Lance Raab Photography
12 ינואר 2017 | רות סגל
אחרי ניו יורק והסיליקון וואלי, הסטראטאפים הישראלים כובשים את פלורידה.

"התכנית שלנו היא לא תכנית האצה סטנדרטית עם סדנאות ומנטורים, אלא יותר תכנית "סוף מסלול". אנחנו עובדים עם חברות או ארגונים מקומיים שקשה להם לייצר יזמות וחדשנות מתוך הארגון והם מחפשים חידושים טכנולוגיים, ומשדכים אותם עם חברות סטארט-אפ מהשוק המקומי והישראלי שיכולות לתת מענה טכנולוגי ומחפשות להיכנס לשוק האמריקאי או להרחיב פעילות בארה"ב. מטרת התכנית היא לייצר שותפויות עסקיות משמעותיות.

אנחנו יודעים שאנחנו מדברים בלי סוף, ובצדק, על ישראל כאומת הסטארטאפים. אבל בסופו של דבר, כדי לצמוח, כדי להגיע לקהלים חדשים, וכדי להצליח לגדול במספרים משמעותיים, הרבה מהסטארטאפים צריכים לשים את רגלם ביבשת הגדולה – אמריקה.

ולכן החלטנו להציג בפניכם את האפשרויות שמחכות להם בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות בסדרת כתבות חדשה. ונתחיל דווקא במקום הכי לא צפוי – טמפה, פלורידה.

 

בתוך ה-Jewish community center של טמפה קמה יוזמה חדשה, "תכנית סוף מסלול" כפי שמכנה אותה רקפת בחור, דירקטורית שיווק של תכנית FIBA- Florida Israeli Business Accelerator. רקפת הגיעה לטמפה כבר לפני 12שנה כחלק מצוות של חברת סטארט-אפ ישראלית.

 

איך מצאת את עצמך בארגון הזה?

"עבדתי בסטארט-אפ ישראלי שפיתח ציוד טכנולוגי לרופאי עיניים. היה להם משרד בטמפה ומערך של אנשי מכירות בארצות הברית, וב-2004ביקשו ממני לעשות רילוקיישן ולסייע להם בניהול השיווק בארה"ב. אחרי שנתיים הם מכרו את החברה למפיץ מקומי גדול ואני החלטתי להישאר ולעשות שם את התואר השני שלי. בסוף התואר נכנסתי למערכת בריאות ענקית עם 15בתי חולים ו-30,000 עובדים ועבדתי בארגון שמונה שנים כמנהלת שיווק וגם לימדתי שיווק בקולג' לאומנות ועיצוב. כששמעתי על FIBA, היה לי ברור שאוכל להביא אתי את כל הניסיון שלי בסטארט-אפ ישראלי, בתאגיד אמריקאי ובשיווק ומצד אחד לעזור לישראלים להצליח בשוק האמריקאי ומצד שני לסייע לפיתוח את הכלכלה כאן בטמפה". "To Make a Difference".

 

 

רקפת בחור

 

אז מהי FIBA בעצם?

"התכנית שלנו היא לא תכנית האצה סטנדרטית עם סדנאות ומנטורים, אלא יותר תכנית "סוף מסלול". אנחנו עובדים עם חברות או ארגונים מקומיים שקשה להם לייצר יזמות וחדשנות מתוך הארגון והם מחפשים חידושים טכנולוגיים, ומשדכים אותם עם חברות סטארט-אפ מהשוק המקומי והישראלי שיכולות לתת מענה טכנולוגי ומחפשות להיכנס לשוק האמריקאי או להרחיב פעילות בארה"ב. מטרת התכנית היא לייצר שותפויות עסקיות משמעותיות.

 

איזה סטארטאפים בעצם אתם מחפשים?

אנחנו מחפשים סטארטאפים שנמצאים בישראל ובשלים להיכנס לשוק האמריקאי. כאלו שהמוצר שלהם בשלב פיתוח די מתקדם, אולי הם אפילו מוכרים בארץ או עשו פיילוט בארץ או בחו"ל, יש להם רישיון ייצוא והם צריכים מישהו שיפתח להם דלתות.

 

למה לקיים את התכנית דווקא במרכז הקהילה היהודית?

לרוב, במרכזים היהודים הקהילתיים בארה"ב יש את מרכז הכושר, הבריכה, הקפה ומתקיימים בהם אירועים לקהילה, אבל אין בהם אופק עסקי. מה שקורה אצלנו הוא מאד מיוחד. מכיוון שהמשרדים שלנו נמצאים בתוך המרכז, נוצרת אינטראקציה עם הקהילה עצמה. התכנית היא יוזמה של הקהילה היהודית בטמפה והרבה אנשים מעורבים או מעוניינים להשתתף כמשקיעים, יועצים וספקי שרות (מיסוי, ראיית חשבון, עריכת דין, נדל"ן, שיווק, משאבי אנוש וכו'). גם הקהילה העסקית והקהילה האקדמית מאד מעורבות והתוכנית עצמה ממומנת על ידי מדינת פלורידה.

 

Tampa Jewish Community Centers & Federation

 

למה זה קורה דווקא בטמפה?

בשנים האחרונות נוצר בטמפה מומנטום בכל נושא היזמות והחדשנות, וזה התרחש בכמה מקומות במקביל.

