20 יולי 2021 | מערכת StartIsrael
הטכנולוגיה שמטפלת במיגרנה

עבודה בהייטק נוטה להיות אינטנסיבית ולחוצה. היא כוללת שעות ארוכות של ישיבה מול מחשב בחלל רועש ושהות של פרקי זמן ממושכים בחדרים המוארים באמצעות תאורה מלאכותית בוהקת. מרבית העובדים נוטים לנהל אורח חיים יושבני, לפחות במשך מרבית השבוע. הם סובלים ממחוסר כרוני בשעות שינה ושפע קפאין בשביל תחושת הערנות והנמרצות.

רבים מעובדי ההייטק מדווחים על כאבי ראש ועל מיגרנות תכופות, ולא פלא. במבט בוחן נראה שמאפייני העבודה בהייטק ואורח חייהם של העובדים דומים באופן מחשיד לרשימת הטריגרים הנפוצים של מיגרנות, אותם מניעים שיכולים להביא להתפרצות כואבת ומגבילה של התקף מיגרנה.  

מיגרנה מוגדרת כמצב נוירולוגי המאופיין על ידי כאב ראש פועם בעוצמה בינונית עד חזקה לרב בצד אחד של הראש ותסמינים נוספים כגון בחילות, הפרעות בראיה, רגישות לאור או רעש ועוד. מיגרנה יכולה להימשך בין 4 ל- 72 שעות ופוגעת בהתנהלות היומיומית. 1 מתוך כל 7 אנשים בעולם סובל ממיגרנות, דבר היכול להשפיע מהותית על הנוכחות בעבודה, על התפוקה והיעילות, ופגיעה באיכות החיים של הסובלים. מיגרנות משפיעות על העובדים בכל המגזרים, ואינן פוסחות על עובדי ההייטק.


בהינתן התנאים המוכתבים מראש של העבודה בהייטק, האם בכלל אפשר למנוע או להוריד את תדירות המיגרנות?

התשובה הקצרה היא כן. התשובה הארוכה היא שזה דורש שינויים פשוטים בסביבת העבודה, ושינויים יסודיים באורח החיים.


שינויים פשוטים, קלים ליישום, בסביבת העבודה יכולים לצמצם את תדירות המיגרנות:

  • שינויים בתאורה כגון חשיפה מרובה ככל הניתן לאור טבעי, עידון האור המלאכותי, התאמת עוצמת התאורה של המסך לתאורה של החדר ושינוי מיקום המסך על מנת לצמצם סנוור מהתאורה.
  • הזזת אזור העבודה למקום שקט, שימוש באוזניות מבטלות רעש ונטרול ריחות מפריעים.
  • הפסקות תכופות (לפחות 20 דקות הפסקה בכל שעתיים של עבודה), הורדת העיניים מהמסך (שיטת 20-20-20, בכל עשרים דקות מסתכלים על משהו במרחק 20 מטרים, למשך 20 שניות), עיסוק בדברים שאינם אלקטרוניים.
  • ישיבה זקופה, גב וצוואר נתמכים.
  • הצבת המסך בגובה העיניים, במרחק 50-100 ס"מ מהפנים, והקפדה על הניקיון שלו. ויסות קצב הבהוב המסך. שימוש במסנן אור כחול על המסך (או משקפי סינון).
  • הגדלת גודל הפונט על המסך, להקלה על מאמץ העיניים, הדפסה של מסמכים וקריאה מנייר.

 
שינויים באורח החיים מסייעים בהורדת תכיפות המיגרנות ואף במניעתן:

  • הפחתת סטרס, ניהול נכון של סטרס על ידי תרגילי נשימות, מדיטציה, תרגול יוגה ועוד.
  • שתיה מרובה ותזונה מאוזנת, ארוחות קבועות וצמצום צריכת קפאין ומזון מעובד.
  • הוספת שעות שינה, כיבוי מכשירים אלקטרוניים לפחות שעה לפני השינה.
  • פעילות גופנית יומיומית, והוספת הזדמנויות לתזוזה ותנועה במהלך יום העבודה. 


שינויים בסביבה ובאורח החיים מיועדים למניעה, מה לגבי טיפול במיגרנות?

שינויים באורח החיים ובסביבת העבודה הם מהותיים ומשמעותיים בצמצום תכיפות התקפי מיגרנות, אך בעבור רוב הסובלים יש צורך בטיפול מניעתי להפחתת כמות ההתקפים, ו/או בטיפול אקוטי, לעצירת התקף מיגרנה בזמן שמתרחש.


טיפול תרופתי

הטיפול המקובל כיום הוא טיפול תרופתי במיגרנות. התרופות הנפוצות כוללות משככי כאבים אנטי דלקתיים, נוגדי בחילות ותרופות מסוג טריפטנים. התרופות אינן מרפאות את המיגרנה, אלא מקלות על התסמינים. לתרופות השונות יש תופעות לוואי אפשרויות ולעיתים רבות יש צורך בתהליך של ניסוי וטעיה, עד למציאת התרופות או השילוב של התרופות שמצליחות להקל על המיגרנה ועל ההרגשה הכללית בצורה הטובה ביותר.


הטכנולוגיה שמשנה את פני ההתמודדות עם מיגרנות

לאחרונה נכנס לשוק מוצר מהפכני, שמשתמש בטכנולוגיה חדשה לשנות את פני ההתמודדות והטיפול במיגרנות. חברת הסטארט אפ הישראלית Theranica Bio-Electronics Ltd. חברה יחד עם נוירולוג המתמחה בכאב, ויחד פיתחו מערכת ביתית לשימוש עצמי, המקלה על תסמיני המיגרנה ועל הכאבים בהצלחה מרובה עם מינימום תופעות לוואי.

Nerivio הוא מכשיר לא פולשני, טיפול לא תרופתי, חכם ומותאם אישית, אותו מלבישים על החלק העליון של הזרוע, סמוך ככל הניתן לזמן הופעת כאב הראש או האאורה האופיינית למיגרנה.

באמצעות גירוי חשמלי (שאינו כואב), יש עוררות לפעולה של מנגנון אפנון כאב מותנה, מנגנון הפועל לפי דפוס של "כאב מעכב כאב". המערכת מביאה לשחרור של נוירוטרנסמיטרים במוח, ואלו מפעילים מנגנון שמביא למיסוך של כאב הראש.

המכשיר נשלט באמצעות אפליקציה פשוטה לתפעול המותקנת על הטלפון הנייד. באפליקציה יומן מעקב, לתיעוד של המיגרנה, התסמינים והטיפולים ומאפשרת שיתוף עם הרופא המטפל.

על פי מחקרים שנערכו, השימוש ב Nerivio בטוח יעיל וללא תופעות הלוואי הנלוות לטיפול התרופתי: כשני שליש מהנסיינים דיווחו על הקלה בכאבים תוך כשעתיים, ושליש מהם דיווחו על היעלמות מוחלטות של כאב הראש. Nerivio בטוח לשימוש מגיל 12, וניתן לרכושו עם מרשם רופא. המכשיר אושר לשימוש על ידי ה FDA ומשרד הבריאות, ונבחר על ידי מגזין טיימס לאחת ההמצאות הטובות ביותר לשנת 2019.


לחצו כאן לקבלת פרטים נוספים אודות השימוש ב-Nerivio לטיפול במיגרנה >

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.