10 מרץ 2015 | עידן אלדר
3 סטארטאפים מובילים חושפים: האתגר שכמעט גמר אותנו

יזמים הם האנשים היחידים בעולם שעבורם המילה "אתגר" נאמרת במהלך היום יותר פעמים מהמילה "היי".

יזמים הם האנשים היחידים בעולם שעבורם המילה "אתגר" נאמרת במהלך היום יותר פעמים מהמילה "היי".

 

אין אפשרות להקים סטארטאפ, ובטח שאין אפשרות לגרום לו להצליח, מבלי להתגבר על מאות אתגרים בדרך למציאת רעיון ייחודי, השגת מימון, גיוס האנשים הנכונים ושיווק.

                       

למרות זאת, לא כל אתגר נברא זהה בעיני האל. כל יזם מכיר את ה-"אתגר הגדול", האחד שגורם לאתגרים היום יומיים להיראות כמו בדיחה, ושכישלון בו יכול להקפיא את התקדמות הסטארטאפ לנצח. למעשה, הדבר שמפריד בין יזם מצליח ליזם כושל הוא יכולת העמידה באתגר הגדול הזה.

 

בדיוק בגלל כך, אנחנו בפודקאסט Startup Camel שאלנו כמה מהיזמים המובילים שראיינו על האתגר שכמעט גמר את הסטארטאפ שלהם, ויותר חשוב מכך, כיצד הם התגברו עליו והגיעו למקום בו הם נמצאים היום.

 

 

 

1.  SimilarWeb

 

שם היזם:

אור עופר

 

מה הם עושים במשפט:

כלי אונליין אשר מאפשר ניתוח מקורות טראפיק ודירוג לכל אתר או אפליקציה שמוזנים אליו.

 

האתגר שכמעט גמר אותם:

לפעמים, להצלחה "בין לילה" שמאפיינת כל כך הרבה סטארטאפים יש מחיר שמגיע איתה. צמיחה מהירה דורשת התאמה מהירה של כל המערכות הפנים ארגוניות. באופן אירוני, דווקא הצמיחה היא זו שהאטה את התפתחות החברה, כפי שמסכם מנכ"ל החברה, אור עופר, במשפט אחד:" ככל שגדלנו, כך נהיינו איטיים יותר".

 

אם זה נשמע מפתיע, זה לא באמת צריך להיות. חלק ממנוע המוטיבציה לסטארטאפים הוא להגיע לאותה הצלחה ראשונה. ברגע שהריגוש עובר והלילות הלבנים משתלמים, זה רק אנושי להפוך את הרעב וה-"רצח בעיניים" לשביעות רצון ועייפות החומר.

 

כיצד הם התגברו עליו:

הפתרון של SimilarWeb לסטארטאפ שהפך לחברה ובדרך איבד את המוטיבציה והצמיחה שלו הוא לא פחות מגאוני. "עשינו הרבה פגישות והחלטנו להחזיר את הגמישות לחברה", מספר עופר, "ראיתי שהיה צוות מסוים ומגובש שהתנהג כמו סטארט אפ בעצמו, והוא היה היחיד שעדיין הצליח להגיע ליעדים". "עשינו צעד אמיץ וחד: ביום אחד חילקתי את החברה ל-5 סטארטאפים קטנים וזה עבד מעולה".

 

במבחן התוצאה, החלוקה של החברה שנהייתה גדולה ל-5 סטארטאפים עצמאיים עם מוצר ייעודי משלהם הצליחה להחזיר את ה-DNAהראשוני האבוד.

 

הלקח:

תמיד זכרו את התרבות הארגונית והדינמיקה שגרמה לסטארטאפ שלכם להצליח מלכתחילה, וישמו זאת זאת בצורה מקורית גם לאחר ההצלחה.

 

 

2.  BillGuard

 

שם היזם:

רפאל אוזן

 

מה הם עושים במשפט:

כלי חכם לאיתור הונאות וחיובים חשודים בכרטיסי אשראי אשר לומד מהתנהגות משתמשיו.

 

האתגר שכמעט גמר אותם:

כל יזם יודע שהרעיונות לסטארטאפים הטובים ביותר פותרים צרכים אנושיים אמיתיים שעוד אין להם מענה, כך Waze, Whatsapp ועוד רבות בנו את האימפריה שלהם. הבעיה שלעיתים מפתיעה יזמים היא שלא תמיד קהל היעד של הסטארטאפ מודע לכך שיש לו בעיה שהוא צריך פתרון אליה.

זו הייתה הבעיה שרפאל אוזן, מייסד BillGuard נתקל בה."אתה מגיע בבוקר, ואתה יודע שיהיו לך אתגרים לארוחת בוקר, צהריים וערב, אבל האתגרים המעניינים ביותר הם אלו שאתה לא מצפה אליהם". "חשבנו שהטכנולוגיה תהיה הבעיה הכי גדולה אבל היא בכלל הייתה שאנשים לא לגמרי מבינים שיש להם בעיה שצריך לפתור".

