21 ינואר 2019 | יורם ליכטנשטיין
המדריך להסכמי סודיות: בדקו היטב על מה אתם חותמים

האם אתם יודעים מה כולל הסכם סודיות ומתי הסודיות כבר אינה בתוקף?

הסכמי סודיות (הידועים גם בשם NDA) הם מההסכמים הקצרים והנפוצים ביותר שניתן למצוא. רבים מאיתנו חתמנו על אחד מהם בעת קבלתנו לעבודה או בעת הזמנת עבודה.

 

דווקא עקב עובדת היותם קצרים מגולמת בהסכמי סודיות מורכבות שאינה ברורה על פניו וחשוב שנבין אותה. הסכמי סודיות עלולים לכלול מלכודות מורכבות שקשה לאתרן והם עלולים להיות מטעים ומכשילים למי שאינו יורד לרזי ניסוחם.

 

במדריך זה אגע במספר נושאים חשובים להסכמי סודיות ואנסה להפנות את תשומת לבכם לסכנות הגלומות בהם, על מנת שתכלכלו את צעדיכם בצורה טובה יותר.

 

אין בעיה למצוא NDA בגוגל. למה אני צריך לשלם לעורך דין?

 

התשובה הברורה היא שניסוחים משפטיים משעממים עלולים לגרום לכך שבפועל הסכם הסודיות לא יתאים למטרותינו ולא יגן עלינו דווקא כשנזקק לו. לדוגמא:

 

* אם ההסכם יופר, האם אנחנו בטוחים שנוכל להגיש תביעה בישראל או שנאלץ לתבוע במדינה זרה?

 

* האם אנחנו בטוחים שלא נקבל תביעה אם נעשה בהסכם שימוש למטרות לשמן חתמנו עליו?

 

* האם אין בהסכם סעיפים  שלא ברורים לנו ושעלולים לגרום לבעיות בהמשך הפעילות?

 

 

 

על מי נועד הסכם הסודיות, ה-NDA, להגן?

 

הסכם סודיות יכול להגן על אחד מהצדדים לעסקה או על שניהם יחד. השאלה הפרקטית היא – מי מגלה לחברו מידע שיהיה מוגן ומה ניסוחו של ההסכם.

 

גם אם הסכם הסודיות נקרא "הסכם סודיות הדדי" (Mutual NDA) חשוב לקרוא אותו ואולי נגלה שלמרות כותרתו ההסכם בכלל אינו מגן עלינו?

 

חשוב להבין את הוראות ההסכם ולראות האם הן מתאימות לנסיבות המקרה שלנו.

 

בכל עיסקה המוגנת בהסכם סודיות, חשוב להבין היטב מי חושף את המידע ומי מקבל אותו; באילו היקפים מדובר ואיזה סוגי מידע נחשפים; מי מוגדר בהסכם כחושף המידע ומי כמקבלו ולשים לב שפעמים רבות הניסוח המשפטי אינו תואם דווקא למציאות, אלא נועד להגן על הצד החזק יותר.

 

לפעמים דווקא "הסכם סטנדרטי" הוא כזה כיוון שהצד השני משתמש בו תמיד כדי להגן על עצמו, וההגנה עליכם תהיה מועטה.

 

הרחבת הגדרת "מידע סודי"

 

הדין לעצמו מגן על סודות מסחריים (וראו את חוק עוולות מסחריות). לכן לכאורה, אין צורך ב-NDA על מנת להגן על סודות מסחריים מעבר להגנה החוקית. הסיבה שבכל זאת מבקשים מכם לחתום על הסכם סודיות היא פשוטה – כוונתם היא להרחיב את ההגנה החוקית ולכבול אתכם להתחייבויות נוספות.

 

וכשמדברים על הרחבת ההגנה החוקית, חשוב לנו להבין עד כמה מורחבת אותה הגנה - מה היקף המידע הסודי המוגן בהסכם הסודיות ובאילו אמצעים הוא מוגן?

 

דוגמא שעולה פעמים רבות אצל לקוחות שלי, היא כאשר מפתח אפליקציות המבצע עבודה מוזמנת עבור אחר, חותם על הסכם סודיות כלפי המזמין; פעולה מקובלת והגיונית. אלא שקריאת הסכם הסודיות מגלה שהמפתח נוטל על עצמו התחייבויות סודיות חוזיות מרחיקות לכת. עד כדי כך מרחיקות לכת שלעיתים הן חלות גם על מידע המשמש את המפתח ברגיל לביצוע עבודותיו כלפי לקוחותיו.

