16 נובמבר 2015 | ג'ון ראמפטון
8 טעויות בבניית צוות שריצ'רד ברנסון לעולם לא יעשה

ריצ'רד ברנסון השיק למעלה מ-100 חברות בקבוצת וירג'ין מאז שהקים את וירג'ין בתור חברת הקלטות על פי הזמנה בדואר ב-1970. הוא האדם היחיד שהקים חברות בשווי 8 מיליארד דולר בשמונה תעשיות שונות. בגלל הצלחתו וההתלהבות שלו, יזמים בהחלט יכולים ללמוד הרבה מסר ריצ'רד.

ריצ'רד ברנסון השיק למעלה מ-100 חברות בקבוצת וירג'ין מאז שהקים את וירג'ין בתור חברת הקלטות על פי הזמנה בדואר ב-1970. הוא האדם היחיד שהקים חברות בשווי 8 מיליארד דולר בשמונה תעשיות שונות. בגלל הצלחתו וההתלהבות שלו, יזמים בהחלט יכולים ללמוד הרבה מסר ריצ'רד.

 

אחד השיעורים הגדולים ביותר שלו הוא הדרך שבה הוא מתייחס לחברים אחרים במשפחת וירג'ין.

 

לפי ברנסון, "אנשים רבים חושבים שיזם הוא אדם שפועל לבד, גובר על אתגרים ומביא את הרעיון שלו לשוק באמצעות כוחה הטהור של האישיות שלו. זה לחלוטין בלתי מדויק. מעט יזמים- מחקו את זה, כמעט אף אחד- השיגו אי פעם משהו שווה בלי עזרה. כדי להצליח בעסקים, אתם צריכים להתחבר ולשתף פעולה ולהאציל סמכויות."

 

למעשה יש הרבה אמת בהצהרה הזאת. לנון ומקרטני. ג'ובס וווזניאק. ג'ורדן ופיפן.

 

אז, אם אתם רוצים לעקוב אחר צעדיו של סר ריצ'רד ברנסון, שימו לב שלא לעשות את שמונת הדברים הבאים. הוא לא היה עושה אותם.

 

 

1. לעולם אל תגידו "אני הבוס".

 

בספרו  Like a Virgin: Secrets They Won't Teach You at Business School, ברנסון מצהיר ש"בוסיות" אינו תכונה בה מחזיקים מנהיגים אמיתיים. ברנסון מאמין שבוסים פשוט נובחים הוראות, בעוד מנהיגים אמיתיים מארגנים, ממריצים ומעוררים השראה.

 

"ייתכן, אולי, שזה מוזר שאם יש משפט אחד שיכול להבטיח שיוציא אותי מכליי הוא כשמישהו אומר לי, 'אוקיי, בסדר. אתה הבוס!'" הוא מוסיף, "מה שמציק לי הוא ש-90% ממה שהאיש הזה אומר הוא 'טוב, אז אני לא מסכים איתך אבל אני אעביר הלאה ואעשה את זה בגלל שאתה ואמר לי לעשות את זה. אבל אם זה לא יעבוד אני אהיה הראשון להזכיר לכולם שזה לא היה הרעיון שלי'".

 

2. לא להגביל את החופש היצירתי.

 

במהלך פוסט בבלוג ב- Entrepreneur אומר ברנסון, "אתם צריכים לתת לאנשים שלכם את החופש להיות יצירתיים, להמציא את הרעיונות שלהם ולרוץ איתם. אם מישהו ניגש אליכם עם רעיון לעסק, למה שלא תבקשו מהאדם הזה להשיק סטארט- אפ? במהלך השנים, חלק מהרעיונות של העובדים שלנו הסתיימו בעסקים הנבנים שלנו. זה עזר לנו להיכנס לשווקים חדשים, ולהצליח לעיתים תכופות יותר מאשר לא. החברה שלכם צריכה להיות קרש קפיצה עבור עובדים אמביציוזיים, לא זוג אזיקים."

 

הדבר הזה למעשה קיבל גיבוי ממנהלת לשעבר בוירג'ין, אלכסיס דורמנדי, במהלך ראיון ל-  OPENForum. "האוטונומיה היצירתית לא תיאמן. אבל זה אחרי שאתם מבינים מה מצופה ואת התרבות הארגונית, ואתם חייבים לקבל החלטות על בסיס זה. לי היה חופש לעשות דברים שאתם לא תאמינו, לא לעמוד כל הזמן מול ספקות לגבי מה שצריך להיעשות. זה נראה כמעט לא מציאותי."

 

3. תמיד לפתור בעיות לפני שהן מחמירות.

 

לעולם אל תתנו לבעיה להזדהם עם שותף או חבר צוות. תמיד פנו אל הבעיה לפני שהדברים צומחים לכדי עניין גדול. זכרו, שליחת מייל או הודעת טקסט הן לעיתים קרובות דרכים לא טובות לנהל את המצב. ברנסון מאמין שעליכם לקחת את הזמן להרים טלפון או ללכת למשרד שלהם כדי לטפל במצב.

