3 פברואר 2014 | מערכת
מהן האפשרויות למימון סטארט-אפ?

יש לכם רעיון מהפכני וישים? יהיה מי שירצה לממן אתכם. הנה כמה אפשרויות

אם עד לפני שני עשורים בלבד כמעט כל ילד רצה להיות רופא או עורך דין, הרי שבימינו לו תשאלו עשרה ילדים מה ירצו לעשות כשיהיו גדולים, רוב הסיכויים שלפחות חמישה מהם יעידו כי חלומם הגדול ביותר הוא להקים חברת סטארט-אפ ולעשות מיליונים.

 

התקופה בה אנחנו חיים מאופיינת באורח חיים אינטנסיבי, בכוכבים נולדים ובתרבות של אינסטנט. בהתאם לכך, אקזיט היא מילה ששגורה בפי כל וחדשות לבקרים אנחנו שומעים על עוד חברה ישראלית קטנה שרק לפני רגע אף אחד לא הכיר, ואילו עכשיו כל העובדים בה הפכו למיליונרים.

 

חשוב לזכור שעד לרגע המרגש שבו מגיעה חברה רצינית ורוכשת את חברת הסטארט-אפ, צריכה חברת ההזנק לשרוד לא מעט זמן ולפעול בכוחות עצמה.

 

הכנו עבורכם רשימה של אפשרויות למימון חברות סטארט-אפ על מנת שתדעו שגם אם יש לכם רעיון מצוין אבל בכיסכם אין ולו אגורה שחוקה אחת, הרי שאל לכם לומר נואש. ישנם מספיק גורמי מימון שישמחו לסייע לכם בדרככם לפסגה מתוך כוונה לא נסתרת לגרוף רווחים עתידיים.

 

ריכזנו כאן עבורכם ארבע דרכים מרכזיות:

 

1. מימון המונים

 

אחת הדרכים היצירתיות ביותר למימון של חברת סטארט-אפ היא לפרסם את הרעיון שלכם ואת הדרך שבה אתם מתכוונים להגשים אותו באחד מאותם אתרי מימון המונים.

 

מדובר בפלטפורמות מקוונות שבהן היזמים השונים מוזמנים להעלות את התכניות שלהם ולהציע לקהל הרחב לקחת בהן חלק.

 

כך למשל ניתן לגייס כסף עבור צילומים של סרט שעדיין לא צולם, לאסוף סכומים פנטסטיים עבור המצאות שעדיין לא קיימות ולהפוך למיליונרים לפני שייצרתם ולו מוצר אחד.

 

אין ספק כי זו הדרך החדשנית והמדליקה ביותר לגייס כסף, אבל החסרונות שלה הן בכך שלא פשוט לכבוש את לב הקהל ולעתים קרובות החשיפה של המוצר טרם השקתו עלולה לעודד את המתחרים לייצר מוצרים דומים ולגנוב את הרעיון.

 

כמו כן, כמו שנכתב בכתבה אחרת כאן (קיקסטארטר זה ממש לא מה שחשבתם) – בפרוייקט מימון המונים, התורם לא בהכרח תורם, אלא קונה מראש.

 

חשוב לציין כי לא מדובר על סכומים זניחים של כסף ואתם מוזמנים להתרשם בעצמכם מפרויקטים שונים שהצליחו לגייס מיליוני דולרים תוך ימים ספורים בלבד.

 

פרסום של פרויקטים מוצלחים עובר מפה לאוזן בדרך הישנה והטובה ואם אתם מאמינים שיש לכם רעיון שיכול לעורר התעניינות בקרב הקהל הרחב, הרי באפשרותכם להפוך כל אחד ואחד מחברי קהילת האינטרנט למשקיע פוטנציאלי.

 

2. הלוואות אקספרס

 

דרך מוצלחת נוספת לגייס סכומי כסף מכובדים היא בעזרת גורמים חוץ בנקאיים כגון חברות ביטוח או חברות סליקה וניכיון למיניהן. כיום כאשר יזמים צעירים מגיעים לבנקים ומבקשים כי ילוו להם סכומי כסף רציניים, אתם יכולים להיות בטוחים שעד שיזכו לקבל את הכספים אם בכלל, יהיה עליהם לעבור מסכת לא פשוטה של תלאות וקשיים.

 

הבנקים לא ממהרים לתת כסף לאף אחד ובמיוחד אם אין לו ערבונות או נכסים. לרוע המזל יזמים רבים לא מצליחים בסופו של דבר להשיג ערבים עבור החברה שלהם וכך הם נאלצים בצער רב לזנוח את החלומות שלהם.