לדוגמא, ב-SOCOM - מפקדת המבצעים המיוחדים של צבא ארצות הברית שיושבת בטמפה, הקימו יחידה מיוחדת לזיהוי טכנולוגיות חדשות שיסייעו לחיילי הקומנדו שהולכים לפעילות מבצעית. מדובר בגוף ענק עם תקציב מחקר ופיתוח נפרד מצבא ארצות הברית.

מעבר לכך, בנוסף למספר אקסלרטורים שפועלים בטמפה, לשתי אוניברסיטאות הגדולות שכאן, The University of Tampa, ו-University of South Florida יש תכנית תואר שני במנהל עסקים במסלול יזמות.

מושל פלורידה, וראש עיריית טמפה מעודדים עסקים לעבור לאזור ונותנים הטבות מס ומענקים.

כל זה, בשילוב עם העובדה שהרבה צעירים מגיעים מהמדינות הצפוניות כי נמאס להם מהקור והם רוצים להיות היכן שהשמש זורחת 365 ימים בשנה, הופכים את טמפה למרכז תוסס של יזמות וחדשנות.

 

איך מתנהלת התכנית?

"התכנית היא יחסית די חדשה, המחזור הראשון יוצא לדרך בפברואר השנה. היא תמשך כארבעה חודשים כשבמהלכם יהיו 2-3 ביקורים בטמפה ובשאר הזמן העבודה תעשה בארץ. אחרי שאיתרנו סטארטאפים שרלוונטיים לצרכים מקומיים כאן בטמפה, ומצאנו את השותפים האסטרטגיים שמעוניינים באותה טכנולוגיה, אנחנו נעבוד איתם מספר שבועות בארץ ונכין אותם לפגישות. נסייע להם בהכנת הפרזנטציות ואף נביא איש מכירות מקומי שיעזור להם לייצר פיצ' מושלם, מכיוון שזוהי לפעמים נקודת חולשה בקרב הישראלים. אחרי כל זה אנחנו מביאים אותם לכאן למרתון של פגישות עסקיות שמתקיימות בליווי שלנו. בשבועות הבאים מתבצעת עבודת פיתוח ואדפטציה של המוצר לצרכים המקומיים (בארץ) ואז הסטרטאפ חוזר לטמפה לדמו נוסף ותכנון של פיילוט אצל הלקוח. המטרה היא לייצר פיילוט מקומי בפלורידה  שיוביל ללקוח ראשון בארצות הברית. אנחנו מאמינים שכשיש לקוח ראשון הדרך לגיוס השקעות נוספות ופתיחת השוק ללקוחות נוספים קלה יותר.

 

יש תחומים שנדרשים יותר בטמפה?

אנחנו מקשיבים לכל מי שמעוניין, אבל מתמקדים יותר בארבעה תחומים: הראשון הוא הצבא, וזה בגלל אותו צורך שעלה אצל ה-SOCOM, השני הוא מערכת הבריאות, ובעיקר תוכנה DIGITAL HEALTH, שיענה לצורך של המגוון הרחב של בתי החולים, השירותים הרפואיים וחברות הביטוח הרפואיות בפלורידה. תחום נוסף הוא תחום החינוך וה-EDTECH. יש כאן דרישה לטכנולוגיות שיכולות לשמש בתי ספר, אוניברסיטאות, קולג'ים ומערכי חינוך בתוך ארגנים. התחום האחרון הוא תחום האוכל והחקלאות. בפלורידה יש הרבה פעילות בתחום ויש עניין בטכנולוגיה שיכולה לספק מזון לכל אוכלוסיית כדור הארץ.

 

מימין לשמאל: אד אמאטו, מומחה לתחום צבא פאם מיניאטי, מנהלת תוכניות,
 סארו סשאדרי, סמנכ״ל תפעול, רקפת בחור, דיירקטורית שיווק, אריק לין, יועץ לתחום צבא וג׳ק רוס, מנכ״ל

 

מה המטרה הסופית? שהחברות יעשו רילוקיישן לטמפה?

המטרה היא לסייע בכניסה לשוק האמריקאי. חברות שיצליחו לייצר את הפיילוט הראשון, והלקוח הראשון סביר להניח שירצו או יצטרכו להקים איזשהו משרד שיתמוך בפעילות שלהם כאן. זו יכולה להיות חברת בת עם עובדים אמריקאים ונציגות ישראלית בארצות הברית שיכולה לתת תמיכה מידית ללקוחות, תלוי במוצר שהם מוכרים.

 

מה קורה לחברות שהצליחות בתהליך ביום שאחרי?

אנחנו נסייע לאותן חברות בכל התהליך. ראשית, הם כמובן יוכלו להשתמש במשרדים שיש לנו היום במרכז, או לשבת במרכזי WeWork מתאימים. לאחר מכן אנחנו נסייע להם לפתוח משרד ולגייס את האנשים שיתאימו להם. יש תופעה קצת משעשעת שבה סטארטאפיסטים ישראלים שמגיעים לכאן פונים לאיזה דודה של אחד מהחבר'ה שגרה פה, ויש לה בן שעבד במובינג והם הופכים אותו ל-CEO שלהם. בסופו של דבר זה יכול להכשיל אותם, ולכן אנחנו באמת רוצים לעזור ולמצוא לאותן חברות עובדים מתאימים, ובכלל לסייע להם בכל מה שיכול להוות נקודת תורפה ולפגוע בהם כי הם לא חשבו עליו עד הסוף, אם זה נושא שירות הלקוחות, מערכת הפצה מתאימה וכדומה.

 

לצפייה בכתבת חדשות מקומיות על תוכנית FIBA לחצו כאן

 

משרדי FIBA

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.