1 פברואר 2014 | עו"ד יוסי סיוון
על מה חשוב להגן בפיתוח האפליקציה שלכם

איך ניתן להגן על רעיון מפני העתקה? עו"ד יוסי סיוון עושה סדר

פיתוח אפליקציות למכשירי האייפון והאנדרואיד הפך בשנים האחרונות לאחד מענפי היזמות הנפוצים ביותר בישראל, הן עבור אנשי הייטק ומפתחי תוכנה מקצועיים והן עבור ממציאים ויזמים בעלי כישרון יצירתיות ודמיון מפותח. ישראלים רבים פיתחו אפליקציות ייחודיות הנוגעות לתחומים רבים בחיי היום יום, אפליקציות המניבות להם הכנסות רבות ומהוות גם כלי שיווקי ופרסומי יעיל.

 

תחום פיתוח האפליקציות הסלולאריות שונה מאוד מתחום תוכנות המחשב, שכן הוא מאפשר לכל יזם ובעל רעיון לפתח אפליקציה במהירות רבה, תוך השקעה מועטה באופן יחסי וכן להגיע לציבור משתמשים רחב יותר ובמהירות רבה יותר.

 

יזמים רבים שואלים כיצד יוכלו להגן על הרעיון המקורי שלהם מפני העתקה, כאשר במהלך הפיתוח הם נדרשים לחשוף את האפליקציה שלהם בפני משקיעים, ספקים, וקבלני משנה שונים.

 

על מה ניתן להגן ועל מה לא?

 

ההגנה הראשונה הרלוונטית לתחום האפליקציות היא הגנת זכויות היוצרים. בהתאם לדין בישראל הגנת זכויות היוצרים על יצירה חלה מרגע העלאת היצירה על הכתב. אפליקציה נחשבת לתוכנת מחשב והיא מוגנת בזכויות יוצרים על פי הדין בישראל. האפליקציה תהיה מוגנת בזכויות יוצרים במידה והיא אכן מקורית מרגע העלאתה על הכתב כקוד מקור.

 

ניתן באופן עקרוני להגן על הרכיבים הבאים האפליקציה בתנאי שהם מקוריים:

 

עיצוב גראפי של האפליקציה (מוגן כיצירה אומנותית), קוד המקור (מוגן כיצירה ספרותית), אפקטים ויזואליים וצלילים (מוגן כיצירה אומנותית או מוסיקלית), טקסט ותוכן (מוגן כיצירה ספרותית), טקסט אודות תוכן האפליקציה (מוגן כיצירה ספרותית), קבצי וידיאו הכלולים באפליקציה (מוגן כיצירה דרמטית או אומנותית).

 

לא ניתן להגן על רעיון כשלעצמו אלא רק על אופן ביטוי הרעיון, במידה והוא מקורי. כמו כן, לא ניתן להגן על עובדות, נתונים, תהליכים ושיטות ביצוע, מושג מתמטי, או חדשות היום.

 

בישראל אין רישום פורמאלי של זכויות יוצרים, אולם ניתן להפקיד את האפליקציה אצל עורך דין באמצעות תצהיר, על מנת שניתן יהיה לעשות שימוש בו שימוש כמסמך בעל תוקף ראייתי במקרה של סכסוך משפטי.

 

מאחר ומרבית יזמי האפליקציה מתכננים השקה בינלאומית של האפליקציה בשלב כלשהו, אנו ממליצים לבצע רישום זכויות יוצרים גם בארה"ב, שהינה אחד משווקי היעד המשמעותיים ביותר עבור מפתחי אפליקציות ויעד חשוב לגיוס משקיעים.   

 

 

 

סימן מסחר

 

רישום סימן מסחר על השם המסחרי של האפליקציה הינו אחד מאמצעי ההגנה האפקטיביים ביותר עבור מפתחי אפליקציות. רישום סימן מסחר יעניק לכם זכות משפטית חשובה ביותר למנוע מהמתחרים שלכם לעשות שימוש בשם המסחרי שלכם ואף יזכה אתכם בפיצויים כספיים במידה והפרו את זכויותיכם.

