה עצומה לפקד על יחידה נפלאה שכזו ולא פחות חשוב להיות חלק מיחידת לוטם אשר הינה היחידה הטכנולוגית הבונה את מכלול הפלטפורמות הדיגיטליות הצה"ליות ואת היכולות המאפשרות את הפעולה הקיברנטית.

ומכאן ניקח את התובנות והלקחים ונממשם – לזמינות איתנה במערכה הבאה.




תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.