9 יולי 2020 | מערכת StartIsrael
מתקפות הסייבר המפורסמות ביותר

לאורך השנים האחרונות, מתקפות סייבר הפכו נפוצות יותר ויותר, כשהגורמים שעומדים מאחוריהן מחפשים לפגוע בביטחון הפיזי והכלכלי שלנו דרך הרשת

עם עליית תדירות המתקפות, עלה גם הצורך בהכשרה של בעלי מקצוע שידעו כיצד להגן על המידע שנמצא ברשת, ומוסדות אקדמיים רבים החלו להציע תוכנית לימודי סייבר. 

 

מתקפות סייבר יכולות להיות הרסניות

לפגיעה שמתרחשת עקב מתקפת סייבר גדולה, יכולות להיות השלכות הרסניות על חייהם של בני אדם ברחבי העולם, החל מגניבת מספרים של כרטיסי אשראי ועד להשבתה מוחלטת של בתי חולים. זו הסיבה שבעטיה לימודי סייבר הפכו לפופולאריים כל כך בשנים האחרונות. החשיבות של לימודי סייבר נעוצה בהכשרה שהם נותנים למתכנתים, שבעתיד יוכלו להגן על המרחב הווירטואלי מפני חבלות מכוונות ודליפת מידע. בכתבה זו ריכזנו עבורכם מספר דוגמאות למתקפות סייבר חמורות במיוחד מהשנים האחרונות, שיוכלו להמחיש את הצרך בהתמודדות הולמת עם הנושא.

 

הפאשלה של הביון האמריקאי

באביב 2017, נוזקה שהוחדרה למחשבים ברחבי העולם גרמה לנזק רחב היקף במספר מדינות בעולם: בעיקר בהודו, ברוסיה ובבריטניה. החלק המעניין הוא המקור שלה - מדובר היה בווירוס שפותח על ידי שירותי הביון האמריקאי. בעקבות דליפת הנוזקה לרשת הודבקו בסך הכל כ-75 אלף מחשבים, וההשלכות שלה על חיי האזרחים חרגו בהרבה מתחום המחשוב: בבריטניה הווירוס הביא לקריסת מחשבי מערכת הבריאות, מה שגרם לביטול של ניתוחים והפסקת קבלת חולים ב-16 בתי חולים ברחבי המדינה. הווירוס דרש כופר של 300 אלף דולר, והמחשבים שספגו את הפגיעה היו אלה שפעלו עם גרסאות לא מעודכנות של ווינדוס. 

 

שוד האשראי הגדול 

בשנת 2014, נער בן 17 מסנט פטרבורג בשם סרגיי טרספוב הצליח לפתח תוכנה שבאמצעותה הוא גנב פרטים של מעל מאה מיליון כרטיסי אשראי. המתקפה הופנתה כמובן נגד האמריקאים, כשהאקרים התקינו את התוכנה על כ-40 אלף מסופי אשראי ברשת טרגט. טרספוב עצמו נשאר מאחורי הקלעים: הוא מכר את התוכנה לאותם האקרים ב-2000 דולר לראש, כך שאי אפשר היה לקשר אותו לנעשה. ההאקרים שקנו את התוכנה פיתחו אותה עוד והפכו אותה למסובכת במיוחד לזיהוי ולטיפול. כאשר הרשויות עלו סוף סוף על עקבות המתקפה, הם הובילו אותם עד להאקרים במקסיקו שסחרו בפרטי אשראי אמריקאיים. ומה לגבי טרספוב? הוא עבר לטיפול רשויות הסייבר ברוסיה, ובטח גויס בשנייה. 

 

הפריצה ל"יאהו" 

בשנת 2016 נפרצו מעל לחצי מיליארד חשבונות דואר אלקטרוני של Yahoo. אם מישהו שם היה משקיע בלימודי סייבר אולי המשבר הבא היה נמנע, כי רק שלושה חודשים לאחר מכן החברה חטפה שוב: עם מעל מיליארד חשבונות שנפרצו ונגנב מהם מידע. ב"יאהו" הסתבכו קשות, בעיקר מפני שהחברה הייתה רגע לפני חתימה על עסקה בשווי של 5 מיליארד דולר עם חברת "וורייזון", שתכננה לקנות את חטיבת האינטרנט המרכזית של "יאהו". על פי ההודעה שהוציאה החברה, גורמים עוינים הצליחו להניח את ידיהם על קוד של החברה, אשר איפשר להם לשתול קבצי "קוקיז" הרסניים. בנוסף, "יאהו" רמזו כי בין האחראים לפריצה יש ממשלות מסוימות. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.