 

שלב ראשון – בחירת שם האפליקציה

 

עליכם לבחור שם מסחרי ייחודי עבור האפליקציה שלכם. בחירת השם לאפליקציה הינה הצעד החשוב ביותר מהבחינה השיווקית. מפתחים רבים בוחרים שמות קליטים המתארים את הפעולה הפיזית של האפליקציה, מאחר והם מעוניינים שהצרכן יזהה מיד מהי האפליקציה וכיצד היא תשמש אותו. כך למשל השם TRACK MY COUPONS  הינו שם מסחרי המתאר את פעילות האפליקציה - מעקב אחר קופונים. שם כזה הינו קשה מאוד להגנה על פי דיני סימני המסחר וקרוב לוודאי שלא יהיה כשיר לרישום כסימן מסחרי.

 

לכן רצוי לבחור שם מקורי וייחודי שאין בו משום תיאור הפעולה המבוצעת על ידי האפליקציה, אלא שם קליט וייחודי שיהיה מזוהה עם האפליקציה הזו בלבד. כך לדוגמא השם COUPONSPIDER הינו ייחודי דיו ויהיה קל יותר להגנה כסימן מסחרי מאשר השם המסחרי  TRACK MY COUPONS. מהבחינה השיווקית עדיין ניתן יהיה להבין מייד כי, המדובר באפליקציה הנוגעת לקופונים.

 

שלב שני – ביצוע חיפוש

 

מומלץ לערוך חיפוש למציאת אפליקציות בעלות שם דומה במאגרי המידע הקיימים כיום ברשת האינטרנט. ישנם שלושה מאגרי מידע חשובים:

 

האחד: אתר האפליקציות של אפל -  APPSTORE

 

השני: אתר האפליקציות של גוגל (אנדרויד) – חנות  PLAY

 

השלישי: מנועי החיפוש הגדולים הקיימים כיום ברשת, ובעיקר GOOGLE

 

כמו כן, מומלץ לבצע חיפוש במאגרי מידע משפטיים בתחום סימני המסחר, כגון מאגרי רשם סימני המסחר בישראל, באיחוד האירופי ובארה"ב וזאת בכדי לוודא כי, השם המסחרי שלכם אינו מפר זכויות של מתחרים או מפתחי אפליקציות אחרים.

 

הדרך המומלצת לביצוע החיפוש ברשת האינטרנט הינה בהקלדת כל מילות החיפוש הרלוונטיות לפעולת האפליקציה. כך למשל, בביצוע חיפוש לאיתור אפליקציה שמאתרת בני זוג להיכרויות בשטח גיאוגראפי מסוים, יש להקליד את כל הצירופים האפשריים: אפליקציה, הכרויות, בני זוג, איתור, GPS,  וכו'.

 

חשוב לציין, כי לעיתים רבות, חיפוש לאיתור שם מסחרי יניב לכם תוצאות שיכללו אפליקציות בעלות שם שונה, אולם מיישמות רעיון דומה לשלכם, מה שיסייע לכם בקבלת החלטה האם להמשיך ולהשקיע באפליקציה. 

 

שלב שלישי – רישום סימן מסחר

 

רישום סימן מסחר מתבצע באמצעות הגשת בקשה לרשם סימני המסחר ותשלום האגרה הנדרשת. במידה ומדובר באפליקציות הפונות לקהל יעד בחו"ל ולא רק בישראל (אפליקציות באנגלית או בשפה אחרת) רצוי לבצע הליך של רישום סימן מסחר גם במדינות הרלוונטיות, לפחות בארה"ב שהינה אחד מיעדי השיווק החשובים ביותר עבור אפליקציות מובייל.

 

פטנט

 

פטנט הינה זכות שמעניק הדין המקנה לממציא ההמצאה בלעדיות למשך תקופה של 20 שנה. הזכות המוענקת בפטנט היא למנוע מאחרים מלעשות שימוש מסחרי בהמצאה המוגנת, וזאת בין אם המתחרה  העתיק את ההמצאה ובין אם לא. בישראל ניתן לרשום פטנט על כל המצאה שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה משום התקדמות המצאתית.

