24 נובמבר 2015 | עומרי בורל
האם אפשר לשלב בין לעשות כסף ולעשות טוב?

התפיסה הרווחת היא שבעולם התעסוקתי המטרה העיקרית שלנו היא להרוויח כמה שיותר כסף, להשיג מעמד, השפעה וכוח רבים ככל הניתן בארגון, וכך נחשב כמצליחים. לעומת זאת, בעולמנו החברתי אנחנו מחפשים דברים שונים – שותפות, קהילתיות, ערכים משותפים, תיקון עוולות קיימות על מנת ליצור מקום טוב יותר עבורנו ועבור ילדינו. ומשום מה זה נראה לרובנו כמו שני מטבעות שונים – ולאו דווקא כשני צדדים של אותו מטבע.

בעולם שלנו התרגלנו שישנה הפרדה – בין הרווחי, לערכי. בין העסקי לחברתי. בין עשיית כסף לבין תרומה לחברה.ישנו עולם העסקים וישנו העולם החברתי שלנו – ואנו מתנהגים שונה מאוד בכל אחד מהם – כאילו אנו מנהלים שני עולמות במקביל.

התפיסה הרווחת היא שבעולם התעסוקתי המטרה העיקרית שלנו היא להרוויח כמה שיותר כסף, להשיג מעמד, השפעה וכוח רבים ככל הניתן בארגון, וכך נחשב כמצליחים. לעומת זאת, בעולמנו החברתי אנחנו מחפשים דברים שונים – שותפות, קהילתיות, ערכים משותפים, תיקון עוולות קיימות על מנת ליצור מקום טוב יותר עבורנו ועבור ילדינו. ומשום מה זה נראה לרובנו כמו שני מטבעות שונים – ולאו דווקא כשני צדדים של אותו מטבע.

 

 

בשנים האחרונות עולה ומתחזקת הקריאה להתבוננות שונה – אולי ישנה השפעה הדדית בין הדברים, ייתכן ולא ניתן ליצור הפרדה הרמטית ולכן אנחנו חייבים לקחת בחשבון את ההשלכות שיש לעשייה בתחום אחד, על תחומים אחרים. הדבר בא לידי ביטוי בעליית השיח על קיימות, פיתוח בר קיימא ובניית מערכות של כלכלה מקומית מקיימת.

הטענה היא שכשמסתכלים על הטווח הארוך, קיימות פיננסית זקוקה לשיתוף פעולה ושילוב כוחות של כל המעורבים בעניין - ואלו יפעלו, כמובן, רק אם הדבר ישתלם להם. כלומר, השקלול של היבטים חברתיים וסביבתיים בעסקים הוא לא מותרות, אלא הכרחי.

 

 

איך עסק יכול לקדם גם מטרות חברתיות ולהרוויח מכך

בשנים האחרונות צומחים בישראל עסקים חברתיים - אלו ארגונים אשר שמים לעצמם מטרה חברתית או סביבתית בה הם רוצים לטפל, ועושים זאת תוך שימוש במנגנונים עסקיים. עסקים חברתיים הם למעשה עסקים לכל דבר – אך יש להם שתי שורות רווח – כלכלי וחברתי/סביבתי, והם מחוייבים לשתיהן. הרעיון אינו לוותר על הרווחיות הכלכלית בשביל לקדם את הצד החברתי - מודלים מוצלחים של עסקים חברתיים הם אלו אשר מייצרים הלימה בין המודל העסקי שלהם לבין מה שמקדם את המטרה החברתית לשמה הם פועלים.

פשוט? זה בוודאי לא פשוט, אבל בעולם קיימות כבר דוגמאות רבות ומרשימות להצלחה של ארגונים כאלו. כמובן שנדרשת כאן חשיבה יצירתית וחדשנית לפיתוח מודלים המקדמים גם רווחיות וגם רווחה – ואנו מזמינים אתכם להצטרף לעולם החדש והמרתק הזה, ולהצמיח את הסטארטפ העסקי-חברתי שלכם!

 

 

מעוניינים לקבל כלים להתנהלות כעסק חברתי? יש לכם יוזמה לעסק חברתי שאתם מעוניינים להוציא לפועל?

ב29.11.15 תיפתח תכנית ייחודית של מינגה – הזירה לעסקים חברתיים ו StarTAUמרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב, המיועדת לסייע ליזמים עסקיים חברתיים להפוך את החלום שלהם – למציאות בשטח.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

עומרי בורל

שותפה מייסדת במינגה - הזירה לעסקים חברתיים, מנהלת אקסלרטור TechForGood Rally לסטארטאפים חברתיים ושותפה באימפקט האב תל אביב.