9 אוקטובר 2016 | סלבה גרין
אפליקציות – אאוט – צ'אט בוטים – אין

יש לכם מיזם ואתם שוקלים להשיק אפליקציה? כדאי שתשקלו שוב - על פי דברי מומחים בעולם הטכנולוגיה וביניהם גם מנכ"ל מיקרוסופט, אנו קרובים מאד ליום שבו האפליקציות כבר לא יהיו חלק מחיינו ואת מקומן יתפסו צ'אט בוטים.

יש לכם מיזם ואתם שוקלים להשיק אפליקציה? כדאי שתשקלו שוב - על פי דברי מומחים בעולם הטכנולוגיה וביניהם גם מנכ"ל מיקרוסופט, אנו קרובים מאד ליום שבו האפליקציות כבר לא יהיו חלק מחיינו ואת מקומן יתפסו צ'אט בוטים.

 

כמו שקורה עם כל טכנולוגיה, טובה ככל שתהיה, היא צפויה לאבד את השפעתה ונוכחותה בעולם בשלב כלשהו.

במאמר זה אסקור את הנושא הרותח והמסקרן הזה ואנסה להתמקד בהיבטים שעשויים לעניין בעלי מיזמים.

 

אז ראשית אתחיל ואסביר תחילה מה זה בכלל צ'אט בוט – מדובר בשיחה באמצעות הודעות מידיות רק שבצד השני אין בנאדם שמתכתב איתנו, אלא בוט (רובוט) שנותן לנו אינפורמציה, עונה על שאלות ואף יכול למכור לנו מוצר או שירות. ככל שהבוט – התוכנה – כתובה נכון יותר, ככל שהאלגוריתם העומד בבסיסה מתוחכם יותר וככל שתסריט השיחה איכותי יותר, כך חווית המשתמש תהיה חזקה יותר ולרגעים יתכן והוא אף ישכח שהוא משוחח עם רובוט ולא עם מענה אנושי.

 

הרבה אנשים שואלים אותי - אז למה זה טוב? הרי אין תחליף לאיש שירות או מכירה אנושי...

זה נכון מאד, אך ערוץ התקשורת החדש הזה הופך מתוחכם מיום ליום וכבר היום ישנם צא'ט בוטים המוטמעים בחברות מובילות בעולם כגון פיצה האט, בורגר-קינג ו"באזפיד". גם לפוליטקאים יש  צ'אט בוטים לדוגמא לנשיא ארה"ב ברק אובמה, למועמדים לנשיאות הילארי קלינטון ודונלד טראמפ ולעוד רבים אחרים.

 

הנה מספר יתרונות בולטים:

 

ערוץ תקשורת המותאם לדפוסי התנהגות חדשים – כ-60 מיליארד הודעות עוברות מדי יום בוואטסאפ, בפייסבוק ובמסנג'ר לעומת כ-20 מיליארד בהודעות SMS רגילות. עבור צעירים בגילאי 17-25 מדובר בערוץ תקשורת עיקרי שכבר היום מחליף את שיחות הטלפון. נתון מעניין נוסף הוא שהצעירים נוטים להעדיף לקבל מידע מהחברים שלהם בתוכנות המסרים המידיים כגון: וואטסאפ, מסנג'ר של פייסבוק וסנאפצ'אט מאשר לחפש את המידע הרלוונטי במנועי החיפוש. הסברה הרווחת היא שהם פשוט מתעצלים לצאת מהסביבה הטבעית שלהם שהיא הצ'אט אל סביבות אחרות כגון גוגל.

ברגע שחברה מסוימת מציעה עבור הקהל הזה ערוץ תקשורת בו הם יכולים לקבל מידע ולרכוש מוצרים ושירותים בתוך המסנג'ר של פייסבוק היא מרוויחה נקודות חשובות אצל קהל היעד שלה ויוצרת בידול חשוב ממתחרים שאינם נעזרים בצ'אט בוטים.

