11 ינואר 2016 | עילם אוסרי
השקעות המונים - כלכלה חדשה וחברתית

בקרוב יוכלו חברות סטארט-אפ ועסקים קטנים לגייס הון מכמות משקיעים בלתי מוגבלת של משקיעים קטנים. העסקים יקבלו אישורים מהמדען הראשי או ממשרד הכלכלה ויוכלו לפנות לפלטפורמות השקעות המונים. המשקיעים מצדם ייהנו מאפיקי השקעה חדשים ומוסדרים ומסכומי כניסה נמוכים המאפשרים פיזור סיכונים.

רגע לפני כניסתה של השנה החדשה, אי שם במסדרונות הכנסת עבר בקריאה שנייה ושלישית ללא כל קושי, חוק חדש, כביכול אפרורי, שיכול להביא בשורה אמיתית למשק הישראלי, ליזמים ולמשקיעים.

עד כה, החוק הישראלי אפשר הצעת מניות בחברה פרטית ל-35 אנשים בלבד, מה שהגביל לרוב את קהל המשקיעים לבעלי הון והקשה מאוד על הליך גיוס ההון למיזמים חדשים.

 

החוק החדש מאפשר לכל סטארט-אפ או עסק קטן, לגייס הון של עד 3 מיליון שקלים בפלטפורמות השקעות המונים, ממספר בלתי מוגבל של משקיעים קטנים. כל זאת ללא צורך בתשקיף בורסאי. כדי להבטיח את איכות המיזמים וכדי לצמצם את חשיפת המשקיעים לסיכון, יפקחו שני גופים על החברות המגייסות - המדען הראשי והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.  במקרה ומדובר בסטארט-אפ טכנולוגי, יהיה מופקד המדען הראשי על בדיקת הנאותות הראשונית, ותפקידו יהיה להכריע האם ישנו פוטנציאל אמיתי במיזם כמו גם לוודא את אמינות החברה, הטכנולוגיה וצוות היזמים. אם מדובר בעסק קטן שאינו טכנולוגי, תופקד הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים על בדיקת הנאותות, וזו תכריע האם ישנה היתכנות כלכלית למיזם והאם מדובר בעסק לגיטימי.

 

 

את תהליך הגיוס עצמו יבצעו פלטפורמות השקעות המונים פרטיות שיקבלו רישיון מהרשות לניירות ערך ויפעלו בהתאם לרגולציה בנושא. הרשות לניירות ערך תפקיד בידי הפלטפורמות את האחריות לווידוא כי תנאי הגיוס מבוצעים במלואם:

 

1.      סכום ההשקעה מועבר לחשבון החברה המגייסת ולטובת המיזם המדובר;

2.      הסכום מועבר אך ורק במידה והמיזם הגיע ליעד הגיוס;

3.      במקרה והגיוס הגיע לסכום נמוך מהיעד, מוחזרים כלל כספי המשקיעים.

 

מדובר במהפכה של ממש, הן מבחינת אפיקי השקעה אלטרנטיביים והן מבחינת אפשרויות מימון למיזמים חדשים.

 

 

גאווה לאומית

את מקומה של ישראל בתעשיות הטכנולוגיות כבר כולם מכירים. ביחס לגודל האוכלוסייה, ישראל היא מעצמה טכנולוגית, כשמדי שנה עולות לכותרות חברות ישראליות שהצליחו בגדול. למרות זאת, מעט מאוד ישראלים היו מעורבים בהליך המימון של חברות אלו בשלביהן הראשונים. החוק החדש יאפשר לישראלים להשקיע סכומים מצומצמים בתעשייה, לקחת חלק פעיל בה וליהנות מפירותיה העתידיים.

 

 

תמיכה ביזמות

חברות המגייסות הון בעזרת שיטת השקעות ההמונים נהנות משיווק וקידום המיזם ברשת, זוכות לחשיפה למספר משקיעים גדול ומרוויחות ממינוף הכוח החברתי של קבוצת המשקיעים. מעבר לכך, במקרים רבים חוכמת ההמונים באה לידי ביטוי ועוזרת לצפות את הצלחת המיזם בשווקים.

 

 

רווח למשקיעים

שיטת השקעות ההמונים מנגישה את עולם ההשקעות לאדם הפשוט, על-ידי הצגת ניתוח ברור ומעמיק אודות כל מיזם המגייס הון. כאשר הכסף "שוכב" בחשבון הבנק, הוא אינו מניב תשואה. הריביות המגוחכות שנותנים הבנקים, אינן מגיעות לקרסולי ההשקעות הסולידיות ביותר. מעבר לכך, הבנקים משתמשים בכסף הסטטי של לקוחותיהם ומשקיעים אותו באפיקים רווחיים. כעת, בעזרת החוק החדש, האפשרות לנתב באופן עצמאי גם סכומים מצומצמים לאפיקי השקעה רווחיים הופכת לגמישה ונוחה יותר.

 

 

תרומה למשק הישראלי

שיטת השקעות ההמונים תעזור להצמיח את המשק הישראלי ותיתן זריקה של כסף למיזמים חדשים ומבטיחים. על כוחו של ההמון דובר כבר רבות בשנים האחרונות, אך השימוש בו היה מאוד מורכב עד כה. בעזרת החוק, סכומים מצומצמים ממספר רב של אנשים יוכלו לדחוף את המשק קדימה, באמצעות כלכלה חכמה, חברתית ורזה, המצמצמת משמעותית את התלות בבנקים ובגורמים פיננסיים מדושנים.

 

 

תחום השקעות ההמונים (Equity Crowdfunding) תופס תאוצה בשנים האחרונות בכל העולם. היקפי הגיוס גדלים, מספר הפלטפורמות עולה, והחברות המגייסות נהנות מהפריחה בתחום. לפני כ-3 שנים אומץ בארה"ב חוק ג'ובס (JOBS act), המקביל לחוק שעבר בארץ, וגרם לעלייה משמעותית בהיקפי ההשקעה דרך הפלטפורמות הללו. גם בבריטניה זוכה השיטה להצלחה מסחררת תודות לרגולציה מקלה בתחום, ומדינות נוספות, ביניהן ישראל, מזהות את הפוטנציאל לקידום המשק ומתאימות עצמן למציאות המשתנה.

 

התחום בישראל אמנם עוד בחיתוליו, אך אימוץ המגמה בעולם, ההקלה מצד הרשויות והנכונות של היזמים והמשקיעים בארץ להיפתח לתחומים חדשים, מבשרים כולם על תחילתה של מגמה חדשה -  כלכלה חברתית המעודדת יזמות וחדשנות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.