23 נובמבר 2017 | דן בלטר
חדשנות עירונית - מאיפה מתחילים?

משחר ההיסטוריה אנחנו רואים בעיריות ובמועצות עירוניות ארגונים שכל תפקידם הוא להמשיך ולספק לנו צרכים בסיסיים כגון מים, ביטחון, תשתיות ועוד. בתקופת האורבניזציה בה תושבים היגרו מהכפר לעיר אכן רצו את השירותים הבסיסיים ותו לא. אך כיום דור ההגירה כבר לא במרכז הבמה ובמקומו תפסו את המיקרופון דור שלוקח את הבסיס כמובן מאליו וכל הזמן עסוק בחיפוש אחרי ערך נוסף.

משחר ההיסטוריה אנחנו רואים בעיריות ובמועצות עירוניות ארגונים שכל תפקידם הוא להמשיך ולספק לנו צרכים בסיסיים כגון מים, ביטחון, תשתיות ועוד. בתקופת האורבניזציה בה תושבים היגרו מהכפר לעיר אכן רצו את השירותים הבסיסיים ותו לא. אך כיום דור ההגירה כבר לא במרכז הבמה ובמקומו תפסו את המיקרופון דור שלוקח את הבסיס כמובן מאליו וכל הזמן עסוק בחיפוש אחרי ערך נוסף. הם דורשים הרבה יותר בכל אינטראקציה ומחפשים כל הזמן אחר חוויה יוצאת דופן יחד עם הזדמנויות להתפתחות ולשגשוג.

 

ככל דבר בחיינו הכול מתחיל ונגמר באנשים. גם הארגונים הממשלתיים ותהליכי הבירוקרטיה הסבוכים ביותר תלויים בכל אחד ואחד בשרשרת ה"פיקוד". אך עם זאת יש להיות ריאליסטים ולהבין שתהליך בניית "חווית אזרח" נכונה מתחיל כהחלטה ממעלה מושב ראש העיר ולאחר מכן מחלחל עד לאחרון העובדים.

כחלק מהתהליך יש לזכור שנכון לאפיין פרמטרים כגון: אסטרטגיה של העירייה, התושבים בעיר, קהל היעד שהעיר רוצה לקלוט וכיוצא בזה.

 

שיתוף הציבור הינו מפתח בתהליך מתוך הבנה שלמעורבות משמעותית של התושבים לתהליכי חידוש העיר ישנו ערך, לא רק על שביעות הרצון שלהם, אלה גם על איכות התוצר לאורך זמן. פעמים רבות ניתן לראות חוסר הלימה בין הצורה בה העירייה פועלת בפרויקטים לבין מה שהתושבים רוצים, צריכים וכמובן בסוף ניתן לראות זאת בתוצאות בשטח.

 

חדשנות בירושלים? תתפלאו!

עיריית ירושלים ערכה אבחון שכזה עם האגפים השונים והגיעה לרשימה של אתגרים שלדעתם יש לפתור, כמו כן מתקיים תהליך בעירייה שמביא למעורבות תושבי העיר. כך הגיעו בעיריית ירושלים להבנה שבכדי להפוך לעיר אטרקטיבית לתושבים ולתיירים וכן בכדי לחבר את ה"היסטורי" ו"החדש" יש להפנות משאבים לפיתוח טכנולוגיות שיאפשרו את ה"חוויה" האורבנית המודרנית וכן להתרכז בתחום עיר חכמה. יש שאומרים שירושלים היא מיקרו-קוסמוס של העולם עם מגוון דתות, מעמדות וסגנונות בנייה עירונית. ולאחר תהליך נכון של למידת הקהלים השונים ובדיקת התכנות נכונה עם פיילוטים מהירים וקלים לתמרון, ניתן להגיע לאימפקט רחב על כלל תושבי העיר ולמצב את ירושלים כעיר חכמה עם חווית התושב והתייר הטובה בישראל.

 

בירושלים בימים אלו נפתחת תוכנית פורצת דרך לתמיכה ועידוד חברות סטארט-אפ שעולות לבירה לפיתוח הטכנולוגיה שלהם. החברות מגיעות לירושלים בכדי לעצב ולאפיין את הפיילוט ברחבי העיר ועל ידי כך להקנות את ההזדמנות להביא לחוויית תושב חדשה, יעילה ומרגשת. התוכנית הינה בשיתוף פעולה של עיריית ירושלים וחברות מהתעשייה כמו חברת הסלולר פרטנר המתמחה בתשתיות תקשורת מתקדמות ופתרונות IoT. השיתוף של מובילי המשק עם העירייה ועם היזמים הוא שילוב שכולם נהנים ממנו כי הוא מאפשר דרך קיצור מהביורוקרטיה הישר אל הפעילות המשותפת ומשם לתושב.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.