 

אפליקציה היא למעשה תוכנת מחשב וככזו עד לא מזמן לא ניתן היה להגן עליה בישראל באמצעות פטנט, אלא אם היא הייתה חלק אינטגרלי ממכשיר פיזי כלשהו. רשם הפטנטים פרסם הוראות חדשות לרישום פטנטים בתחום התוכנה, לפיהן כאשר התוכנה גורמת לתהליך או אפקט טכנולוגי מוחשי הנוסף על פעולתו הרגילה של המחשב או הגורם לכך שהמחשב פועל בצורה חדשה, לרבות שיפור ביצועי המחשב ניתן יהיה לרשם אותה כפטנט.

 

בארה"ב לעומת זאת, ניתן בנסיבות מסוימות לרשום פטנט על תוכנה לרבות אפליקציה. הדין בארה"ב מאפשר רישום פטנטים על תוכנות באופן ליברלי יותר מאשר בישראל וממדינות אחרות כגון אירופה.

 

רישום פטנט כורך בחובו עלויות גבוהות הכרוכות הן בתשלום לעורכי פטנטים והן בתשלום אגרות בישראל ובמדינות אחרות. על כן, בנושא אפליקציות מובייל, רצוי לבחון את יעילות הגשת הבקשות לפטנט אל מול ההוצאה העסקית הגבוהה הכרוכה בכך.

 

יצוין, כי הגשת בקשה לפטנט מאפשרת למפתח האפליקציה לציין במהלך השנים הראשונות כי, האפליקציה היא בשלב של Patent Pending. ציון עובדה זו מהווה תמרור אזהרה בפני מתחרים, אשר עשויים להירתע מלנסות ולחקות את האפליקציה, אף על פי שבתקופה זו אין למגיש הבקשה כל זכויות פטנט עד שהפטנט יקובל ויירשם כדין.

 

 

סודות מסחריים

 

סוד מסחרי מוגדר על פי הדין הישראלי כמידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו.

 

אפליקציה היא תוכנה הבנויה מאלגוריתמים הכלולים בקוד המקור. אלגוריתמים אלו עשויים להוות משום סוד מסחרי כהגדרתו בדין במידה ומפתח האפליקציה נקט באמצעים סבירים לשמור על סודיות האפליקציה, כגון: שמירה במערבת ממוחשבת עם כניסה מוגבלת לבעלי הרשאה תחת שם משתמש וסיסמא, חשיפת המידע בפני עובדים הזקוקים לו לצורך עבודתם ואי-חשיפתו לעובדים אחרים או שמירת החומר במקום מוגן.

 

מומלץ להחתים בהסכם סודיות כל גורם שיש לו נגיעה כלשהי בבניית האפליקציה, החל ממעצב גראפי, יועץ שיווקי ועד למתכנת הכותב את הקוד של אפליקציה. קיומו של הסכם סודיות מצביע על נקיטת אמצעים סבירים לשמור על סודיותו ומהווה תנאי חשוב ומהותי להוכחת קיומו של סוד מסחרי, שהינו חיוני לצורך הגנה על האפליקציה.

 

 

יוסי סיוון הינו עו"ד המתמחה בקניין רוחני וסימני מסחר. המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, אין להסתמך עליו ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית.
 

תגובות

1. אלירן | 7 יולי 2015

תשובה לשאלת אלון האיש

ממש לא. זכויות יוצרים לא מגנות כמעט על כלום. הן מגנות רק על copy מדויק.


2. אלון האיש | 26 נובמבר 2014

אפליקציות הגנה על קוד מקור

האם רישום זכויות יוצרים, עבור אפליקציה, מגן מפני גניבת הקוד או/ו יצירת קוד/אלגוריתם זהה שזה בעצם חיקוי מדויק?
האם זכויות יוצרים מעניקים גם הגנה על העיצוב?
אלון האיש


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.