11 נובמבר 2021 | עידו לביא
המדריך המלא ליזם המדוכא - חלק ב', מיזם לשכיר

לפני חודשיים, סגרתי את הסטארטאפ שעבדתי עליו בכמעט שנתיים האחרונות ואני עומד בפני דילמה - האם אני יוצא להרפתקה חדשה ומקים עוד מיזם מאפס, או שמא אני לוקח ״צעד אחורה״ ועובד בתור שכיר. היום בחלק ב' עידו לביא ממשיך לשתף אותנו במעבר - מיזם לשכיר.

סגרנו את החברה. כל אחד מהשותפים הלך לדרכו. בר התחיל לעבוד ב-Wix (איך לא, בנינו על גבי המוצר שלהם חברה), יונתן התחיל לעשות פרויקטי תכנות כפרילאנסר ואני מצאתי את עצמי עם שתי הצעות עבודה בחברות מדהימות (נכון לזמן כתיבת הכתבה, עוד לא החלטתי לאן ללכת). בזמן שאני שוקל את האופציות, אני ממשיך לקבל הצעות לפגישות עם מנכ״לים (ומנכ״ליות), קרנות וחברות, והאמת? אני עדיין נפגש איתם.

במהלך התקופה הזו, שהיא ללא ספק מוזרה, הזויה ושונה, פיתחתי שיטה שעזרה לי לצמצם את ההזדמנויות בשוק ולהבין עם עצמי לאן לכוון. תחילה, חשוב לי לציין - השיטה הזו עבדה לי. יכול להיות שהיא לא תתאים לכם, יכול להיות שאתם תחשבו שאני גאון ויכול להיות שתחשבו שאני טועה. הסיבה שהיה חשוב לי לשתף אותה,  היא כי כמעט אף אחד לא מדבר על מצב בו מנכ״ל של חברה יוצא לחפש עבודה.

(אני מדלג על כל ה״תחבקו את הכישלון״, ״תבינו איפה אתם רוצים להיות עוד 5-10 שנים״ ודומיהם. אנחנו מדברים פה על פרקטיקה, ואני מציע פה כלים שעזרו לי.)


חיפוש עבודה זו עבודה לכל דבר

לחפש עבודה זו עבודה לכל דבר, שמורכבת מכמה גורמים - סינון חברות רלוונטיות, שיפוץ הקורות חיים/פיץ׳ על עצמכם, פגישות עם אנשים והמון (המון) זמן מת. הלו״ז יכול להיות לא צפוי, עם פגישות שקופצות מהרגע להרגע וימים שלמים בהם אני רק מחכה לתשובות מאנשים. מצאתי את עצמי עובר בין ימים עמוסים בטירוף, לימים בהם אין לי כלום. נאדה.

המלצה שלי - תמצאו משהו לעשות בזמן המת. קבעו לעצמכם יעד ותתחילו לעבוד לקראתו. תתחילו לצייר, לשיר, לנגן, או כל דבר אחר שטענתם שאין לכם זמן עבורו ועכשיו אתם יכולים. אני אישית חזרתי לנגן ברמה היומית וראיתי את כל סרטי ה-Marvel יחד עם אשתי (לפי סדר יציאה לקולנוע, למי שזה חשוב).

חיפוש עבודה מזכיר קצת תהליך גיוס כספים לחברה - זה תהליך ארוך ומבאס, בו תשמעו הרבה ״לא״. תזכרו שאתם, בסוף, צריכים לקבל רק ״כן״ אחד. מצד שני, אתם גם תקבלו המון הצעות מחברות שלא כל כך מעניינות אתכם, ותמצאו את עצמכם נשאבים לשיחות וראיונות אבודים מראש. משהו נוסף שתעבדו לקראתו, בנוסף לחיפוש העבודה, יקל על רכבת ההרים הרגשית שתעברו ויעזור לכם לסנן את הרעשים מסביב כדי שתגיעו להחלטה הנכונה. 


איך לבחור את החברה הנכונה

תעשיית ההייטק הישראלית לא הגיונית. רק בחודש האחרון חברות ישראליות בשווי 37 מיליארד דולר הונפקו בבורסה האמריקאית, סטארטאפים ישראליים גייסו מאות מיליונים (אם לא מיליארדים) ועוד עשרות חברות נפתחו. כדי לעשות קצת סדר בבלאגן, חילקתי את התעשייה לארבע קבוצות - אופנועים, מכוניות, אוטובוסים ומשאיות.

