30 מרץ 2022 | מעיין רוזנבוים
הספינה טובעת! אתן לא שמות לב?

במציאות של 2022 רק 2% מכלל עובדי הספנות והנמלים הן נשים. נתון מבאס לא?

הרשו לי להתחיל את הטור בסיור מודרך קצר. 

הביטו ימינה והסתכלו על מגוון החפצים שעיניכן קולטות. 

כעת, הסיטו מבטכן שמאלה וספרו את כל הדוממים שבאזורכן.

לבסוף, התבוננו בתקרה וחשבו על סוג המנורה המאירה את חדרכן.


הידעתן שכ-90% מהפריטים שהבחנתן בהן הגיעו דרך הים? הידעתן שהובלה דרך הים הינה שיטת ההובלה המקובלת והמאסיבית ביותר בעולם, הממונה על המסחר של מרבית מחומרי הגלם והמזון שלנו?


תארו לעצמכן מה היה קורה אילו הייתה ספינה טובעת (ספוילר – זה פחות רומנטי מהסוף של הטיטאניק) ...

ככל הנראה הכיסא עליו אתן יושבות, התקרה המכסה את ביתכן והאורז שמרביתנו אוכלות – כולם היו חסרים.


ועכשיו שאלו את עצמכן מה אחוז הנשים שלוקחות חלק בתעשייה העשירה, הענקית ורבת ההשפעה הזו? 

הרשו לי לקצר ולענות כי במציאות של 2022 רק 2% מכלל עובדי הספנות והנמלים הן נשים. נתון מבאס לא? שכן אוכלוסיית הנשים מונה כמחצית מאוכלוסיית העולם. אבל לא די בכך, מחקרים הוכיחו כי חברות המעסיקות מספר שווה של נשים וגברים, נהנות מרווחים רבים יותר, משמרות יותר טאלנטים ומזוהות יותר עם יצירתיות וחדשנות.

אז לפני שהספינה טובעת, אשמח להעלות כמה נקודות למחשבה באשר לגיוון מגדרי בתעשיות גבריות. 

מלבד היותי חובבת מטקות ידועה וספורטאית אולימפית במקצה שיזוף חופים, אני גם עובדת בקרן הון סיכון בשם theDOCK. theDOCK, אשר הוקמה על ידי בוגרי קורס "חובלים", הינה קרן הון סיכון ורטיקאלית המשקיעה בסטרטאפים מעולמות הספנות, הנמלים והלוגיסטיקה הימית. theDOCK הוקמה על טהרת הטכנולוגיה והכמיהה לים, ובחזונה מקדמת תעשיה מיושנת לעבר עולם חדש, טכנולוגי ויעיל יותר.

בעולם שכזה, גיוון מגדרי הינו תנאי הכרחי. הוא חשוב לא רק למען יחסי הציבור, אלא מפני שהוא מביא עימו את הכישורים החדשים שמניעים את העולם קדימה. עולם חדש המבוסס דיגיטציה, תהליכים חכמים והתייעלות, אינו מצריך מסת שריר או חוזקות פיזיות, אלא mindset חזק המגובה במגוון של מיומנות רכות. מודעות חברתית, עמידה בלחצים, פרודוקטיביות, ניהול מערכות יחסים, מקוריות, שירותיות ודינאמיות אלו דוגמאות למצבור הכישורים שיסייעו לאותן תעשיות 'גבריות' לסלול השפעתן ורווחיהן בעתיד.

בהינתן כל זה, רוח נשית המביאה עימה ידע חדש, סל כישורים נוסף ונקודות מבט אחרות, תסייע בהפיכתן של תעשיות אלו לחיוניות הרבה יותר.

למרות העתיד האופטימי, נראה שהמציאות מכתיבה טון אחר. על מנת להפוך אותן תוכחות למציאות בר קיימא, עלינו לשבור את תקרות הזכוכית הקיימות ולייצר מודלים נשיים מרובים, מעוררי השפעה וחזון בקרב אותן תעשיות. שכן נוכחות נשית משמעותית בכל תעשיה שהיא מעודדת נשים אחרות לשאוף לאותו תחום ותפקיד, לחלום על מרחב הזדמנויות אדיר, ולהניע גם כן את העולם. לפיכך, מודלים נשיים מרובים יתרמו להיענות נשית רבה יותר בקרב אותן תעשיות- בעודן מספקות תמונה מוחשית וראויה של הגשמת חלומות ועבודה קשה. 

על מנת לגרום לכל זה לקרות יש לפעול בשיטת ה"תן וקחי". בשנת 2022, מן הראוי שנשים יתבעו את מקומן וגברים ייענו להעניק להן אותו. בפשטות, הייתי מבקשת מכלל הגברים להזמין עוד נשים לשולחן הפגישות, לחדרי הישיבות, לפאנלים המוניים ועוד. יש לסרב בנימוס לבקשות להשתתף בפאנלים בהם הדוברים הם גברים בלבד ולהפסיק להיענות לתירוץ של 'לא הצלחנו למצוא מספיק נשים לדיון'. 

ונשים –  זה הזמן שלנו להגיד 'כן' לכל הזמנה להשתתף או לדבר, לתפוס יותר מקום בעין הציבורית ולקחת חלק מתנועה רחבה ששמה אותנו על המפה בכל ים ויבשה.

וכעת, הרשו לי לסיים את הטור בסיור מודרך קצר. 

הביטו ימינה והסתכלו על מגוון הנשים שעיניכן קולטות. 

כעת, הסיטו מבטכן שמאלה וספרו את כל הדוברות שבאזורכן.

לבסוף, התבוננו בתקרה וחלמו על השינוי שאתן הולכות לעשות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.