 

הבשורות המשמחות הן שכיום ניתן בהחלט לקחת הלוואות אקספרס חוץ בנקאיות מבלי לספק ערבים או בטחונות ולקבל את סכום הכסף הדרוש לכם במהירות, בנוחות וביעילות. עם זאת, לעתים התנאים הבסיסיים של ההלוואה יהיו פחות מוצלחים מאלה של הבנקים אבל בהחלט לא מדובר על עניין גורף וישנן גם הלוואות אקספרס בתנאים אטרקטיביים להפליא.

 

3. אנג'לים

 

רבים לא מודעים לכך, אבל ישנם אנשים פרטיים שהפרוטה בכיסם ושרק מחפשים חברות הזנק להשקיע בהן.

 

האנשים האלו מכונים אנג'לים וישנן מספר דרכים לאתר אותם. ראשית כיום פועלים מאגרי מידע ואתרים מקוונים שמרכזים את כל האנג'לים שמעוניינים להשקיע בתחום מסוים.

 

ההמלצה של המומחים בתחום גיוס ההון היא להקפיד על בחירת אנג'ל שמגיע מהתחום שבו פועלת חברת ההזנק. הדרך השנייה היא על ידי קשרים עם אנשים שמכירים אנג'לים או שנעזרו בהם בעבר והשלישית היא על ידי פאנלים של אנג'לים. בפאנלים האלו מתכנסים אנג'לים ומאזינים ליזמים השוטחים בפניהם את הרעיונות שלהם ואת התכניות שלהם ומחליטים למי לתת כסף ולמי לא.

 

 

4. קרנות הון סיכון

 

קרנות הון סיכון הן למעשה קרנות להשקעות פרטיות שמתמקדות בהשקעה באפיקים שבהם הסיכון נחשב ליחסית גבוה מאוד.

 

קרן הון סיכון מוקמת במטרה בבוא העת לגרוף רווחים גבוהים ומדובר על דרך לגיטימית ונפוצה ביותר לגיוס הון עבור חברות הזנק בדגש על תחום ההיי-טק.

 

תפקיד הקרן הוא למעשה לגייס את הכספים משוק ההון ומהבנקים, ממשקיעים פרטיים וממשקיעים מוסדיים וכפיצוי על ההון שהשקיעה, נוטלת לעצמה הקרן מניות שלעתים השתייכו ליזמים עצמם וכן מכפיפה את החברות שבהן היא משקיעה לתנאים מסוימים תחתם היא מאמינה כי על החברות להתקיים.

 

לרוב הכספים של קרנות הון סיכון מושקעים בחברות סטארט-אפ שיש להן סיכוי מסוים לתשואה גבוהה באופן מיוחד אך אותן קרנות לוקחות בחשבון כי חלק ניכר מהחברות המושקעות בסופו של דבר לא יניבו את התשואה הנכספת.

 

כאשר קרן הון סיכון נמצאת בעבודה מול חברת הזנק שהחליטה כי שווה להשקיע בה חרף הסיכון הרב שבדבר, אנשי החברה מחויבים להתנהל בשקיפות מלאה לחלוטין מול הקרן, לדווח לה על כל פעילות ועל כל יעד שהושג, להתייעץ  עם מנהלי הקרן על כל החלטה והחלטה ולדווח להם על ההתקדמות של החברה באופן סדיר וקפדני.

 

יש לכם רעיון מהפכני וישים? יהיה מי שירצה לממן אתכם

 

כפי שאתם מבינים, גם אם הפרוטה אינה בכיסכם, אין שום סיבה בעולם שתרימו ידיים ושתאמרו נואש. למעשה ההפך הוא הנכון.

 

כיום קיימות אפשרויות מימון רבות ומגוונות ואם יש בידיכם רעיון מהפכני וישים בעל פוטנציאל ריאלי להצלחה מסחרית, הרי שרוב הסיכויים שאותם משקיעים שקיימים בשפע יזהו את הפוטנציאל הגלום בכם ובחברה שלכם וישמחו לקחת חלק במימון החזון שלכם.

 

עם זאת, אנחנו מעוניינים להזהיר אתכם כי מוטב לכם לבחון כל חוזה מימון שיוצע לכם בקפידה יתרה, לעיין בכל מסמך שיוגש לכם לפני שתחתמו עליו ולשלוח את הצעות המימון למומחים בתחום על מנת שיחוו את דעתם עליהן.

 

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שעם כל הכבוד לגורמי המימון, הרי שהחברה היא שלכם ולכן כדי להימנע ממצבים לא נעימים של מאבקי שליטה והפרות חוזים, צריך להיות חכמים ולהיות מודעים ביותר למשמעות של החתימה. 

תגובות

1. אביעד | 25 פברואר 2014

כל האפשרויות שניתנו בכתבה קשות מאוד לביצוע

מי שעוד לא התנסה לא מכיר את הקשיים.


2. עידו | 10 פברואר 2014

בחשיבה לטווח ארוך, אין תחליף למימון עצמי. הזורעים בדמעה ברינה יקצורו.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.