  1. אופנועים - סטארטאפים קטנים, לרוב אחרי גיוס Seed. מעסיקים באזור 10-15 עובדים. פוטנציאל הצמיחה והלימוד מטורף (נגיד, להצטרף ל-DaPulse כשהם היו 15 עובדים (מי שלא מכיר, החברה שינתה את השם מאז ל-monday.com)), אבל עם זאת, יש פה המון סיכון - חברה כזו יכולה (תיאורטית) להסגר עוד שבוע. אופנועים יכולים לזוז מהר, להימנע מבעיות ו״פקקי תנועה״ שחברות גדולות יותר נתקעות בהם, אבל לכל טעות יש השלכות קריטיות על המשך חיי החברה. כמה ׳אופנועים׳ שאני שקלתי להצטרף אליהן: Balance, Frontegg, Substrata, Amy.
  2. מכוניות - גייסו עכשיו Round A/B, כבר הוכיחו שיש להן זכות קיום ומעסיקים 20-50 עובדים. נכון, אני לא אהיה אחד העובדים הראשונים, אבל להצטרף ל-Gong.io בתור עובד מספר 30 נשמע לי כמו דיל לא רע. לרוב, גם אם יש מחלקת HR קטנה, הגישה לפאונדרים עדיין קלה יחסית. מכוניות כבר מובילות כמה אנשים, אבל היכולת שלהן לזוז ימינה ושמאלה היא קלה משמעותית מאשר חברות גדולות יותר, ועם זאת, יש מקום לטעויות, יש בטחון כלכלי יחסית חזק ובחירת החברה הנכונה יכולה להוביל לקיצור דרך משמעותי בקריירה. ׳מכוניות׳ שאני שוקל להצטרף אליהן: Hyro, Lusha, Torii, Sorbet. 
    חשוב לי לציין שרוב השותפים בקרנות הון סיכון שדיברתי איתם, המליצו לחפש חברות כאלה.
  3. אוטובוסים - החברה כבר גדולה - גייסה Round C, אולי אפילו הנפיקה בבורסה. אנחנו מדברים פה על יוניקורנים, ה-שמות באקוסיסטם הישראלי, חברות שמשלמות טוב, נותנות את כל הפיצ׳יפקעס שההייטק יודע לתת ומעסיקות 200-1,000 עובדים (כן, יש פה מנעד רחב יחסית וזו הקטגוריה הגדולה ביותר). אין המון חברות כאלה בשוק. כמו אוטובוס אמיתי, עם חברות כאלה כבר די ברור מה הכיוון ולא צפוי איזה Pivot משמעותי. לדעתי, ׳אוטובוסים׳ מהווים את המקום המושלם ללמוד בו - החברה כבר מספיק חזקה כדי לאפשר תהליכי Onboarding ארוכים יחסית ומספקת המון חניכה (נדבר בהמשך על לאן לאפטם [מלשון אופטימיזציה]). ׳אוטובוסים׳ שאני שוקל להצטרף אליהם: Monday.com, Lemonade, Bright Data, Gong.io.
  4. משאיות - אלה פה להישאר. SolarEdge, Playtika, Wix, חברות כאלה בקיצור. פוליטיקה פנים ארגונית, תהליכים איטיים וצוותי ענק מצד אחד, טיסות כלל חברתיות לאיביזה, בונוסים מטורפים ונגיעה במיליוני משתמשים מצד שני. משאיות הן אחלה למוניטין האישי, ילמדו אתכם מה זה ארגון ענק ואיך זה לעבוד בתוך מכונה משומנת. אני אישית לא בחנתי אף חברה מקטגוריה זו.


לפני כמה ימים נפגשתי עם דני כהן, שותף בקרן Viola שצייר לי גרף יפה, ואני מתכוון לגמרי לגנוב אותו (תודה דני!)



אם ציר ה-X מייצג את השלב בו נמצאת חברה, וציר ה-Y מייצג את הפוטנציאל של החברה (צמיחה, כלכלי, וואטאבר), כמובן שככל שהולכים שמאלה על הגרף, הסיכון שלנו עולה. 

  • באיקס האדום אף אחד לא רוצה להיות, נראה לי שזה ברור למה. 
  • בגדול, כל החברות מתחילות בסימן שאלה - שלב התחלתי, עם פוטנציאל בינוני. אנחנו מחפשים את החברות שהולכות לטפס יותר מהר מהקצב בו יזוזו הצידה. 
  • העיגול הכחול הוא בעייתי - על פניו' אלה חברות עם פוטנציאל עצום, אבל בשלב מאוד מוקדם (הרבה פעמים אלה יהיו חברות עם Hype גדול סביבן). 
  • אני אישית מכוון לחברות ב-״ריבוע הקסם״, חברות שכבר ביססו את עצמן אבל עוד יש להן לאן לגדול (למה? אסביר באופטימיזציה).


הבנו שמציאת עבודה היא עבודה במשרה מלאה עם המון זמן פנוי, וקבענו לעצמנו כמה יעדים אישיים לתקופה הזו. ראינו שאפשר לחלק את האקוסיסטם הישראלי לארבעה סוגי רכבים, ושלכל אחד מהם יתרונות וחסרונו. אז מה נשאר?

בטור הבא נדבר על אופטימיזציה אישית, הוצאת המידע הרלוונטי על כל חברה ובסוף גם איך להגיע לאנשים הנכונים בחברות האלה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.