 

במצב כזה, אם מפתח האפליקציה יתחייב בהסכם – הוא פשוט לא יוכל להמשיך ולעבוד כפי שעבד עד עתה, וזאת בגלל הניסוח המרחיב (מדי) של הסכם הסודיות אשר חל על מידע המשמש את המפתח לעבודתו השוטפת.

 

 

הוספת תנאים להגדרת מידע סודי

 

פעמים רבות כדאי לנסות לקבוע תנאים נוספים שבלעדיהם לא ייחשב המידע לסודי.

 

למשל ראוי לנסות ולשקול לקבוע שרק מידע שסומן "סודי" בכתב יחשב כסודי. מטבע הדברים, חושף המידע יתנגד לכך וחשוב לראות כיצד תנאי כזה מתאים למערכת היחסים הפנימית שלנו.

 

כיצד ההסכם מחייב שמירה על סודיות?

 

בהסכם סודיות, אחת ההתחייבויות החשובות היא השמירה על סודיות.

 

בהכנת הסכם סודיות חשוב שתשימו לב לשאלה באילו דרכים מחחייב ההסכם להגן על הסודיות.

 

האם ההסכם כולל הצהרה כללית על סודיות וזהו, שההסכם מחייב נקיטה באמצעים מסויימים להגנת הסודיות (כמו שימוש בכספות, בסיסמאות, ב-Need to know basis) וכדומה.

 

פעמים רבות הדרך להתמודד עם מצב כזה אינה לקבוע אמצעים ספציפיים אלא להגדיר כללים עקרוניים (סטנדרטים) לשמירה על הסודיות. למשל – "כמקובל בתעשייה" או "לפחות באותו אופן כמו שהמקבל שומר על מידע סודי שלו".

 

מתי המידע אינו סודי עוד?

 

האם חשבתם על מצב בו הרשות להגבלים עסקיים/המשטרה/חברה שקיבלה צו בית משפט לטובתה או כל גוף אחר יפנה אליכם ויבקש שתגלו אתך המידע המוגן בהסכם הסודיות?

 

האם אתם רשאים לחשוף את המידע במצב כזה? האם אתם רשאים (או חייבים) לעדכן את בעל המידע אודות החשיפה?

 

ומה יקרה אם המידע ה"כה סודי" שנמסר בידיכם לפני שנתיים נמצא כיום בידי כל בעל מקצוע סביר. האם גם אז אתם עדיין כבולים בחובת סודיות?

 

דוגמאות אלו מלמדות אותנו שחשוב מאוד גם להגדיר חריגים מתאימים לחובת הסודיות, ולהבהיר מה הם התנאים הרלוונטיים לכל חריג.

 

"הפרה אינה ניתנת להערכה בכסף"

 

סעיף חשוב בהסכם סודיות שמי שאינו משפטן מתעלם ממנו בדרך כלל הוא סעיף מעורפל שמצהיר בצורה לא ברורה שהפרת הסכם זה אינה ניתנת להערכה בכסף. "נו, אז מה" אתם חושבים בליבכם ועוברים הלאה.

 

האם הייתם מזלזלים כל כך בסעיף הזה אילו הבנתם שבעיני השופט שידון בעניינכם – זה הסעיף שבו אתם מסכימים לקבל צו מניעה זמני כנגדכם?

 

האם באמת אתם מוכנים שבכל מקרה של חשש להפרת ההסכם על ידי מי מעובדיכם תקבלו צו מניעה כנגד הפרוייקט שלכם? זה הוא סעיף לדוגמא שמרבית ההדיוטות מתעלמים ממנו, ומוטב שלא להתעלם ממנו.

 

סוף דבר

 

במדריך זה הראיתי שגם הסכמים פשוטים שנמצאים תדיר באינטרנט מכילים פכים משפטיים מורכבים, לכן מאוד מומלץ לקרוא היטב כל מסמך משפטי שאתם מוצאים, לבדוק האם אתם מבינים היטב את כל הכתוב בו; האם הוא מכסה את כל הנקודות החשובות לכם; והאם אין בו בעיות משפטיות שאתם אינכם מודעים להן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.