 

הצ'אט בוט יודע עליך הכל – ברגע שמשתמש פונה לצ'אט בוט באמצעות המסנג'ר של פייסבוק, הבוט יכול לקבל את כל הפרטים והאינפורמציה של המשתמש מתוך פרופיל הפייסבוק שלו: שם מלא, גיל, תחומי עיסוק, תחביבים, חברים ואף מקומות בהם ביקר. הנתונים החשובים הללו משמשים את הבוט במהלך השיחה ובאמצעותם הוא יכול להתאים בצורה אופטימלית את השירות שהוא מעניק למשתמש. במידה ומדובר בבוט שתפקידו למכור שירותים או מוצרים המידע הזה הוא יקר ערך שבעתיים.

 

הצ'אט בוט יכול לפנות אליך בחזרה – מהרגע שבו משתמש פונה לבוט מסוים (ועד שהוא מסיר אותו) הבוט יכול לפנות אליו בחזרה בכל עת – מדובר בעובדה חשובה מאוד המאפשרת לחברות לעשות פולו-אפ על לקוחות מתעניינים או קיימים, לבדוק את שביעות רצונם, ליזום פניה בהצעה לשירות חדש או מוצר חדש וכדומה. האפשרויות הללו עשויות להיות שוות כסף רב עבור חברות לצד החיסכון הכספי הכרוך בהעסקת מוקדים אנושיים, אנשי שירות ומכירות.

 

ביג דאטה – הבוט יודע לערוך סטטיסטיקות שתהינה מדויקות ככל שכמות המשתמשים בבוט תהיה יותר גדולה. אותן סטטיסטיקות יכולות לשמש במודלים שעוסקים בחיזוי של התנהגות צרכנים. בהתאם לחיזוי, הבוט יכול להציע למשתמש הצעה כלשהי – לדוגמה – נניח והמשתמש מזמין באמצעות צ'אט בוט של מסעדה שנמצאת בקרבת מקום ארוחת צהרים מפעם לפעם – לאחר שהבוט יאסוף מסה של נתונים הוא יוכל  לפנות למשתמש דקות ספורות לפני שהוא עצמו יתחיל לחוש רעב ולהציע לו הטבה מסוימת על ארוחת הצהריים. בשיטה זו הבוטים יוכלו להציע בעתיד הלא רחוק מוצרי הריון ולידה לדוגמה לנשים שטרם גילו שהן בעצמן בהריון.

 

יתרון למערך השיווק – לאחר שמשתמש פונה לבוט מסוים ייתכן מאד והוא יתחיל לראות, במסגרת גלישה רגילה ברשת, באנרים פרסומיים של אותו מוצר/שירות. כפי שכיום מודל ה-RE-MARKETING  פועל.

 

חיסכון בכוח אדם – על פי הערכות מומחים, הבוטים יוכלו להחליף מחלקות שלמות של תמיכה, שירות לקוחות ואף מכירות. לדוגמה – מאות פניות ביום למוקד השירות של בנק מסוים בשאלות לגבי מיקום סניפים וסוגי השירותים שהם מציעים יוכלו להתבצע ע"י בוטים. כמו כן בוטים יוכלו לבצע פולו-אפ ללקוחות שהתעניינו בעבר בשירות ולבדוק כיצד ניתן לקדם עמם את העסקה.

 

גם מבחינת המשתמשים היתרונות עצומים ומתמקדים בעיקר ביתרון חשוב:

 

חיסכון בזמן – במקום להתחיל להתעמק בעמוד שאלות/תשובות באתר המציע שירותים כלשהם ניתן פשוט לרשום את השאלה ולקבל מיד את התשובה המבוקשת, ניתן לבצע את הקניות היומיות במכולת השכונתית תוך כדי נסיעה ברכבת והזמנת המוצרים עד לפתח הבית באמצעות הצ'אט בוט של אותה חנות.

 

חיסכון בעלויות – סביר להניח שמאחר והבוטים יחסכו לחברות כסף הם תוכלנה לגלגל את החיסכון ללקוח.

תגובות

1. רונן | 9 אוקטובר 2016

נשמע מדהים. כמה זה עולה?

זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי. לא ידעתי שניתן לבצע כל כך הרבה דברים באמצעות צ׳אט בוט. מה המחיר?


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.