6 דצמבר 2017 | ליאור פידגירנר
מה באמת אתם יודעים על סביבות פתוחות (Open Source) בעולם הפיתוח?

רכיבי קוד פתוח מהווים משאב חשוב בפעילות של חברות הזנק רבות, כבר בשלב פיתוח המוצר שלהן. המאמר הבא נועד להצביע (ואולי אף לנפץ) כמה מיתוסים מוכרים בעולמות הקוד הפתוח.

רכיבי קוד פתוח מהווים משאב חשוב בפעילות של חברות הזנק רבות, כבר בשלב פיתוח המוצר שלהן. המאמר הבא נועד להצביע (ואולי אף לנפץ) כמה מיתוסים מוכרים בעולמות הקוד הפתוח.

 

רכיבי Open Source הם חינמיים לשימוש?

נכון, אבל הם מגיעים עם רישיון שדורש מהמשתמשים לעמוד בתנאים מסוימים. הרישיון יכול להיות פשוט ומתירני – יש אפילו רישיון שנקרא WTFPL (קיצור של What The F*** You Want Public License – רישיון ציבורי של עשה מה שבא לך) אבל רישיונות אחרים מכילים מגבלות משמעותיות בנוגע לאופן השימוש ברכיב ה־Open Source.

 

אין באגים ברכיבי Open Source

תפישה מוטעית ולא נכונה. סביבות Open Source הן בדיוק כמו כל תוכנה אחרת: יש להם באגים ופרצות אבטחה. מה שנחמד בסביבות פתוחות זה שיש מאחוריהן קהילה של אנשים שמשתמשים, בודקים ומשחררים פאצ'ים וגרסאות חדשות. כל מה שעליך לעשות זה למצוא את הגרסאות או הפאצ'ים הללו בזמן.

 

רכיבי Open Source מסוכנים לשימוש

לא נכון, כל עוד מטפלים בהם בצורה טובה – מקפידים להכיר את הרכיבים בהם אתם משתמשים, עוקבים אחר פרצות אבטחה וגרסאות חדשות, ויודעים מה תנאי הרישיון דורשים מכם לעשות – השימוש ב־Open Source בטוח.

 

 

 

 

לא קשה במיוחד לרשום את רכיבי ה־Open Source שאנו משתמשים בהם ולעדכן את הרשימה תוך כדי עבודה.

החלק הבעייתי הוא רישום הצימודים. צימודים הם רכיבי Open Source המשמשים רכיבי Open Source אחרים. רוב הארגונים רושמיםאת הרכיבים בהם הם משתמשים באופן ישיר, אך כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר כל הרכיבים שהרכיבים הללו תלויים בהם.

 

ניתן לבצע מעקב אוטומטי של רכיבי Open Source רק ב-Java

ניתן לנהל רכיבי Open Source בכל שפות התכנות, לרבות C/C++, C#, Ruby, Python ועוד.

 

רכיבי Open Source הם באיכות נמוכה

תפישה שגויה ולא נכונה. בהרבה פרויקטים גדולים ומבוססים של Open Source שמתוחזקים ע"י חברה מוכשרים. הקוד עובר ביקורת ובקרת איכות מעמיקים.

 

אין תמיכת משתמשים ברכיבי Open Source

דווקא יש. למרות שלא בכל הפרויקטים יש מחלקה שנותנת תמיכה במשתמשים, כמות מכובדת של מפתחי Open Source נגישים באופן ישיר. הדרך לפנות אליהם היא דרך מייל, פורומים או IRC. בהרבה פרויקטים יש מערכת מעקב אחר תקלות. משתמשים יכולים לדווח תקלות או לבקש תוספות/שינויים דרך המערכת מעקב ולראות את הסטטוס טיפול.

 

לדוגמא, פרויקטי Open Source הנמצאים בשימוש רחב בתעשייה וגם אצלנו בנס:

1) angularjs – היא תשתית תוכנה (framework) בקוד פתוח ליישומי רשת, המתוחזקת על ידי Google ועל ידי קהילה רחבה של מפתחים. התשתית מיועדת לפתרון אתגרים בפיתוח יישומי דף יחיד ופישוט הפיתוח והבדיקות של יישומים אלו באמצעות תשתית תוכנה לארכיטקטורות צד לקוח כמו MVC או MVVM יחד עם רכיבים בהם משתמשים בדרך כלל ביישומי אינטרנט עשירים.

2) bootstarp – היא סביבת עבודה בקוד פתוח לצד לקוח שמכילה אוסף של כלים ליצירת אפליקציות Web ואתרים. Bootstrap שוחררה בשנת 2011 על ידי טוויטר, אחרי שהתחילה כספריה סגורה שנוצרה לשימוש פנימי בטוויטר.

3) jquery – היא ספריית JavaScript הנתמכת בין דפדפנים שונים (cross-browser) שמטרתה להקל על כתיבת סקריפטים לצד הלקוח. jQueryשוחררה לראשונה בשנת 2006 וכיום משמשת בלמעלה מ־50% מתוך 10,000 האתרים הנצפים ביותר. זוהי ספריית JavaScriptהפופולרית ביותר שנמצאת בשימוש כיום.

4) nhibernate – הוא פתרון מיפוי אובייקטי-רלציוני (ORM) עבור פלטפורמת Microsoft .NET. הוא מספק תשתית למיפוי בין אובייקטים למסד נתונים רלציוני. המטרה של התשתית היא להקל על המפתח בכל מה שקשור בעבודה עם המסד נתונים ולהתרכז אך ורק בפיתוח התוכנה.

5) Umbraco – היא פלטפורמת קוד פתוח לניהול תוכן (CMS). נכתבה ב־C# והוא תחת רשיון MIT License.

 

זקוק למומחיות בעולם הפיתוח ? מחפש את כוכב הפיתוח לסטארט-אפ שלך?

www.startitup.win

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.