9 אוגוסט 2017 | אלנה דוניץ
מתכננים קמפיין מימון המונים? תראו מה קרה לקמפיינים שהצליחו קצת יותר מדי

לפי נתוני Kickstarter, נכון לחודש יוני השנה, 126 אלף מיזמים קיבלו מימון בסך של 3.1 ביליון דולר. אך האם בסיום כל קמפיין מוצלח התורמים מקבלים את המוצרים שלהם ובזמן? לא בהכרח.

מימון המונים, מה אנחנו יודעים על זה? למי זה מתאים והשאלה החשובה ביותר מה קורה לחברות אחרי שהם גייסו את כל ההשקעה, האם הן הצליחו לממש את ההבטחה שלהן?

לפי נתוני Kickstarter, נכון לחודש יוני השנה, 126 אלף מיזמים קיבלו מימון בסך של 3.1 ביליון דולר. אך האם בסיום כל קמפיין מוצלח המשקיעים מקבלים את המוצרים שלהם ובזמן? לא בהכרח.

הנה שלושה סיפורים על קמפיינים שקיבלו מימון משמעותי ובדקנו מה באמת קרה איתם אחרי קבלת המימון:

 

1. PEBBLE SMART WATCH

 

היעד של קמפיין זה שעלה ב־Kickstarter במרץ 2015 היה 500 אלף דולרים והוא הצליח להגיע ליעדו ב־17 דקות בלבד! ב־49 דקות הם כבר גייסו מיליון דולרים וביומיים שלאחר מכן הם גייסו 10.3 מיליון דולרים. בסופו של דבר הם זכו בתואר הקמפיין הממומן ביותר ב־Kickstarter כאשר הגיעו עם סיומו לגיוס של 20.4 מיליון דולרים על ידי 80 אלף משתמשים. שעון ה־Pebble לא היה בדיוק השעון היפה ביותר שראיתם אי פעם, למעשה מה שמשך את הקונים הוא העובדה שלמרות שהיה מדובר במחשב קטנטן שמוצמד לפרק כף היד שלכם עם טכנולוגיות יוצאות מן הכלל, הוא נראה כמו שעון רגיל לחלוטין. המסך המיוחד שלו אפשר לעונדים לראות את המוצג באופן ברור גם באור שמש חזקה, פלטפורמת האפליקציות שלו אפשרה למפתחי צד שלישי ליצור כל מיני תוספות נחמדות עבור השעון ובסופו של דבר יכולתם להשתמש בשעון כד לעקוב אחרי הריצה, הרכיבה באופניים, משחקי הגולף ועוד.

 

אז מה בעצם קרה אחרי קבלת המימון?

לפני ש־Pebble הספיקו לספק את השעונים לכל מי שהשקיע בקמפיין הם כבר התחילו לחפש מימון נוסף כדי שיציליחו להישאר רווחיים. כתוצאה מכך האספקה התעכבה בכמה חודשים! ובכל זאת, Pebble הצליחה לספק את השעונים לכל אחד מהגולשים שהשקיעו בקמפיין שלהם.

 

2. Coolest Cooler

 

via GIPHY

 

בשנת 2013 השיק ראיין גרייפר את ה"מסיבה הניידת המחופשת למקרר", מוצר שנכשל כישלון חרוץ. ראיין חזר ללוח התכנון והשיק ב־2014 בקמפיין מימון המונים מוצר חדש, משודרג יותר שנקרא ה־Collest Cooler. גרייפר קבע יעד גיוס נמוך יותר מזה שביקש בניסיון הראשון שלו. כתוצאה מכך הוא הצליח לגייס יותר מ־13 מיליון דולרים ולשבור את שיאי Kickstarter. תג המחיר של ה־Collest Cooler היה בין 165 דולרים ל־185 דולרים ובמחיר כזה היה קשה מאוד שלא להתפתות לקניה.

 

אז מה בעצם קרה אחרי קבלת המימון?

הסיפור הזה באמת לא יאמן ואפשר ללמוד ממנו הרבה. כמעט כשנתיים אחרי שהמוצר הושק ב־Kickstarter רק שליש מהמשקיעים בקמפיין, כ־20 אלף איש, קיבלו את הצידניות שלהם וכמעט 36 אלף איש לא קיבלו את המוצר שהובטח להם. באוגוסט 2015, כמעט כשנה אחרי שהמוצר הושק, הצוות מאחורי Coolest Cooler ענו למשקיעיהם הזועמים והבטיחו להם שהם ישלחו את כל הצידניות בתוך שלושה חודשים. הם הסבירו שהמשלוח של הצידניות קשה יותר משחשבו. כששלושת החודשים האלו הסתיימו החברה החלה לפרסם עדכונים למשקיעים בקיר שהיה זמין רק להם, באחד מהם כתבו שיש שביתה במפעל. הסיבות לעיכובים התחלפו ועדכונים המשיכו להופיע מפעם לפעם על אותו קיר. הדד ליין שהם הציבו עבר.

בחודש אפריל עלה עדכון נוסף לתורמים. כפי שדווח ב־Motherboard הוסבר למשקיעים שאם הם רוצים לקבל את הצידנית שלהם בתוך שלושה חודשים הם צריכים להוסיף עוד 97 דולרים. מי שלא רצה לשלם את התוספת הזו היה צריך לחכות עד שהרווחים מאמאזון יכסו על המשלוח כאשר לא הוגדר לכך תאריך יעד ספציפי.

 

3. BauBax Travel Jacket

 

 

ז'קט ה־BauBax הוא ז'קט רב תכליתי שנועד לסייע למטיילים בארגון חפציהם במהלך הטיול. לז'קט יש 15 פיצ'רים מיוחדים הכוללים, בין היתר, כיסים מיוחדים לדרכון, לטלפון החכם, למשקפי השמש ול־ipad, כרית צוואר מובנית, רוכסן שהופך לעט ואפילו כיס מיוחד למשקה שלך שימנע ממנו להישפך. המעיל היה אמור לסייע לנוסעים להתנהל עם אביזריהם באזורים צפופים ולא נוחים. הקמפיין גייס למעלה מתשעה מיליון דולרים מ־44,949 משקיעים במימון המונים. מדובר בפריט הלבוש שזכה למימון הכי גבוה בהיסטוריה של Kickstarter.

 

מה קרה אחרי קבלת המימון?

כל המוצרים הגיעו למשקיעים אחרי כמה חודשים. אבל היה בלבול רב עם המידות בייצור ובאספקה ולכן המשקיעים קיבלו בסופו של דבר את המעיל במידה לא נכונה. היום אפשר לקנות את המעיל הזה באתר החברה ובכמה חנויות ברשת.

 

אז מה למדנו? לגרייפר היה רעיון טוב, והוא קיבל כסף שהוא חשב שהוא צריך כדי להפיק חיים במוצר שלו. אבל זה לא אומר שהיה לו את הידע העסקי שיאפשר לו לחזות את הצלחת הקמפיין ולתכנן כיצד לספק את המוצר לכל המשקיעים. מוצר מנצח הוא לא מספיק ואתם צריכים מאוד להיזהר ממלכודת הדבש שקמפיין לגיוס המונים עלול לייצר. כשאתם יוצאים לקמפיין מימון המונים כדאי שתתכננו היטב מה תעשו במידה והקמפיין שלכם יצליח מעבר לציפיות שלכם והאם אתם באמת תצליחו לעמוד בהצלחה מסחררת ככל שתהיה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.