27 יולי 2021 | מערכת StartIsrael
במקום ליטול כדור, פשוט היכנסו לאפליקציה: הטכנולוגיה שפותחה להקל על המיגרנה שלך

את הסימנים מבשרי המיגרנה, הסובלים מכירים היטב. אצל חלק מהאנשים זה יכול להתחיל בהפרעה בראיה, יכולים להופיע הבזקי אור, ראיה מטושטשת, מן "שיבוש" שכזה שנקרא אאורה. אצל חלק מהאנשים מצב הרוח משתנה, הצוואר כואב, יש תחושה של צמא, אולי אפילו עצירות,  החולשה גוברת ואז מתחיל הכאב הראש האופייני, תחושת ההלימה, המתעצמת. יתכנו בחילות, קושי בדיבור, ו/או רגישות לאור, לקול, לריח ולטעם.

כשהתקף המיגרנה בעיצומו הוא עשוי לפגוע בתפקוד ובהתנהלות היומיומיים ומהווה פגיעה באורח חייהם של מעל 10% מאוכלוסיית העולם.

העדויות המחקריות בשנים האחרונות מצביעות על מעורבות של גורמים גנטיים וסביבתיים גם יחד, וכן על השפעה של  אורח החיים על התפתחות המיגרנה. אחת מהנחות היסוד הרפואיות כיום היא שמיגרנה מתרחשת בגלל שינויים בזרימת הדם במוח הגורמים לעצבים מסוימים לשדר אותות כאב שאינם תקינים. אותם אותות שאינם תקינים גורמים לשחרור של מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים), ואלה מעוררים מצב דלקתי (לא זיהומי) בכלי הדם במוח. המצב הדלקתי הוא שמחולל את הופעתו של כאב הראש המתרחש ביחד עם התסמינים השונים הנלווים למיגרנה.


טיפול במיגרנות

הטיפול במיגרנה מתחלק לשניים, טיפול בהתקף עצמו  (טיפול אקוטי) ומניעת ההתקף הבא (טיפול מניעתי), הטיפול האקוטי בעיקרו מתבסס על טיפול תרופתי כדוגמת משככי כאבים הניטלים עם התחלת ההתקף, ואילו תרופות למניעה ניטלות באופן קבוע על מנת להוריד את תדירות ההתקפים ועוצמתם. התרופות שנמצאו כיעילות כטיפול מונע כוללות טיפול על ידי תרופות להורדת לחץ הדם, תרופות למניעת אפילפסיה וחוסמי חלבון ה- CGRP .

לפני למעלה מ- 15 שנים, אושרו תרופות ספציפיות למיגרנה הנקראות טריפטנים. הטריפטאנים נקשרים לקולטני סרטונין, גורמים להתכווצות כלי דם במח, מעכבים שחרור נוירוטרנסמיטורים ומפחיתים העברת אותות כאב. מאז לא היו חידושים משמעותיים, והסובלים נאלצים להתמודד לעיתים עם יעילות לא מספקת ועם תופעות הלוואי שלהן, שעשויות להיות מורכבות ומגבילות.  

כאן חברת Theranica Bio-Electronics Ltd. הישראלית נכנסה לפעולה. אחרי יותר מעשרים שנים בענף התקשורת, מייסדי הסטארט אפ הישראלי מייסדי הסטארט אפ הישראלי אלון עירוני, רונן ישק, סלבה ברבש וד״ר שמעון אקהויז החליטו שהם רוצים לשנות כיוון, לשפר את חייהם של מיליוני אנשים סביב העולם, ולהקל על המיגרנות באמצעות הידע הטכנולוגי הרב שהם צברו.

הם חברו עם הנוירולוג פרופ' דוד ירניצקי, במטרה לייצר מכשיר אפקטיבי להקלה על מיגרנות. המטרה הייתה למזער את תופעות הלוואי בהשוואה לטיפול התרופתי המקובל. התוצר שהתקבל הנו מערכת בטוחה לשימוש עצמי, שיכולה להקל על תסמיני המיגרנה ועל הכאבים – מכשיר ה Nerivio.


להקל על המיגרנה באמצעות - מכשיר ואפליקציה

כאב הוא הדרך בה הגוף מתריע בפני סכנה או איום. למערכת העצבית יכולת לווסת את תחושת הכאב על ידי תהליכים של עיכוב ועירור. מנגנון זה קרוי אפנון כאב מותנה (CPM - Conditioned Pain Modulation), ומהווה מערכת נוירולוגית לוויסות ושליטה על כאבים, הפועלת לפי הדפוס של "כאב מעכב כאב".

פעולת מכשיר ה Nerivio מבוססת על מחקריו של פרופ' ירניצקי בנושא מנגנונים מעכבי כאב. על פי המחקרים, אצל הסובלים ממיגרנות יש עיבוד כאב חריג ויתכן כי מנגנון ה CPM הפנימי אינו מביא לשחרור של הנוירוטרנסמיטרים האחראים על החלשה או ביטול תחושת הכאב המגיעה מהמערכת העצבית.

 מכשיר ה- Nerivio, מאפשר נוירומודולציה מרחוק (Remote electrical neuromodulation), שינוי של הפעילות העצבית על ידי גירוי חשמלי. תהליך זה מגרה את מנגנון ה CPM לפעולה ועשוי להביא למיתון, ואף להעלים, את כאב המיגרנה.

המכשיר מולבש על הזרוע העליונה, הרחק ממקור הכאב. מופעל פולס חשמלי המעביר מסרים של כאב למוח ומביא להפעלת מנגנון ה CPM. בעקבות זאת מתרחש שחרור של נוירוטרנסמיטרים, הפעלת מסלול של דיכוי כאב, והתוצאה היא מיסוך של כאב הראש.


שליטה במיגרנה דרך אפליקציה

את האפליקציה ניתן להוריד לכל טלפון חכם, ובאמצעותה לשלוט ב Nerivio. באמצעות האפליקציה ניתן להתחיל את הטיפול בקלות, להתאים את עוצמת הגירוי, לנטר את משך הפעילות ולהשהות או להפסיק את הטיפול. דרך האפליקציה ניתן לנהל בנוחות יומן מיגרנות, המאפשר מעקב ושיתוף עם הרופא המטפל.


יעילות השימוש ב-
Nerivio

היעילות של מכשיר Nerivio נבדקה בחמישה מחקרים קליניים שונים. על פי מחקר במבוגרים הסובלים ממיגרנות נמצא כי כשעתיים אחרי הפעלת המכשיר - 67% מהנחקרים דיווחו על הקלה בכאב ו- 37% מהנבדקים על היעדר מוחלט של כאבים, 69% דיווחו על שיפור ביכולתם התפקודי ואצל רבים היתה גם דעיכה של התסמינים הנלווים (כגון בחילה, רגישות לאור ועוד). יעילות המכשיר עולה ככל שתחילת הטיפול נעשית בשלב מוקדם יותר, עם הופעת התסמינים.

תוצאות יעילות אלו התקבלו ללא תופעות הלוואי הנפוצות של סחרחורת, יובש בפה, כבדות, עייפות, בחילות ועוד, הנלוות לטיפולים התרופתיים. על פי המחקרים, הטיפול באמצעות Nerivio בטוח ויעיל עבור גברים ונשים, נערים ונערות מגיל 12 ומעלה. את המכשיר ניתן לרכוש רק עם הפנייה מהרופא המטפל.

 לחצו כאן לקבלת פרטים נוספים אודות השימוש ב-Nerivio לטיפול במיגרנה >

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.