27 ספטמבר 2020 | מערכת StartIsrael
6 עובדות מפתיעות על הטלפון הסלולרי

הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, הטלפון הסלולרי. הוא משרת אותנו למטרות רבות ומגוונות, ורובנו הגדול לא יכול להעביר אפילו כמה שעות בלעדיו. אבל מה אנחנו יודעים על המכשיר החיוני הזה? בכתבה הבאה נציג 6 עובדות מחכימות על הטלפון הסלולרי.

1 - שיעור היסטוריה. השימוש הראשון בטלפון סלולרי נעשה בשנת 1973, על ידי מרטין קופר הנחשב לאבי הטכנולוגיה הסלולרית. האירוע ההיסטורי הזה, אשר התרחש בשדרה השישית של מנהטן, בוצע באמצעות טלפון נייד ששקל קילוגרם אחד, שווה ערך למשקלה של לבנה קטנה. בתחילת דרכו היה המכשיר הסלולרי פריט יקר המציאות. עם יציאתו לשוק הוא תומחר בסכום האסטרונומי של 3,500 דולר, ולכן שימש בעיקר את בני העשירון העליון.

 

2 - גלים גלים מועברים הצלילים. מה עומד מאחורי הטכנולוגיה של המכשיר הסלולרי? בניגוד לטלפון הנייח, שהתקשורת שלו מושתתת על קווי טלפון פיזיים, הטלפון הנייד פועל על טכנולוגית גלי רדיו, באמצעותה הוא קולט ומשדר אינפורמציה. התשדורות מועברות דרך אנטנות סלולריות, אשר משמשות כתחנות ממסר עבור שיחות הטלפון. מכאן גם שמה של הטכנולוגיה: Cell באנגלית פירושו תא, וכל אנטנה שכזו היא תחנת העברה עבור תא שטח גיאוגרפי, או בקיצור תא. כמובן שמדובר בהסבר על קצה המזלג, והבנה אמיתית של הנושא מצריכה התעמקות מתאימה. לימודי הנדסת חשמל או אלקטרוניקה יכולים לסייע למי שרוצה להבין את העניין עד תומו.

 

3 - צעדים ראשונים נוספים. כולנו מכירים את האייפון, שהגיח לאוויר העולם בשנת 2007 וחולל סערה באופן בו אנו משתמשים במכשירים הסלולריים. למרות הדעה הרווחת, תואר הטלפון החכם הראשון בעולם אינו שייך לו. בתואר זה נושא "סיימון" של חברת IBM אשר הוצג לראשונה בשנת 1993, וכלל פיצ'רים מתקדמים כמו מסך מגע, דואר אלקטרוני ומחשבון.

המצלמה הראשונה בטלפון סלולרי מתוארכת לשנת 1997, והמתועדת הראשונה בעולם באמצעות כלי זה היא סופי, בתו של ממציא המכשיר עם המצלמה, שזה עתה נולדה.

 

4 - איך קוראים לך? לפי חוקי מדינת ישראל השם הפורמלי של המכשיר הינו רט''ן - רדיו טלפון נייד. אבל מלבד במסמכים רשמיים של משרד התקשורת, השם הזה לא ממש תפס. השמות המקובלים למכשיר הם טלפון נייד, טלפון סלולרי או פלאפון, שם גנרי שמקורו מהמותג פלאפון תקשורת, החברה הראשונה ששיווקה מכשירים מסוג זה בארץ.

 

5 - תו הזהב. אחת המגבלות המפורסמות במכשירים הניידים היא מגבלת התווים אשר מגבילה הודעות טקסט (SMS) ל-160 תווים. מקור המספר הספציפי הוא בניסויים של מהנדס גרמני, במהלכם כתב משפטים ושאלות נפוצות בשפה, וספר את מספר התווים שבהם. מסקנתו הייתה כי 160 הוא מספר כמעט מושלם עבור כל ביטוי מחשבה.

 

6 - מהפכה בכל תחום. קשה לחשוב על מכשיר, שחולל מהפכות בכל כך הרבה תחומים כמו בטלפון הסלולרי. באמצעות אפליקציות וטכנולוגיות חדשות, הטלפון הסלולרי שינה ללא היכר ובמהירות מסחררת מספר עצום של תחומי חיים, ובהם צריכת מידע, תקשורת חברתית, היכרויות, ניווט, טיולים, האזנה למוזיקה ועוד. אנחנו בטוחים שהוא יהיה אחראי לעוד מהפכות רבות בהמשך הדרך, גם אם כרגע קשה לדמיין אותן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.