 

כפי שברנסון מצהיר, "אין דבר יעיל בלאפשר לבעיה קטנה להחמיר."

 

4. לעולם אל תגרמו אי נוחות לחבר צוות.

 

לעיתים תכופות הצהיר ברנסון שאינכם יכולים לקחת את עצמכם יותר מדי ברצינות ושעליכם ליצור תרבות כיפית. למעשה, ברנסון עשה ועושה זאת עוד מאז הקמת המיזם הראשון שלו, מגזין סטודנטים בשם Student ובמהלך ימיה המוקדמים של וירג'ין מיוזיק. איך תוכלו ליצור תרבות כיפית? אתם יכולים להתחיל על ידי זה שתהיו נלהבים, עידוד חברי צוות, ושמירה על אווירה כללית כיפית במקום העבודה.

 

כפי שברנסון מוסיף, "צריך כוח עבודה מעורב, מלא מוטיבציה ומחויב כדי ליצור מוצר או שירות ראשונים במעלה ולבנות מפעל מצליח ויציב."

 

5. אל תפנו אצבע מאשימה.

 

כשוירגי'ן אטלנטיק יצאה לטיסת הבכורה שלה ב-1984 המטוס אולץ לנחות נחיתת חירום דקה לאחר ההמראה עקב פיצוץ במנוע. כמה ימים לאחר מכן, הבנקאי של ברנסון הופיע בפתח דלתו והודיע לברנסון שהוא מושך את כל המימון מחברת התעופה. בתחילה, ברנסון חיפש את מי להאשים בכל המחדל. אבל הוא הבין שבתור המנהיג, הטיפול במצב נמצא בידיו.

 

במקום להפנות אצבע מאשימה, כפי שהוא יכול היה לעשות, עליכם לקבל על עצמכם אחריות למציאת פתרון ולא משנה את מי יכולתם להאשים.

 

6. לא לסגת אחורה מדיון.

 

"ממרחק של יותר מ-50 שנה בעסקים, למדתי שקיום דיון בריא בנושאי אסטרטגיה וכיוון הוא חיוני אם העסק בעניין של להצליח, כך שאני תמיד מעודד את הקולגות שלי לאתגר אותי ולהרים את קולם אם הם אינם מסכימים עם תוכנית כלשהי של הקבוצה," אמר ברנסון.

 

אתם חייבים שתהיינה אי הסכמות עם חברי צוות ועם שותפים, אבל זה שאינכם רואים עין בעין אינו אומר שחייב להיות ויכוח או משהו דרסטי כמו פיטורים של אנשים. קיום דיון בריא נותן לכל צד את ההזדמנות להשמיע את דעתו ולאתגר אחד את השני.

 

ריצ'רד ברנסון התפרסם בין היתר בזכות אמירתו, "לעזאזל עם זה, בואו נעשה את זה." אדם שתמיד רוצה ללכת על הדברים אינו מישהו שייסוג אחורה.

 

7. אל תהיו בלתי נראים.

 

לעיתים קרובות תראו את ריצ'רד ברנסון מסתובב. ברנסון הפך את זה לעסק שלו, לצאת החוצה עם מחברת לפגוש עובדים ולקוחות. הוא מקליט את רעיונותיהם ומקשיב למה שעושה אותם מאושרים.

 

במקום לשבת כל היום מאחורי שולחן, סגורים במשרד, אתם צריכים לצאת החוצה כמוהו ולמכור את עצמכם. אתם לא רק הופכים את העסק שלכם למוכר יותר, אלא גם אוספים רעיונות עסקיים מאנשים בעלי תובנות בעלות ערך.

 

8. לעולם אל תשרפו גשרים.

 

שותפויות יתפוררו. עובדים יעזבו. זה רק חלק מעולם העסקים. זה לא אומר שהדברים צריכים להסתיים ברוח רעה. זוכרים שברנסון לבש את מדי הדייל? זה היה בגלל שהוא הפסיד בהתערבות לעובד לשעבר שהפך למתחרה.

 

במקום לשרוף את הגשרים עם שותף או חבר צוות, הפרידו את הדרכים בצורה הכי ידידותית שאפשר ואחלו להם הרבה הצלחה. לא רק שזה הדבר המקצועי לעשות, זה גם משאיר לכם את הדלת פתוחה לעבודה משותפת בעתיד.

 

כאחד מאנשי העסקים המצליחים ביותר בעולם, יש הרבה מה ללמוד מריצ'רד ברנסון. ההצעות הללו הן רק כמה טיפים מהאיש הגדול בעצמו! האם יש משהו שאתם הייתם מוסיפים?

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.