 

כיצד הם התגברו עליו:

"ניסינו הרבה דברים, כמו לתת לבעיה שם כמו חיובים אפורים, וזה עזר אבל לא לגמרי". בסופו של דבר,הפתרון שגרם למשתמשי BillGuard הפוטנציאלים להבין שיש סיכוי רב שהם מפסידים כסף על עסקות חשודות ומפוקפקות בכרטיס האשראי שלהם היה מורכב מ-2 פתרונות שהושקו בו זמנית בעיתונות האמריקאית:

 

"יצרנו שת"פ עם חברת מחקר שהצליחה לכמת את הבעיה שאנחנו פותרים למספר של 14 מיליארד דולר שממש נוזלים מהארנקים של האמריקאים".

 

אבל הצגת הבעיה באופן שיותר ניתן להבנה היה רק חצי מהנוסחה לפתרון, כי באותו זמן BillGuard גם השיקו את אפליקציית ה-iPhone החינמית שלהם שעזרה למשתמשים לעקוב אחרי חשבונות האשראי שלהם ולקבל הגנה. הדרך  "ביום למחרת", נזכר אוזן, "הייתה שדרנית אמריקאית מארקנסו שדיברה על המושג שיצרנו, חיובים אפורים, מבלי בכלל להזכיר את BillGuard, וכך ידענו שזה עבד".

 

הלקח:

התועלת של הסטארטאפ שלכם אולי נראית לכם כמובנת מאליו אבל לא בהכרח נתפסת ככזו אצל קהל היעד. השקיעו משאבים בזמן הפיתוח גם במסר השיווקי שייצור את הצורך למוצר, והכינו דרכים ישירות ומרשימות להעביר את המסר הזה.

 

 

3.  Yevvo/Air

 

שם היזם:

בן רובין

 

מה הם עושים במשפט:

רשת חברתית מבוססת לייב וידאו שנותנת לכל אדם להראות לעוקביו את מה שהסמארטפון שלו מצלם בזמן אמת.

 

האתגר שכמעט גמר אותם:

אם יש משהו אחד שסטארטאפים רעבים אליו לא פחות ממימון, הרי שהוא ללא ספק תשומת לב. היכולת להתבלט בעולם רווי הטכנולוגיה שאנחנו חיים בו, בו נראה שבכל יום נפתחים 50 סטארטאפים חדשים ואנו מופגזים במאות אפליקציות, שווה לא פחות מזהב.

 

לכן הייתם מצפים שהעובדה שסלבריטאים המובילים בעולם כמו אשטון קוצ'ר וג'ארד לטו יתחילו להשתמש במוצר שלכם יהיו חדשות נפלאות, נכון? ובכן, מסתבר שגם להסתמכות יתר על משפיענים יש את החסרונות שלה, כפי שגילה בן רובין, אחד ממייסדי Yevvo אשר לאחרונה מיתגה את עצמה מחדש כ-Air:

 

"בהתחלה Yevvo לא הייתה ממוקדת בך כמשתמש, אלא בך כצורך תוכן של משתמש אחר. דמיינו את המוצר שלנו כ-Twiiterשל הלייב וידאו, איפה שסלבריטאים ומובילי דיעה יחלקו את התוכן שלהם ויזמינו עוד אנשים לעקוב".

 

"ובאמת, אנשים כמו אשטון קוצ'ר התחילו להשתמש באפליקציה שלנו כדי לשתף תוכן, וזה נראה כמו רעיון נהדר בהתחלה, אבל הירידה הגדולה במשתמשים שחווינו לימדה אותנו שאנחנו עושים משהו לא נכון, וכדי לבנות חברה גדולה באמת, היינו צריכים להמציא מחדש את Yevvo".

 

כיצד הם התגברו עליו:

הרשתות החברתיות המצליחות ביותר בעולם מחברות בראש ובראשונה בין אנשים והחברים שהם מכירים בעולם האמיתי, ורק אחר כך עם ידוענים ומובילי דעה. אפשר אפילו לומר שהן נותנות לכל אחד מאיתנו להרגיש כאילו הוא סלבריטי, על ידי יצירת תוכן וצריכה שלו מהאנשים שאנחנו מכירים.

 

"לא רצינו להיות הפלטפורמה הזאת עם 500 משתמשים כוכבים, ו-5 מיליון שרק צופים בהם", מסביר רובין. "מיתגנו מחדש והשקנו ל-Air, ועכשיו כל הפואנטה היא להביא את החברים שלך איתך. זה מבט הפוך מהצורה בה שיווקנו את Yevvo- לעשות לייב סטרימינג לאנשים שאכפת לך מהם. אלו לא אנשים רנדומלים שצופים בך, אלא אנשים שאתה מכיר."

 

Air אמנם הושקה ממש לא מזמן, אבל יש לנו הרגשה שהפוקוס שלה במשתמש ה"פשוט" ועידוד שלו לייצר תוכן הולכת להיות הימור הרבה יותר משתלם מהגלגול הקודם שלה.

 

הלקח:

הישענות על ידוענים ומובילי דעה היא מאוד מפתה, אבל אסור לתת לה להפוך לפוקוס. פוטנציאל הצמיחה הכי גדול שלכם כנראה עדיין נשען על משתמשים רגילים, והם אלו ששווה להשקיע בהם אנרגיה כדי שיהיו פעילים ויסחפו את חבריהם פנימה.

 

לסיכום

אז הנה לכם: 3 סטארטאפים, 3 יזמים ו-3 אתגרים משמעותיים שהם הצליחו לכבוש. מה לדעתכם האתגרים הגדולים שמסוגר לגמור את רוב הסטארטאפים ולא הוזכרו בכתבה? כתבו לנו בתגובות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.