2 מרץ 2017 | אורי איידלסברג
MC Series: ארבע עצות מיזם ליזם

בתחילת 2016 ייסדנו את Vol. אפליקציית טיסות לנוסעים מתמידים. הגענו עם הרבה ידע ורצון להצליח. עבורי, היה זה הסטארט-אפ השלישי שלי. מנקודת המבט הזו, וכבוגר שלושה אקסלרטורים, שניים בחו"ל ואחד בארץ, אני שמח להציג כמה טיפים שיכולים לסייע לסטארטאפיסטים צעירים:

בתחילת 2016 ייסדנו את Vol. אפליקציית טיסות לנוסעים מתמידים. הגענו עם הרבה ידע ורצון להצליח. עבורי, היה זה הסטארט-אפ השלישי שלי. מנקודת המבט הזו, וכבוגר שלושה אקסלרטורים, שניים בחו"ל ואחד בארץ, אני שמח להציג כמה טיפים שיכולים לסייע לסטארטאפיסטים צעירים:

 

*גילוי נאות - מעולם לא עשיתי אקזיט אבל אני ממשיך בניסיון הסטארטאפים וכרגע מייסד של 2 חברות פעילות.

 

1. לא צריך להתרגש מכל אחד שמדברים איתו ושעשה אקזיט: יצא לי לדבר עם כמה אנשים מהתעשייה שאפשר להגדיר כאנשים עשירים. כאלה שמכרו את החברה שלהם בהמון כסף. אם תחשבו על זה, תראו שהרבה מאוד פעמים החברות הבאות שלהן לא מצליחות כמו הראשונה. השם הולך לפניהם אבל המגע הוא לא "ידי הזהב" שהיה להם פעם בכל חברה שהם פותחים. זכורה לי היטב פגישה עם משקיע שהיה מייסד של אפליקציית ניווט מהגדולות בעולם, שבמשך יותר משעה לא הבין בכלל מה אנחנו עושים. אחרי כשעה הוא הבין ובאמת נתן טיפים מעולים, אבל זה רק מראה עד כמה קשה להסביר רעיון על רגל אחת, בטח אם מדובר בפיצ' שאורכו 90 שניות.

 

2. מה שמביא אותי לנקודה השנייה שלי, הפיצ'ים: יצא לכם לדבר הרבה מול קהל ומול משקיעים. חלקכם גם יגיעו לתכניות טלוויזיה או לכתבות במדיה. זה לא נכון לנסות להעביר מצגת של עשר שקופיות מלאה במקביל לשתי דקות של הסבר. לאנשים לא אכפת והאמת גם לא מעניין אותם כל נקודה ונקודה בסאטרט-אפ שלכם. יש לכם שתי דקות להסביר מה אתם עושים. עשו זאת באופן שהוא כיפי, שטחי ומובן לכולם. לא מצופה מכם לדבר על תחזית הרווחים שלכם באפריל 2018, (אולם כן מצופה מכם שתמציאו לכך תשובה אם תישאלו על כך).

 

3. מאוד מאוד קשה לעבוד עם חברות גדולות, אבל הרבה פעמים זהו המפתח להצלחה: הסטארט-אפ שלנו היה יכול לקבל תנופה ענקית מחברות התעופה, האמת שזה אחד הדברים שייחלנו לו. הבעיה הגדולה היא למצוא את האדם הנכון - איש המפתח בחברה. אתם יכולים לבזבז מספר פגישות (תזכרו שזמן זה כסף) עם אנשים שמאוד רוצים לעזור לכם בחברה שאתם מעוניינים לעבוד בה, אבל הם פשוט האנשים לא נכונים לדבר איתם. הם לא בדרג הנכון או חמור מכך, הם לא מכירים את האנשים בעמדות המפתח שאיתם אתם כן רוצים לעבוד.

עוד נקודה לגבי חברות גדולות - אל תחשבו שכל כך קל להתחיל לעבוד איתן. אנחנו הגענו לגמר של אקסלרטור של חברת "אל על". עוד רגע והיינו בפנים אבל לבסוף לא נכנסו ובגלל זה איבדנו שיתוף פעולה פוטנציאלי עם החברה וחברות נוספות בעולם התעופה. דברנו גם עם עוד שתי חברות (אחת מאסיה ואחת מאירופה), אבל גם שם לא הצלחנו. אני לא אומר לכם שזה לא אפשרי, אבל זה לוקח הרבה זמן לייצר קשרים כאלה אז תהיו סבלניים.

 

4. תהיו פתוחים לרעיונות חדשים, תדעו מתי להפסיק אבל גם תאמינו בעצמכם: זה נשמע הזוי, אני יודע, זה פרדוקס מגעיל אבל סטארט-אפ זה כמו לנגן סונטה של שופן. אתה יכול לנגן אותה היטב מבחינה טכנית אבל יש קו מאוד מאוד דק בין לעשות דברים שיובילו להצלחה של הסטארט-אפ לבין עמידה במקום. לעיתים קרובות קשה מאוד להבדיל בין הטפל לעיקר. לעיתים קרובות צריך לדעת לקבל פידבק ואפילו לשנות מודל עסקי או מוצר. יש 1000 כיוונים אפשריים שצריך לנסות אבל אין מספיק משאבים לנסות את כולם וזה בסדר, תתרכזו במוצר. אני אישית מאמין שאת לב לבו של הרעיון אסור לשנות לעולם כי עם זה נכנסתם לעולם הזה מלכתחילה, אבל לפעמים יהיה צורך בשינוי של מודל או אפילו החלפה של אחד המייסדים שלכם. שום דבר לא קדוש בסטארט-אפ וכל אחד הוא בר החלפה. עם זאת, לפעמים צריך לדעת מתי לומר די.

ואל תשכחו, תמיד יהיו רעיונות חדשים.

העיקר הבריאות, 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.